HUDEBNÍ VÝCHOVA NA ZŠS Fajtová Johana, Rambousková Tereza, Štork Michal, Truhlářová Eliška RVP platné na ZŠS 1.RVP ZŠS (platný od šk. Roku 2010/2011) a)I. Díl (STMP) b)II. Díl (TMP + více vad) 2.Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy (platný od 1. 9. 2003) 3.Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy (platný od 1. 9. 1997) Přípravný stupeň ›Dle RVP PV ›HV – vzdělávací oblast – dítě a jeho tělo ›HV spojena s pohybovou výchovou ›Cílem – ›rozvoj a užívání všech smyslů ›Správné držení těla ›sladit pohyb s rytmem a hudbou ›ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem ›Zacházení s jednoduchými hudebními nástroji ›Rozvíjíme pomocí hudebních a hudebně pohybových her a činností. › RVP ZŠS I. Díl ›Vzdělávací oblast – umění a kultura ›Časová dotace: › 1.-6. roč. – 18 hodin (HV + VV) › 7.-10. roč. – 8 hodin (HV + VV) ›Cílem vzdělávací oblasti: Ørozvoj tvořivých schopností a dovedností Ørozvoj pozitivního vztahu k umění a jeho vnímání Ørozvíjení estetického cítění Øpoznání, že kultura a umění obohacují život člověka ›Cíle vzdělávacího oboru HV: › rozvoj hudebnosti › rozvoj rytmických, intonačních, a pohybových dovedností › Rytmická cvičení pozitivně ovlivňují rozvoj řeči › Odreagování, relaxační funkce, rozvoj pozornosti a paměti › Kultivace osobnosti, rozvoj emocionality › Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy › 4 stupně: 1)Nižší 2)Střední 3)Vyšší 4)Pracovní ›vždy 2 hodiny týdně; 66 ročně › › RVP ZŠS I. Díl + VP PŠ ›OBSAH UČIVA: › 1.VOKÁLNÍ A INSTRUMENTÁLNÍ ČINNOSTI ›zpěv lidových a umělých písní přiměřeného rozsahu s doprovodem ›rytmus a pohyb, hra na tělo (tleskání, dupání) ›hra na nástroje Orffova instrumentáře (bubínek, triangl, hůlky) ›Rozlišování zvuků hudebních nástrojů ›Nácvik správné výslovnosti textů písní a říkadel, rytmizace říkadel ›Pravidelné dýchání, správné držení těla při dýchání ›seznámení s hudebními pojmy, nota, notová osnova, hudební klíč, hra na zobcovou flétnu › RVP ZŠS I. Díl + VP PŠ ›2. POSLECHOVÉ ČINNOSTI ›výška, síla, délka tónu ›rozpoznávání tempa, rytmu a melodie ›zpěvní hlasy ›zvuk hudebních nástrojů ›melodie a skladby určené dětem ›seznámení s významnými hudebními skladateli › RVP ZŠS I. Díl + VP PŠ ›3. HUDEBNĚ POHYBOVÉ ČINNOSTI ›pochod podle hudebního doprovodu ›pohybové hry s říkadly a dětskými popěvky ›pohybový projev podle hudby – improvizace ›hudebně pohybové činnosti - tanečky, jednoduchá rytmická cvičení. ›hudebně relaxační techniky ›základní taneční kroky jednoduchých tanců › RVP ZŠS – II. Díl ›Vzdělávací oblast – Umění a kultura ›Časová dotace – 10 hodin ›Cíle: ›ovlivnění rozvoje řeči ›napodobování a rozlišování různých nehudebních a hudebních zvuků ›rozlišování vybraných hudebních nástrojů podle zvuku ›zvládání hry na tělo a jednoduché rytmické nástroje › rozvoj emocionality, kultivaci osobnosti žáků, posílení sebevědomí ›značný rehabilitační a relaxační význam ›odreagování, uvolnění napětí ›rozvoj hudebnosti a pohybové kultury › › › Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy ›Předmět: Hudební a pohybová výchova ›Časová dotace – 3hod/týden › RVP ZŠS – II. Díl + Rehabilitační VP PŠ ›OBSAH UČIVA: › 1.SLUCHOVÁ, DECHOVÁ A HLASOVÁ CVIČENÍ ›Rozlišování zvuků hudebních nástrojů ›Pravidelné dýchání, správné držení těla při dýchání ›Nácvik správné výslovnosti textů písní a říkadel ›Rytmizace říkadel ›Zpěv jednoduchých písní pokud možno s doprovodem hudebního nástroje RVP ZŠS – II. Díl + Rehabilitační VP PŠ ›2. RYTMICKÁ CVIČENÍ ›Hra na jednoduché nástroje (bubínek, triangl, hůlky) ›a na další dostupné předměty (vařečky, misky, pokličky apod.) ›Hra na tělo (tleskání, dupání) ›vnímání rytmu, rytmizace říkadel RVP ZŠS – II. Díl + Rehabilitační VP PŠ ›3. HUDEBNĚ POHYBOVÁ CVIČENÍ ›Pohybové hry s říkadly a dětskými popěvky. ›Pohyb podle rytmických doprovodů. ›Hudebně pohybové činnosti - tanečky, jednoduchá rytmická cvičení. › RVP ZŠS – II. Díl + Rehabilitační VP PŠ ›4. POSLECH HUDBY ›Soustředěný poslech spojený s vnímáním rytmu a melodie. ›Poslech krátkých skladeb různého charakteru. ›Poslech relaxační hudby ›poslech – říkadla, lidové písně, jednoduché krátké skladby určené dětem › Praktická část ›1. Rozcvička: aktivní postoj, mimické svaly (hry na čertíky), dechová cvičení (mašinka, had, včela; nádech nosem, výdech pusou) ›2. Opakování z minulé hodiny – zpěv lidové písně Pásla ovečky ›S doprovodem klavíru ›Taneček v kroužku ›3. Učení se nové písně – Pec nám spadla ›Vyučující přečte text (několikrát) ›Společné opakování (několikrát) ›Vyťukat rytmus písně pomocí nástrojů Orffova instrumentáře ›Předvedení písně učitelem - melodie ›Společný zpěv za doprovodu klavíru ›4. Poslech písniček s pohádek a tancování Zdroje ›RVP ZŠS ›RVP PV ›Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy ›Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy ›VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 1. vyd. Praha: Parta, 2003, 443 s. ISBN 8073200392.