Vypracovali: Jan Vrožina Kristýna Vlasáková žjsou zde vzdělávání žáci se středně těžkým, těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami žvýchova probíhá na základě školského zákona č. 561/2004 Sb. žvýuka je desetiletá a žák jejím ukončením získá základy vzdělání ž žRámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS) ž ž žVzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy (dobíhající) žvýznam tělesné výchovy na ZŠS je značný žuvědomují si to i odborníci, jež se podíleli na tvorbě RVP ZŠS, což dokazuje prostor, který tělesné výchově v rámci osnov ZŠS poskytli (hodinová dotace) žpozitivní důsledky, které tělesná výchova žákům ZŠS přináší jsme pro přehlednost rozdělili do 3 kategorií: •vliv na psychiku •vliv na rozvoj kognitivních funkcí •vliv na zdravotní a fyzický stav • ž žodreagování napětí, uvolnění žpěstování kladného postoje k pohybovým aktivitám žprostředek k socializaci do intaktní populace pomocí kolektivního sportu žpěstování schopnosti vyrovnat se s neúspěchem žmožnost zažít kolektivní úspěch, práce v kolektivu žposilování sebevědomí, možnost lepšího uvědomění si sebe sama prostřednictvím poznání svých fyzických možností žrozvíjení koncentrace pozornosti a vůle žrozvoj paměti (např. zapamatování si jednoduchých pokynů či pravidel hry) žpodpora orientace v prostoru a čase (odhad vzdálenosti, pravo-levá orientace…) ž žrozvoj jemné a hrubé motoriky žprevence před obezitou žprevence před vznikem svalových kontraktur a srdeční a plicní nedostatečnosti žrehabilitační účinky (posilování svalů, správné držení těla…) žprostřednictvím pohybových aktivit má přispívat ke zmírnění mentální retardace ždoporučuje se v co nejvyšší míře využívat přírodní prostředí ždůležitá jsou i relaxační cvičení žtělovýchovné chvilky by se měly zařazovat i v rámci vyučovacích hodin a do přestávek ž žI.Díl - Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením ž žII.Díl- Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami žvzdělávací obsah je rozdělen do devíti vzdělávacích oblastí- Tělesná výchova patří spolu s Výchovou ke zdraví do oblasti Člověk a zdraví žOčekávané výstupy: •kladný vztah k pohybovým aktivitám •osvojení základních pohybových lokomocí, dovedností a prostorové orientace podle individuálních předpokladů •dodržování základních zásad bezpečnosti a hygieny při pohybových aktivitách a dodržování základních pravidel bezpečnosti silničního provozu •základní příprava organismu před pohybovou činností a uklidnění organismu po ukončení činnosti •dodržování fair-play v kolektivních sportech žUčivo-těchto výstupů se snažíme dosáhnout prostřednictvím vhodného učiva, RVP ZŠS jej dělí do 3 kategorií: •činnosti ovlivňující zdraví - příprava organismu před činností a uklidnění po činnosti (protahovací cvičení) •činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností - rytmická cvičení, cvičení s náčiním, základy atletiky, týmové míčové hry, pohyb ve vodním prostředí •činnosti podporující pohybové učení - organizace při TV, zásady sportovního jednání - fair-play žforma povinné tělesné výchovy zřizovaná pro žáky s trvale nebo přechodně změněným zdravotním stavem žžáci jsou zde zařazováni na doporučení lékaře žobsah je upraven individuálně podle zdravotního stavu konkrétního žáka žcílem je zlepšení zdravotního stavu či úplné odstranění oslabení žučivo- zásady správného držení těla, různá relaxační, dechová a pohybová cvičení v závislosti na zdravotním stavu žáka ž žvzdělávací obsah je rozdělen do pěti vzdělávacích oblastí- Tělesná výchova je zde nahrazena vzdělávacími obory Pohybová výchova, Zdravotní tělesná výchova a Rehabilitační tělesná výchova, které jsou zařazeny do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ž žPohybová výchova nahrazuje tělesnou výchovu z I. dílu, a proto jsou její náplň a účel obdobné, pouze jsou přizpůsobeny sníženým mentálním schopnostem žáků žJe obdobou zdravotní tělesné výchovy pro žáky se středně těžkým mentálním postižením, s ohledem na jejich snížené mentální schopnosti žalternativa zdravotní tělesné výchovy pro žáky s nejtěžšími formami mentálního postižení a se sníženou schopností spontánního pohybu žsnažíme se u žáků vzbudit kladný vztah k pohybovým aktivitám a motorickým cvičením, rozvíjet jejich motoriku a motivovat je ke snaze o samostatný pohyb žučivo- rovnovážná a relaxační cvičení, pohyb ve vodě, alternativní formy terapie žTělesné aktivity jsou uskutečňovány v rámci předmětů Hudební a pohybová výchova a Rehabilitační tělesná výchova žspojuje hudbu a pohyb- pohyb je zařazen v rámci hudebně pohybových cvičení- pohybové hry s říkadly a dětskými popěvky, jednoduché tanečky žměl by ji vést pedagogický pracovník s rehabilitačním zaměřením žrozvíjení hybnosti- otáčení v leže, lezení, chůze, chůze do schodů, pohybové hry atp. žrozvíjení jemné motoriky- úchop, manipulace s předměty, navlékání korálků, stavebnice, práce s modelínou atp. žrehabilitační cvičení (měla by probíhat pod supervizí lékaře)- masáže pro lepší prokrvení těla, cvičení s rehabilitačními míči a polohovacími kostkami atp. ž žjiž jsme zmínili význam tělesné výchovy na ZŠS, ten se promítá i do rozvrhu žáků ZŠS: •Žáci s STMP- 3 hodiny týdně •Žáci s TMP a souběžným postižením více vadami- 6 hodin týdně- z toho 2 hodiny Pohybová výchova a zbylé 4 Zdravotní tělesná výchova nebo Rehabilitační tělesná výchova ždobíhající Vzdělávací program pomocné školy vyhrazuje pro tělesnou výchovu 5 hodin týdně žRehabilitační vzdělávací program pomocné školy 8- z toho 3 hodiny Hudební a pohybové výchovy a 5 hodin Rehabilitační tělesné výchovy žpohybových aktivit tedy oproti starším kurikulárním dokumentům ubylo žTělesná výchova na ZŠS zastupuje významnou roli a měla by vést k rozvíjení psychických i fyzických schopností žáků žRámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2008. 110 s. [cit. 2012-11-30]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-80-87000-25-0. žŠVARCOVÁ, I. Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy. Praha: Septima, 1995. s. 68. ISBN 80-85801-43-4 ž ž žDěkujeme za pozornost