Základní škola praktická - Výtvarná výchova Barbora Hrabcová, Zuzana Škrobová Kateřina Ištvanová, Lucie Slivečková Teoretická část Barbora Hrabcová Zuzana Škrobová Základní škola praktická šDocházka: 9 let šČlení se na 2 stupně š1. stupeň (1. – 5. ročník) š2. stupeň (6. – 9. ročník) šŽáci ZŠP jsou děti s LMP, děti s poruchami koncentrace, hyperaktivní, s poruchami chování a děti, které z různých důvodů nejsou schopny uspět na ZŠ šCíle: šUmožnit žákům dosáhnout co nejvyšší úrovně znalostí, dovedností a návyků šZapojení do společnosti a příprava na profesní dráhu Cíle výtvarné výchovy šVytvořit vztah k umělecké a přírodní kráse šRozpoznávat vkusné věci šOsvojit si základní výtvarné dovednosti šRozvíjet vnímání, senzibilitu, fantazii, vůli, intelekt, tvořivost Obsah šVýtvarné osvojení skutečnosti šDekorativní a prostorová práce šVýtvarné umění a životní prostředí šDalší funkce: vyhledávací, diagnostická, terapeutická Dvě cesty výuky 1.Přiblížit se zdravým dětem ‒› potlačení a eliminování jeho pocitů odlišnosti 2. 2.Osobitý způsob vidění světa dětmi s postižením šPožadavek úspěšnosti ‒› aktivizace dítěte ‒› tvořivá Vv Vv v nižších ročnících ZŠP šPropojení Vv a písemného grafického projevu šOrientace na stránce šPrimární grafomotorické úkony šDiferenciace jemné motoriky šKoordinace vizuomotoriky šOvládání center neuroefektorů šMotivace: hra, postupem času soutěživost Kreslení šLinie, čára, tvar š1. ročník: přenést běžné věci běžné potřeby do 2D zobrazení šTéma: konkrétní věc, nejlépe přírodní šOd názoru k výtvarným představám – ilustrace k bájím, pohádkám, pověstem Kreslení šFyziologický schematismus šNivelizovaný schematisnus (automatizmus) šMotivace: rozhovor, diferenciace vlastností Malování šPráce s plochou šPlocha symbolizuje prostředí dítěte ‒› diagnostika šPráce s barvou Malování - techniky šTechnika prvotního impulzu šMozaika šTechnika barevných skvrn šZadání netradiční plochy šDekorativní a ornamentální motivy Malování - barva šVýcvik zrakového analyzátoru šDiferenciace primárních barev šTřídění a pojmenování barev šNejvhodnější forma nácviku – vycházka do přírody šDále procvičujeme: šOdstíny, představy, cítění barev, odvozené barvy, průběh barvy Malování - zásady šMěkké štětce s širokou stopou šMalba prsty šVeselá, příjemná atmosféra, pohoda, radost šNešetřit chválou šPříjemná poloho pro dítě šDostatek prostoru šÚvodní a průběžná motivace Modelování šUvádí do prostoru, nutí žáky vědomě prožívat i přemýšlet nad prostorovými vztahy a zákonitostmi šDěti se zabývají hmotou a strukturou materiálu, barvou a tvarem šCíl: cvičení dlaňového svalstva, hrubé a jemné motoriky ruky šMožnosti modelování: 1)Modelace podle názoru (např. podzimní ovoce) 2)Modelace dle představ šPřechod modelování: Neživé věci ‒› zvíře ‒› člověk šMateriály: Modelína, modurit, modelářská hlína, sádra, sníh, dřevo, papírové krabice, oblázky, atd. Shrnutí Výtvarná výchova by měla: šPodat základní poučení o barvě, tvaru, ploše, struktuře a materiálu i adekvátních výrazových prostředcích šNaučit žáky překonávat bezradnost z plochy a barvy šVnitřně motivovat pro hru s tvarem a barvou, navozovat pocit radostné atmosféry i relaxaci šPřinášet poznatky v oblasti sebepercepce (sebevnímání) a percepce prostoru šPosilovat sebevědomí dětí, probouzet pocit zadostiučinění z originality jejich projevu šStřídat techniky VV ve vyšších ročnících ZŠP šÚkoly: šObohacovat výtvarný repertoár o nové techniky šProhlubovat, upřesňovat a diferencovat prožitky v oblasti výtvarna šMalovaná muzika - na vybraný hudební motiv malují žáci své představy šVyjadřování pocitů biologických (hlad,…) a psychologických (zlost, radost,…). Tomuto musí předcházet motivační rozhovor mezi žákem a učitelem, kdy společně pocity definují. VV ve vyšších ročnících ZŠP šÚkoly: šProhlubovat prostorové cítění a budovat perspektivu v žákovských pracích šProstorové práce s kovem (dráty, pletivo) – tvorba postav šNa základě výtvarné „depistáže“ vybrat a zmotivovat „projekt“ žáka šVyhledání techniky a výtvarného výrazu, který je dítěti vlastní, který zvládá a je v něm úspěšný šPoučit o stěžejních výtvarných směrech a jejich osobnostech, o základních výtvarných oblastech a žánrech VV ve vyšších ročnících ZŠP šPro žáky je motivující, když učitel vytváří svůj vlastní projekt paralelně s nimi. Tato skutečnost přináší pozitiva: šPosiluje pocit sounáležitosti učitele s třídou šZvyšuje prestiž žákovské práce učitelovou autoritou šPrůběžně motivuje šRoste přirozená autorita učitele, který „umí“ šDěti získávají pocit jistoty. Časová dotace VV dle MŠMT Vzdělávací oblast Vzdělávací obory 1.stupeň 2.stupeň 1.-5.ročník 6.-9.ročník Minimální časová dotace Umění a kultura Hudební výchova 10 8 Výtvarná výchova Praktická část Kateřina Ištvanová Lucie Slivečková Rybky ze slaného těsta šZařazení: oblast Umění a kultura, vzdělávací obor Výtvarná výchova šVýchovný cíl: prohloubení senzibility žáka, rozvíjení smyslového vnímání, schopnost vyjadřovat emoce, myšlenky, představy, pocity, uplatnìní neverbální komunikace, zlepšení jemné motoriky, rehabilitační a relaxační charakter, vytváření základù pracovních návykù a dovedností potřebných později v osobním životì i v práci, posílení estetického cítìní žákù a jejich všestranný rozvoj šOrganizační forma: individuální šMotivace: přiblížení tématu Vánoc, vytvoření dárku pro rodiče, ozdoby na stromek šTéma: Rybky ze slaného těsta šPomůcky: slané těsto, vajíčko, barevné stuhy, miska s vodou, miska s moukou, nožík, rydýlko na těsto, špejle, lis na česnek, váleček, knoflíky, temperové barvy, štětce, hrníčky na vodu Těsto Výroba těsta: Slané těsto je levná modelovací hmota, kterou lze snadno připravit. Můžeme z něj vytvořit velké množství ozdob a dekorací. Je vhodné pro práci s dětmi různého věku. Ingredience: 2 hrnky hladké mouky, 1 hrnek soli, ¾ hrnku vody Postup: V míse promícháme mouku se solí a přilíváme vodu. Hnětem dokud se těsto nespojí, je hladké, vláčné a nelepí se. Pečení: Po několikadenním schnutí pečeme 15-20 min na 150°C z obou stran. Barvené výrobky se péct nemusí. Postup Pracovní desku lehce posypeme moukou. Válečkem vyválíme plát těsta o tloušťce zhruba 0,5 cm. Šablonu rybky lehce pomáčíme ve vodě (aby se nelepila) a přiložíme na těsto. Nožíkem podle šablony vykrojíme rybku. Hrany navlhčíme mokrým štětcem a prsty uhladíme. Oddělíme jednotlivé části těla ryby: hlava, tělo, ploutve – za použití proužku slaného těsta. Tělo rybky ozdobíme rydýlkem. Můžeme použít lis na česnek nebo knoflíky. Přilepíme oko a pusu. Nesmíme zapomenout propíchnout špejlí na hřbetě rybky otvor pro stužku. Ozdobené ryby přeneseme na pečící plech. Necháme několik dní uschnout na vzduchu nebo upečeme. Vyschlé rybky můžeme pomalovat temperami. Dírkou na hřbetě protáhneme mašli. Hotový výrobek můžeme použít jako ozdobu vánočního stromku nebo dekoraci. šČasové rozvržení: Celkem: 90 min Začátek hodiny: 10 min Vysvětlení postupu: 5 min Vlasní práce: 60 min Zpětná vazba výrobku: 5 min Závěrečný úklid: 10 min šHodnocení: Průběžné pochvaly, poukazování na kvalitu práce, poskytování podpory a podněcování k vlastní tvořivosti Obrazová příloha Použitá literatura šBARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 150 s. ISBN 978-807-3151-614. šVALENTA, Milan, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 3. dopl. a upr.. vyd. Praha: Parta, 2007, 150 s. ISBN 978-807-3200-992. šSpeciální základní škola, mateřská škola a praktická škola Moravská Třebová. [online]. [cit. 25.11.2012]. Dostupné na World Wide Web: šŠRITROVÁ, Dana. Nápady do školních lavic: výtvarná výchova a pracovní vyučování. 1. vyd. Praha: Septima, 2002, 58 s. ISBN 80-721-6176-8.