Fialová Marta, Kozová Pavla Pitrunová Lea, Tobková Lenka Specializace: Psychopedie 1 | Metodika pracovního vyučování •Vytváří základní pracovní vědomosti •Rozvíjí manuální i intelektově pracovní dovednosti a návyky •Vytváří základní předpoklady pro socializaci osob s MP v období dospívání a dospělosti •Jeden z nejdůležitějších prostředků profesní orientace Odraz zvláštností osobnostní struktury žáků s MP v hodinách •I zde se uplatňuje trénink dovedností intelektových a samozřejmě manuálních dovedností •Pro děti s MP je charakteristická motivační nevyhraněnost Odraz zvláštností osobnostní struktury žáků s MP v hodinách •Vliv charakteru pracovního úkolu –prakticky upotřebitelný –logická návaznost jednotlivých výrobků (doplňky pro dětský pokoj) –společensky důležitý úkol – co nejkvalitnější práce – uznání (stejně jako u intaktních dětí) –„role instruktora“ či korektora (pomoc slabším) –nejmenší deficit vykazuje komparace –analýza a syntéza (mají zde značný deficit) –postupem času - dokončení práce, kterou začal někdo jiný, najít a opravit chybu, apod. Odraz zvláštností osobnostní struktury žáků s MP v hodinách •Vliv charakteru pracovního úkolu –generalizace – nejznatelnější deficit •nedostatečné zevšeobecnění - přenos prvků v nezměněné podobě –pojmotvorný proces (tváření pojmů zevšeobecňováním) •Malá řídící funkce se výrazně promítá do plánování jejich pracovní činnosti – Tvorba plánu •Kreslený pracovní plán à verbální •Skupinová práce celého kolektivu •Nedokáží kontrolovat prováděnou operaci z hlediska 3 a více požadavků současně •Dokáží rozeznat chyby u svého souseda, ale nedostatky vlastní práce jim unikají • Didaktické zásady •Názornost (jedna z nejdůležitějších) •V nižších ročnících využíváme –trojrozměrné předměty a pomůcky (modely, …) –dvojrozměrné, odrážející přesně realitu (obraz, fotografie, filmová smyčka, …) •Ve starších ročnících –pomůcky znakové podstaty (schémata, nákresy, …) Didaktické zásady •Uvědomělost •Musí být jasné, co se od něj očekává •Nutnost motivace (neschopnost kompenzace volním úsilím) •Žák musí být přesvědčen o praktickém významu své činnosti • Didaktické zásady •Cílevědomost •Nutnost opakovaného instruování k cíli, srovnávání se vzorem •Pomoc: odpovědnost za „své“ pracovní místo a pracovní nástroje •Soustavnost •Plynulé a posloupné osvojování vědomostí, dovedností i návyků • Didaktické zásady •Přiměřenost •Dle individuálních zvláštností žáků •Trvalost •Schopnost uplatnění poznatků v praxi •Prostředek – samostatná práce a časté opakování podstatných prvků učiva • Metody pracovního vyučování •Rozhovor –motivační metoda •Instruktáž –seznámení s podstatou činnosti a praktickým využitím •Praktické cvičení –stěžejní metoda – vedení učitelem •Práce s technickou literaturou –nácvik dovednosti zhotovit si jednoduchý technický nákres a pracovat podle něj (pouze u starších dětí) •+ Interdisciplinární charakter (tematické bloky) Hodnocení a klasifikace •Metody: –dlouhodobé pozorování žáků –rozbor žákovských produktů Organizační formy pracovního vyučování •Základní organizační forma - vyučovací jednotka (tzn. 2-3 hodinové bloky) •Příklad: vyučovací jednotka dílenské práce: • 1.) úvodní část - kontrola přítomnosti žáků a připravenost na výuku, instruktáž s motivací • 2.) příprava pracovního místa a pozorování pracovního úkonu prováděného učitelem, připomenutí pravidel bezpečnosti práce • 3.) hlavní část – žákovské cvičení, kontrola a oprava chyb učitelem • 4.) závěrečná etapa – vyhodnocení pracovní kázně a úsilí žáků, výsledek činnosti Struktura pracovního vyučování •3 základní složky: • -dílenské práce • -pěstitelské práce • -práce v domácnosti • Pracovní vyučování v 1. - 3. ročníku •Dílenské práce: činnosti s drobným materiálem (navlékání korálků, zvířátka z přírodnin, …), práce s modelovací hmotou, montážní a demontážní činnosti (hra se stavebnicemi), práce s papírem a kartonem •Vlastnosti papíru, výroba papíru (výchovné využití ke sběru starého papíru), vlastní činnosti s papírem – trhání, lepení, překládání a stříhání •Nácvik sebeobslužných návyků •Práce v domácnosti: nácvik sebeobsluhy a osobní hygieny •Pěstitelské práce: drobné praktické činnosti (ošetřování pokojových květin, sběr bylin, pomoc při sklizni na zahrádce), vycházky a exkurze do parku, pole, sadu, … • Pracovní vyučování ve 4. – 6. ročníku •Dílenské práce: zpracování dřeva, práce s kovem, práce s plasty, technická grafika, komplexní práce s různými materiály • •Práce v domácnosti: osobní hygiena rozšířená o základy zdravotní výchovy, hygiena provozu domácnosti, výživa a příprava pokrmů, péče o dítě, práce s textilem, háčkování, pletení , … • •Pěstitelské práce: péče o pokojové květiny, tématika ovoce, zeleniny, okopaniny, zabývají se půdou • Pracovní vyučování v 7. – 9. ročníku •Dílenské práce: práce s papírem a kartonem, práce montážní a demontážní, údržba a oprava jízdního kola, práce se dřevem a kovem, práce se sklem, elektromontážní práce • •Práce v domácnosti: péče o dítě, prohloubení vědomostí a dovedností při přípravě pokrmů a práce s textilem i dalšími materiály • •Pěstitelské práce: prohlubování znalostí a dovedností v tematických okruzích stanovených osnovami ve 4. – 6. ročníku • RVP ZV-LMP •Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k: • rozvoji motoriky, získání základních manuálních zručností a vytváření pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí • pozitivnímu vztahu k práci a jejím výsledkům • porozumění pojmům, návodům, orientaci v jednoduché technické dokumentaci, zvládnutí pracovních postupů a dovednosti řešit nejrůznější praktické situace • práci v kolektivu a odpovědnosti za své i společné výsledky práce RVP ZV-LMP •osvojení dovedností při používání a zacházení s vhodně zvolenými nástroji, pomůckami a drobným nářadím •přesnosti, systematičnosti a vytrvalosti při plnění pracovních úkolů •poznání pracovních činností, které napomáhají vytváření možných zálib a využití volného času •orientaci v různých oborech lidské činnosti a osvojení potřebných poznatků a dovedností pro uplatnění při volbě povolání a společenském uplatnění • dodržování hygienických a bezpečnostních pravidel při práci RVP ZV-LMP: Časové dotace Předmět/Ročník 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Pracovní výchova 3 3 3 4 5 5 6 6 8 Zdroj: Učební plán vzdělávacího programu zvláštní školy platný od 1.9.2006 RVP ZV-LMP • 1. stupeň: •Práce s drobným materiálem •Práce montážní a demontážní •Pěstitelské práce •Příprava pokrmů 2. stupeň: •Práce s technickými materiály •Práce s ostatními materiály •Práce montážní a demontážní •Pěstitelské práce, chovatelství •Provoz a údržba domácnosti •Příprava pokrmů •Svět práce (8. a 9. ročník) Praktický příklad hodiny •Příklad pro žáky 7. – 9. ročníku: –Očekávané výstupy: –žák by měl •používat základní kuchyňský inventář a bezpečně obsluhovat spotřebiče •připravit pokrmy podle daných postupů v souladu se zásadami zdravé výživy •dodržovat základní principy stolování a obsluhy u stolu •dodržovat zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytnout první pomoc při úrazech v kuchyni • Praktický příklad hodiny •Kontrola zásoby surovin, případné doplnění zásob •Prostření stolu •Příprava horkého nápoje (čaj/káva) •Příprava jednoduchého pokrmu •Kontrola spotřebičů, úklid nádobí •