}Jana Zelená, 392100 }Klára Jašková, 392294 Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy •Dobíhající program (platný od roku 2003) •Výtvarná výchova: rozvoj tvořivých schopností a dovedností za využívání různých technik a materiálů •Časová dotace: 3 hodiny týdně, 99 hodin ročně •Práce s pískem, kostkami, stavebnicemi •Modelování –Zpracování modelovací hmoty oběma rukama. –Trhání hmoty na malé kousky a rovnání na plochu. –Tvarování kuliček •Práce s barvami –Hra s prstovými barvami –Zapouštění barvy do klovatiny. –Otisk dřevěného nebo bramborového tiskátka. –Muzikomalba •Práce s papírem –Mačkání, trhání, lepení rolování papíru •Práce s textilními materiály –Navíjení vlny, provázku –Navlékání korálů na šňůrku. –Koláž. –Šití jehlou s tupým hrotem. •Práce s přírodními materiály –Lisování listů, lepení do podzimních motivů –Figurky z přírodnin Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy – pracovní a výtvarná výchova Cíle školy: •rozvíjet estetické cítění, vkus a tvořivost žáků Učební plán Pracovní a výtvarná výchova Počet hodin týdně Počet hodin za rok Nižší stupeň (1. – 3. ročník) 4 132 Střední stupeň (4. – 6.) 5 165 Vyšší stupeň (7. – 8.) 6 198 Pracovní stupeň (9. – 10.) 11 363 Přípravný stupeň Utváření dovedností v práci s papírem, textilními materiály, přírodninami, modelínou.... Práce s materiálem : 1. s pískem: stavění bábovek, tunelů, kopců, opracování rukama i nástroji 2.se stavebnicí : Postav co chceš a co umíš, dům, most, řezní (vodorovně, svisle) a uklízení do krabice Práce s modelínou: zpracování oběma rukama, trhání, krájení, tvarování (kuličky, válce), vykrajování „cukroví“ z placky Práce s papírem: mačkání do kuliček, trhání – rovnání a uklízení, lepení do plochy, jednoduché origami – čepice, trhání na proužky – výroba řetězu na stromeček Práce s textilem: překládání, stříhání, nalepování navíjení vlny do klubka, na cívku, navlékání korálků, práce s vatou – sněhulák, práce s jehlou s tupým hrotem – stehy prováděny na cvičící desce Práce s přírodním materiálem: sběr kaštanů, žaludů, ovoce, fazole, čočka, kukuřice – třídění, uklízení, rovnání List – trhání dle žilnatiny, otisky Napichování jeřabin Hlavní cílem je: •utváření základních manuálních dovedností •rozvíjení estetického cítění a vyjadřování žáků a jejich tvořivost Obsah učiva: •výtvarná výchova (kresba křídami, malba, barevné skvrny vodovými nebo temperovými barvami), práce se stavebnicemi, pěstitelské práce (zalévání, hrabání listí) Cíle: •opakuje se a rozšiřuje učivo nižšího stupně •základy vaření a práce se dřevem, montážní a demontážní práce Obsah učiva - výtvarka: kresba křídami, voskovkami, kresba lidské postavy a zvířat, malování vodovými nebo temperovými barvami, koláž, seznámení s obrazy J. Lady, M. Alše,… Cíle: •co nejsamostatněji se zapojit do každodenního života Obsah učiva: •výtvarka: spontánní kresba a malba s náměty ze života, vyjadřování vlastních pocitů kresbou a malbou, ukázky ilustrací Cíle: •nácvik dovedností a umožnění přípravy k vykonávání jednoduchých pracovních činností •součástí jsou exkurze na různá pracoviště (f-ce poznávací a motivační) Obsah učiva - výtvarka: kreslení kruhů, čtverců, obdélníků a oválu, kresby vycházející z barevných skvrn, rozlišování odstínů a ladění barev, užití různých výtvarných technik, návštěva výstavy výtvarného umění RVP pro obor vzdělávání základní škola speciální Díl II. Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami •Platný od školního roku 2010/2011 •Vzdělávací oblast Umění a kultura •Rozvoj tvořivých schopností a dovedností •Poznávání prostředků výtvarného jazyka •Prohlubování senzibility žáka •Pomáhá vyjadřovat emoce •Podporuje přirozenou aktivitu a fantazii •Třeba uskutečňovat činnosti, ve kterých budou žáci úspěšní •Minimální časová dotace – 10 hodin týdně •rozvíjení individuálních schopností při vlastní tvorbě, vnímání a komunikaci •rozlišování základních barev a jejich používání ve výtvarném vyjádření •vyjadřování vlastních zkušeností přiměřenými prostředky a postupy (RVP ZŠS, str. 85) •základní dovednosti pro práci v ploše a prostoru •uplatnění vlastního těla, manipulace s objekty •malba různými nástroji, malba na různorodý materiál •prostorová tvorba a modelování (papír, textilie, stavebnice, hlína, modelovací hmoty) •využití různorodých tradičních i netradičních materiálů a jejich kombinací •vyjádření vlastních vjemů, zkušeností, fantazijních představ, pocitů a emocí vybranými prostředky a postupy •netradiční výtvarné techniky (RVP ZŠS, str. 86) RVP pro obor vzdělávání základní škola speciální DÍL I – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM }Platný od školního roku 2010/2011 4.12.2012 Učivo • rozvíjení grafomotoriky • prostředky a postupy pro vyjádření emocí, pocitů, nálad a fantazijních představ • vnímání a hodnocení výsledků tvůrčích činností • prezentace výsledků vlastních tvůrčích činností ve třídě i ve škole (pracovní prezentace za pomoci učitele pro spolužáky, prezentace školy v rámci výstav či dalších akcí školy) •netradiční výtvarné techniky Učivo • prostředky a postupy pro vyjádření vjemů, emocí, pocitů, nálad, prožitků, představ a zkušeností • rozlišování, třídění a hodnocení výsledků tvůrčích činností, běžné a umělecké produkce • výběr a třídění výsledků vlastních tvůrčích činností pro prezentaci (podle vlastní potřeby, před spolužáky, rodiči, pro prezentaci školy), vnímání, porovnávání vlastních výsledků s výsledky ostatních Materiál: Velké plátno/papír, barvy, staré oblečení, vlastní tělo, smajlíky Praktická část Práce: Pomocí vlastního těla vytvořit obraz. Necháváme na dětech výběr barev, a jak budou tvořit. Alternativa: Pro ty, kteří se nechtějí, nebo z nějakého důvodu nemohou, můžeme dodat houbičky, válce, štětce, gumové rukavice apod. Téma: „Jak se dnes cítím?“ •Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2008. 110 s. [cit. 2012-11-24]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-80-87000-25-0. •Rehabilit.program.pdf. Metodický portál [online]. 2003 [cit. 2012-11-28]. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/Rehabilit.program.pdf •ŠVARCOVÁ, Iva. Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy. Praha: Septima, 1995. ISBN 8085801434.