Vybrané testy sluchové percepce u dětí užívané v ČR: Sluchové vnímání dozrává mezi 5-7 rokem. Sluchová analýza a syntéza se ve větší míře rozvíjí ve škole. Orientační vyšetření sluchu (hlasitá řeč, šeptaná řeč, na pravé ucho, na levé ucho) Vyšetření fonematického sluchu - hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí (Škodová) Zkouška sluchové diferenciace J. M. Wepmana (Matějček) Cíl: posuzuje schopnosti dětí sluchově rozlišovat zvuky mluvené řeči. Lze využít u dětí přibližně od 5 let věku. Popis: dítě má rozlišovat, zda je dvojice bezesmyslných slov stejná, či nikoli. Jedná se o pseudoslova, tak aby se dítě nemohlo opírat o významovou stránku slova - dítě např. určuje, zda je dvojice stejná (flaš – fraš, mí – bí). Administrace: prezentace testu jako zajímavé hry; nejprve zácvik na 3 dvojicích slov; individuální administrace. Hodnocení a interpretace: kvalitativní hodnocení. Zkouška sluchové analýzy a syntézy (Matějček) Cíl: metoda je určena k hodnocení úrovně schopnosti rozkládat slova na hlásky a naopak Popis: analýza slov - dítě má poznat z jakých hlásek je slovo složeno, syntéza hlásek- z hlásek má složit slovo. Postupuje se od jednoslabičných slov k víceslabičným se shlukem souhlásek. Administrace: test je prezentován jako hra; při analýze má dítě slovo přeříkat po hláskách; zkouška je vhodná pro děti od 5 let, celý test by měly děti zvládnout na konci 2. třídy; individuální administrace. Hodnocení a interpretace: za správné odpovědi dítě bodově hodnoceno. Test fonematického uvědomování dle Elkonina – modifikace dle Mikulajové Experimentální forma dětského Token testu – vyšetření porozumění řeči Peabody test - čtveřice obrázků, examinátor řekne slovo a dítě ukáže obrázek