Ukázka převzata z pracovní verze ŠVP školy pro sluchově postižené v Praze 5, Holečkova ulice. Ukázka se týká charakteristiky ŠVP, především výchovných a vzdělávacích strategií, jejichž pojetí je přizpůsobeno vzdělávacím potřebám, schopnostem a možnostem žáků se sluchovým postižením. Důraz je zde kladen na rozvoj komunikačních kompetencí pomocí speciální metody rozvoje komunikace – bilingvní metody. Charakteristika školního vzdělávacího programu BILINGVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŠVP vychází ze vzdělávacích cílů a klíčových kompetencí uvedených v RVP ZV a zároveň přihlíží k specifickým potřebám dětí s těžkou sluchovou vadou. Je založen na bilingvním (dvojjazyčném) programu vzdělávání, který se rozvíjí na naší škole již několik let. Program respektuje individuální možnosti a potřeby žáka. Základem práce s těžce sluchově postiženým žákem je vybudování komunikačního mostu, který překlene komunikační bariéru danou sluchovou vadou dítěte. Pro počáteční komunikaci se nám velmi osvědčil český znakový jazyk a znakovaná čeština. Tento komunikační základ používáme jako komunikační prostředek pro osvojení českého jazyka a získávání dalších informací a vědomostí. Základem programu bilingvního vzdělávání je účast neslyšícího asistenta v učebním procesu. Slyšící učitel je komunikačním vzorem sociokulturního prostředí slyšící populaci a s žáky komunikuje přednostně mluvenou řečí a znakovanou češtinou. Neslyšící asistent je komunikačním vzorem prostředí sluchově postižených a s žáky komunikuje převážně českým znakovým jazykem. Tento způsob vyučování vyžaduje efektivní a promyšlenou spolupráci učitele i asistenta. Bilingvním programem se škola snaží žákům vytvořit zázemí, které nenásilnou formou rozvíjí jejich schopnosti a zohledňuje specifika sluchového postižení. Cílem programu je vybavit každého žáka vším potřebným pro úspěšný život . Hlavním úkolem je, aby naši žáci porozuměli sobě i světu, ve kterém žijí. 1. porozumět svému okolí a respektovat pravidla lidského soužití – vytvořit příjemné školní prostředí Snažíme se vytvořit ve škole příznivé klima, ve kterém si žáci, učitelé, vychovatelé, asistenti i rodiče budou partnery. Je samozřejmostí, že k žákům jsou všichni vstřícní. Pořádáme různé akce v rámci třídy i školy. Jezdíme společně na výlety, školy v přírodě, sportovní hry. Žáci si sami některé akce organizují nebo k nim připravují program. Žáky vedeme k dodržování stanovených pravidel, odpovědnému chování a rozhodování a vysvětlujeme jim obecně uznávané životní a mravní hodnoty. 2. porozumět významu vzdělání Při vyučování používáme různé metody učení (hry, soutěže, dramatizace čtených textů, improvizace na dané téma) tak, aby se práce ve škole i domácí příprava stala pro žáky hrou. Chceme odstranit samoúčelnost učiva. Naším cílem není memorování, ale příprava pro život. Znamená to méně encyklopedických znalostí a větší sepětí s praktickým životem. Tomu napomáhají exkurze do různých zařízení i vytváření modelových situací ve třídách, které pomáhají žákům seznámit se s různými životními situacemi.(jednání na úřadech, v nemocnici, na nádraží apod.) a způsobem jejich řešení. Žáci se učí od první třídy plánovat, rozhodovat, hodnotit svoji práci i práci ostatních. Ve vyšších třídách při diskusních hodinách žáci posuzují a hodnotí vlastní vztah k učení, své učební výsledky a další možnosti metody sebevzdělávání. 3. pracovat s informacemi s porozuměním Komunikační bariéra je základním problémem sluchově postiženého dítěte. Aby mohlo získávat informace z tisku, televize a internetu, musí zvládnout čtenářské dovednosti ( číst s porozuměním). Od první třídy žáky vedeme k rozvoji komunikačních kompetencí. K dosažení cíle používáme speciální metodu rozvoje komunikace – bilingvní metodu. Žáci se učí pracovat s informacemi a zpracovávat je. Seznamují se s různými prostředky komunikace. Žáci prvního i druhého stupně využívají učebny výpočetní techniky k procvičování získaných znalostí a rozvoji schopností a dovedností v práci s počítačem. Důraz je kladen na práci s internetem (náhradní komunikační zdroj). Žáci mají k dispozici i školní knihovnu s řadou encyklopedií. 4. porozumět tomu, že učení je nepřetržitý proces – mimoškolní činnost Program sportovní činnosti a ozdravných pobytů je naplňován dobře organizovanými pobytovými akcemi – ozdravnými pobyty v zahraničí, školami v přírodě, výcvikovými zájezdy, sportovními hrami a podobně. Tyto akce mají vliv na vytváření dobrých vztahů mezi dětmi ve třídě a mezi jednotlivými třídami. Při těchto setkáních si žáci osvojují základy spolupráce, učí se organizovat si práci, samostatně se rozhodovat a nést odpovědnost za své rozhodnutí. Z učitele se na pobytové akci stává partner. Učitel i žák zůstávají partnery i po návratu do školy. To, o čem se jen teoreticky můžeme učit ve škole, je možné objevovat na těchto akcích ve skutečnosti. Reálné a konkrétní situace jsou pro těžce sluchově postižené žáky nejlepší školou. Pobyty v přírodě také pomáhají ukázat cestu k zdravému životnímu stylu. 5. porozumět nebezpečí kolem nás – preventivní program Součástí školního plánování je Minimální preventivní program. Z něho vychází nejen úzká spolupráce s odborníky na organizaci besed pro žáky od nejnižších tříd I. stupně školy, systematická spolupráce výchovného poradce, psychologa, vedení školy zejména s třídními učiteli, ale i široká nabídka programů pro volný čas. 6. porozumět tomu, že jsme součástí Evropy – partneři v zahraničí Jsme rádi, že máme partnery v zahraničí. Seznamujeme žáky s tím, že v cizí zemi se mluví cizím jazykem. Učíme je toleranci a úctě k člověku. Snažíme se navázat kontakty s dalšími školami v Evropě i jinde ve světě. Navštěvují nás neslyšící studenti z Dánska, Švédska, Německa, USA a dalších zemí. Úzce spolupracujeme se slovenskými školami, pořádáme semináře a prezentace.