Komunikační přístupy ve školách pro SP 29.10.2012 Radka Horáková 1 1 Orální metoda Cílem je: • formovat mluvenou řeč • aktivizovat zbytky sluchu • druhy orálních metod: auditivně verbální, auditivně - orální, mateřská reflexní metoda van Udena 29.10.2012 Radka Horáková 2 Zásady orální metody: • dítěti je exponováno slovo v mluvené a písemné podobě • nové slovo by mělo zapadnout do kontextu navozené situace • stálé vystavování dítěte mluvené řeči, nejen ve školním prostředí 29.10.2012 Radka Horáková 3 Důvody pro orální metodu: • snadnější interkulturní komunikace proniknutí do kultury majoritní společnosti • využití moderních kompenzačních pomůcek • tvrzení, že rozvoj myšlení je závislý na kvalitě mluvené řeči – NEPLATÍ 29.10.2012 Radka Horáková 4 Důsledky striktní orální metody: • zhoršení úrovně řeči u jedinců se SP ve všech jazykových rovinách • osoby se SP dosahují horších výsledků zejména v oblasti, kde mluvený jazyk slouží jako jediný prostředek získávání informací 29.10.2012 Radka Horáková 5 2 Totální komunikace TK je filozofie určitého způsobu myšlení – Roy Holcomb (1968, USA) TK je způsob komunikace – neslyšící i slyšící se chtějí vzájemně co nejlépe pochopit TK je praktická metoda pro navázání komunikace s neslyšícími (neslyšící i slyšící použijí všechny dostupnéprostředky k porozumění) 29.10.2012 Radka Horáková 6 gesta mluvený jazyk psaná forma jazyka 29.10.2012 Radka Horáková 7 gesta znakování odezírání prstová abeceda čtení a psaní 29.10.2012 Radka Horáková 8 Prostředky dorozumívání v rámci TK v ČR: • pomocné artikulační znaky – vizuální kontakt • pantomima, mimika, dramatizace • prstová abeceda • mluvený jazyk – mluva, odezírání, čtení, psaní • všeobecně užívaná gesta, postoj těla • český znakový jazyk, znakovaná čeština 29.10.2012 Radka Horáková 9 Kritika TK (Pulda, 1999): děti sledují jenom ruce – nenaučí se srozumitelně mluvit ani odezírat mnozí učitelé nedokáží současně mluvit a znakovat je zanedbána raná sluchově – řečová výchova zisk ze slyšení se ztrácí, připojí-li se „posunky“ 29.10.2012 Radka Horáková 10 3 Bilingvální přístup • komunikace sluchově postižených, kdy je přenos informací ve dvou jazykových kódech znakový jazyk neslyšících x mluvený jazyk majoritní společnosti 29.10.2012 Radka Horáková 11 • Bilingvismus simultánní: Jedinec se oba jazyky učí současně (ve stejnou dobu). • Bilingvismus sekvenční: Jedinec se učí druhý jazyk až ve chvíli, kdy první jazyk už ovládá. 29.10.2012 Radka Horáková 12 Systém bilingvální komunikace (Krahulcová) • mluvenou řeč nelze zvládnout bez současného vyučování ZJ • ZJ zajišťuje přirozené podmínky jazykového vývoje • užívání ZJ neomezuje potřebu neslyšícího dítěte dorozumívat se • cílem bilingválního vyučování neslyšících dětí je normální jazykový vývoj v atmosféře porozumění a úspěchu 29.10.2012 Radka Horáková 13 Výhody bilingválního vzdělávání: • větší schopnost kreativního myšlení • větší kognitivní a jazyková variabilita • větší schopnost při tvoření představ • … (Jabůrek 1998, s. 8) 29.10.2012 Radka Horáková 14 Schéma struktury a vývoje bilingvální komonikace (Bouvet, 1990)znakový jazyk (neomezený vývoj) psaná podoba jazyka (neomezený rozvoj s podporou ZJ) orání řeč (omezený rozvoj kvůli senzorické bariéře) 29.10.2012 Radka Horáková 15 Podmínky pro realizaci bilingválního přístupu (Domancová) realizace výzkumu teorie ZJ a tvorba metodik aplikace ZJ v procesu výchovy a vzdělávání neslyšících přirozené akceptování společenství SP a jejich jazyka 29.10.2012 Radka Horáková 16 akceptování bilingválního přístupu ze strany rodičů příprava pedagogických pracovníků nové kurikulum zabezpečení přirozeného kontaktu mezi neslyšícími a slyšícími osobami víra v úspěch bilingválního vzdělávání 29.10.2012 Radka Horáková 17 Neslyšící učitel kvalitní jazykový vzor plní sociálně-kulturní a psychoemociální identifikační funkci je důvěrníkem dětí a usnadňuje jim vyrovnat se s postižením a přizpůsobit se životu menšiny ve většinové společnosti (Chlumecká)29.10.2012 Radka Horáková 18 • JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998 • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002 • PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994 • PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 • EVANS, L. Totální komunikace, struktura a strategie. 1. vydání, Hradec Králové : Pedagogické centrum, 2001, s. 89. ISBN 80-238-7915-4. 29.10.2012 Radka Horáková 19