Využití muzikoterapie pro rozvoj komunikace u jedinců se SP Mgr. Petr Škranc; praktická část výuky 28. 11. 2011 – praktická cvičení 1. blok – Práce s tělem l Tleskání (posílání tleskání v kruhu) l Obrácené tleskání (stejné jako předchozí bod, ale účastníci jsou otočeni v kruhu směrem ven) l Dupání (posílání dupání v kruhu) l Obrácené dupání (stejné jako předchozí bod, ale účastníci jsou otočeni v kruhu směrem ven) l Nohy v rytmu (zapamatování rytmického vzorce hraného nohama) l Vlak se rozjíždí (zapamatování rytmického vzorce hraného celým tělem) l Doprovod písně + doprovod hrou na tělo (zpěv známé lidové písně s jednoduchým doprovodem hry na tělo ve 2/4 nebo ¾ taktu) l Píseň Zamanquaza (píseň Afrického kmene Zulu s doprovodem hry na tělo) 2. blok – Práce s hlasem l „Kulička“ (dvojice sedí proti sobě a vedou spolu „pěvecký rozhovor“. Během rozhovoru si posílají papírovou kuličku nebo pěnový míček). l Hra na zvony-(skupina stojí v kruhu a účastníci se pohybují jako zvony. Při pohybu zpívají hlubokým hlasem slovo bom). l Divíme se (skupina účastníků hlasem napodobuje údiv. Při zpěvu sestřídají vysoké a hluboké tóny). l Siréna (skupina účastníků napodobuje zvuk sirény). l Posílání tónů ( skupina účastníků si posílá tóny. První účastník zazpívá libovolný tón a pošle ho druhému účastníkovi. Ten slyšený tón zopakuje a zazpívá další libovolný tón, který pošle třetímu účastníkovi atd.) l Zpíváme svá jména (každý účastník zazpívá své jméno v různých tónových výškách, tónovou výšku se snaží vyjádřit i svým tělem). l Nižší, vyšší (první účastník zazpívá libovolný tón a pak rukou ukáže druhému účastníkovi, zda má zazpívat tón vyšší nebo nižší. Hra pokračuje dokud se všichni nevystřídají). l Hledáme společný tón – (celá skupina zazpívá v jeden okamžik libovolný tón. Skupina se pak dolaďuje na tón, který je pro všechny společný. 3. blok – Práce s hudebním nástrojem l Představ hudební nástroj (každý účastník zkoumá zvukové možnosti svého hudebního nástroje, které představuje ostatním). l Jděte a vyměňte si místo (hudební rozhovor ve dvojicích). l Hra na zvonkohru ve dvojici l Hra na sólistu (hráči ve skupině se naladí na jeden společný rytmus, který udržují po celou dobu hry. První hráč se pak stává sólistou a hraje do společného rytmu skupiny libovolné sólo. Hra končí, až se všichni hráči vystřídají v roli sólisty). l Hra na dirigenta (jeden z hráčů představuje dirigenta, který může skupinu hráčů rozdělit do několika sekcí – bicí, smyčce apod. Dirigent pak vytváří s orchestrem libovolnou improvizovanou skladbu). l Pentatonika (hra a zpěv v pentatonice – řadě pěti tónů). l Tvoříme skladbičku (skupina hraje na sopránovou a altovou zvonkohru libovolné tóny a souzvuky. Ostatní pak vyjadřují tóny altové zvonkohry krokem a sopránové zvonkohry výskokem. l Adventní a vánoční písně (zpěv adventních a vánočních písní s doprovodem improvizovaných zvonů).