Okruhy ke specializaci SURDOPEDIE SP4_MPSPS3 – podzim 2012 Navazující magisterské studium ___________________________________________________________________ 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie 2. Historie péče o jedince se sluchovým postižením Průkopníci vzdělávání neslyšících (obd. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro neslyšící, historický vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres 3. Sluch Význam sluchu, anatomie sluchového analyzátoru, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového ústrojí, důsledky sluchové vady 4. Diagnostika sluchových vad Klasifikace sluchových vad, nedoslýchavost, hluchota, ohluchlost, presbyakusis, tinnitus, diagnostika sluchového postižení, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningové vyšetření sluchu 5. Řeč osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, charakteristika jednotlivých jazykových rovin - úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, modulační faktory 6. Logopedická péče o jedince se sluchovým postižením Charakteristika mluveného projevu osob se sluchovým postižením, individuální logopedická péče, sluchová výchova, vyvozování hlásek, rozvoj lexikální a gramatické stránky řeči, globální čtení 7. Český jazyk v komunikaci neslyšících Mluvená řeč, psaná podoba řeči, čtení s porozuměním, úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících 8. Komunikační formy osob se sluchovým postižením Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy osob se sluchovým postižením 9. Vizuálně motorické komunikační systémy Teoretické základy českého znakového jazyka, znakovaný jazyk, tlumočení znakového jazyka - podmínky tlumočení, etický kodex tlumočníka znakového jazyka 10. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam 11. Kochleární implantace Podmínky přidělení kochleárního implantátu, výběr kandidátů, předoperační příprava, logopedická péče po implantaci, metodika práce s uživatelem kochleárního implantátu 12. Systém vzdělávání u dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením Předškolní zařízení, základní školy pro sluchově postižené, OU, SOU, SOŠ, SŠ pro sluchově postižené, možnost studia na VŠ, profesní uplatnění 13. Vzdělávací přístupy ve školách pro sluchově postižené Speciální vyučovací metody - organizace vyučování ve školách pro sluchově postižené, orální metody, totální komunikace, bilingvální přístup, pozice neslyšícího pedagoga 14. Možnosti integrace žáků se sluchovým postižením do běžných vzdělávacích zařízení Podmínky integrace, spolupráce s SPC, služby poskytované SPC integrovaným žákům, učitelům běžných škol a rodičům 15. Včasná intervence u dětí se sluchovým postižením Střediska rané péče, speciálně pedagogická centra, formy spolupráce s rodinou, situace rodičů dítěte se sluchovým postižením, zdravotnická péče, depistáž, speciálně pedagogická diagnostika, výběr školského zařízení, včasná sluchově řečová výchova 16. Legislativní opatření Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením, zákon o komunikačních systémech, možnosti využívání tlumočení do znakového jazyka, příspěvky na kompenzační pomůcky 17. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity 18. Sluchová vada a další kombinovaná postižení Péče o jedince se sluchovou a další přidruženou vadou, současné pojetí vícenásobného postižení, možnosti augmentativní a alternativní komunikace 19. Hluchoslepota Pojetí a klasifikace hluchoslepoty, etiologie, možnosti vzdělávání a organizace pro jedince s hluchoslepotou – LORM, Via, Záblesk, Klub přátel červenobílé hole 20. Komunikační systémy hluchoslepých Charakteristika komunikačních forem osob s hluchoslepotou - mluvená řeč, prstová abeceda, Braillovo písmo, Lormova abeceda, daktylografie, znakový jazyk, taktilní podoba znakového jazyka DOPORUČENÁ LITERATURA A DALŠÍ ZDROJE: Adresář služeb nejen pro neslyšící - Sichrová E. - Praha: FRPSP, 2009. - 134 s. (možné objednat na www.frpsp.cz) EVANS, L. Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum, 2001. FREEMAN,R. D. et al. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP, 1992. GÜNTHER, K. B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. 2000. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012 HORÁKOVÁ, R. Nedoslýchavost v období senia. In MŰHLPACHR, P. Schola Gerontologica. Brno: MU, 2005, s. 112-117, ISBN 80-210-3838-1 HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2010. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. HORÁKOVÁ, R., DINGOVÁ, N., ZAHUMENSKÁ, J. Specifika tlumočení ve vzdělávání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008 HORÁKOVÁ, R. , SOURALOVÁ, E. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. KLENKOVÁ, J., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007, 100 s. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk. (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č.2. MACUROVÁ, A. Proč a jak zapisovat znaky českého znakového jazyka. In Speciální pedagogika, 1996, roč. 6, č. 1. NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: 1994. NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: 1997. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003 POUL, J. Jak vést neslyšící dítě k četbě. Praha: Knihovna časopisu GONG, 1991. POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. PULDA, M. O výuce odezírání. Praha: Knihovna časopisu Gong, 1990. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992, 1994. PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000 RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. et al. Speciální pedagogika. Olomouc: Vydavetelství Univerzity Palackého, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. SOURALOVÁ, E., LANGER, J. HORÁKOVÁ R., RÁDLOVÁ, E., ŠARÁTKOVÁ, A. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, základní zásoba znaků. Výukový CD-ROM, 1. část, Praha: o.s. LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2006 STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících, 1995. STRNADOVÁ, V. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: FF UK, 1998. STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005 ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociální dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997, 1998 ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006 ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a fonoatrie. Brno: Paido, 1999. VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996 INTERNETOVÉ ODKAZY: * www.cktzj.com, www.ruce.cz , www.ticho.cz, www.pevnost.com, www.lorm.cz, www.teiresias.muni.cz, www.frpsp.cz * www.agbell.org, www.asha.org, www.infanthearing.org ČASOPISY: Speciální pedagogika, Gong, INFO Zpravodaj, Doteky