PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – Katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie, 1. roč. Mgr., prezenční studium. Podklady k okruhu č. 5 Řeč u jedinců se sluchovým postižením Ontogenetický vývoj řeči: Přípravné období  prenatálním období - příprava na komunikaci, např. olizování pupeční šňůry, dumlání palečku, nitroděložní kvílení  při narození - křik - reakce na změnu prostředí  3 týdny - 1 měsíc - vyjadřuje nelibé pocity  1. - 3. měsíc - broukání, pudové žvatlání (trénuje mluvidla, zvuková kontrola ještě není zapojena)  6. - 9. měsíc - napodobivé žvatlání (zrakové sluchové dráhy již vyzrály, dítě napodobuje zvuky svého okolí)  9. - 12. měsíc - stádium rozumění řeči Vlastní vývoj řeči  stádium emocionálně volní (1-1,5 r.) (jednoslovné věty vyjadřující vlastní pocity, přání, př. pa, ham,…)  stádium asociačně reprodukční (2-2,5 r.) (chápe souvislosti, transfer při tvoření slov, objevují se chyby, př. dobrý - dobřejší )  stádium logických pojmů (3 r.) (gramatické období )  intelektualizace řeči (4 r.) (mluví ve větách, souvislejší vyjadřování) Vývoj řeči u dítěte (dr.Cíbochová)  od 2. měsíce jednotlivé samohlásky  od 3. měsíce brouká (a-a-a, e-e-e)  po 6. měsíci jednotlivé slabiky (ba,da)  v 8.–9. měsíci zdvojování slabik  od 8. měsíce napodobuje zvuky  od 9. měsíce 1 slovo s významem  od 12. měsíce 2 slova s významem Porozumění řeči (dr. Cíbochová)  od 2.–3. týdne - reaguje na hlas matky  od 8. měsíce - reaguje na zavolání jménem, na ne-ne  od 9. měsíce - dělá paci-paci apod. na výzvu  od 10.-11. měsíce - podá předmět na výzvu, ale nepustí  od 12. měsíce - podá předmět na výzvu a pustí z ruky  od 12. měsíce - vyhledá očima několik věcí podle názvu Diagnostický moment – obd. 7. měsíce (17. – 26. týden) (SP dítě přestává žvatlat, ztichne, popř. se mění charakter hlasového projevu) PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – Katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie, 1. roč. Mgr., prezenční studium. Kritické momenty, kdy můžeme pojmout podezření na poruchu sluchu (dr. Herdová) Novorozenec a kojenec  nereaguje úlekem, pohybem, pláčem na neočekávané hlasité zvuky (houkačka, klíče…)  neprobudí se, když je kolem hluk  nenapodobuje zvuky v okolí  neotáčí hlavu ve směru zvuku  plačící dítě nelze utišit pouhým hlasem Dítě v období 6 – 12 měsíců  neukáže na známou osobu či věc  dítě nežvatlá nebo jeho předchozí žvatlání ustává  ani ve věku jednoho roku nereaguje na výzvy typu „udělej pa“, nebo „paci paci“, pokud mu pohyb nepředvedeme Dítě v období 12 měsíců až 2 roky  neobrací se ve směru hlasu na zavolání  nevěnuje pozornost zvukům z okolí  nezačíná s napodobováním a s užíváním jednoduchých pojmenování pro známé osoby a věci, které je obklopují  nemluví stejně jako ostatní děti  nesleduje televizi, pokud je puštěna na normální hlasitost  nedochází u něj k postupnému zlepšování porozumění a rozvoji slovní zásoby. Ontogenetický vývoj řeči u SP dětí Charakter vývoje řeči se odvíjí:  stupně a typu sluchového postižení  přítomnosti dalšího postižení (kombinované vady)  věku a dosaženého stádia řeči, kdy SP vzniklo  exogenních sociálních faktorů (rodina, škola)  včasné diagnostiky, včasné intervence, rané péče, rehabilitační péče – užívání pomůcek Další faktory ovlivňující vývoj řeči dítěte se SP:  účinnost sluchadel nebo KI  schopnost dítěte využít svého sluchového potenciálu  nadání pro řeč  schopnosti a dovednosti logopeda, který bude s dítětem pracovat. Narušené jazykové roviny Foneticko – fonologická rovina  nejvíce nápadná, výslovnost je narušená, namáhavá, realizuje se s přehnanou silou  vyskytuje se prodloužená artikulační doba jednotlivých hlásek – vkládání nepatřičných zvuků PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – Katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie, 1. roč. Mgr., prezenční studium. Lexikálně - sémantická rovina  z kvalitativního i kvantitativního hlediska je slovní zásoba značně redukována  rozvoj slovní zásoby na orálním základě je pro prelingválně SP děti nesmírně obtížná a málo efektivní činnost  výstavba pojmů probíhá zdlouhavěji, zpočátku mohou SP děti chápat pojmy velmi všeobecně nebo naopak zúženě Morfologicko – syntaktická rovina  SP dítě nesprávně skloňuje, časuje, používá nevhodné koncovky slov, používá nesprávný slovosled, slova seřazuje bez gramatických souvislostí Př.) Pták sedí na střeše. X Pták střecha sedět.  tvoří nesouvislé věty, vyjadřují se zkratkovitě  objevují se dysgramatismy (slovní, větné, větné zkratkovité), agramatismy - vývojová neschopnost až ztráta schopnosti správně používat gramatické slovní tvary a větnou vazbu na různém stupni  v důsledku odlišného gramatického systému ZJ a ČJ může dojít k interferenci obou jazyků Narušené fáze verbální produkce Dýchání  po dobu mluvení postrádá plynulost a koordinaci mezi vdechem a výdechem, časté přerušovaní výdechu v důsledku namáhavé artikulace  hlasité dýchání, až funění Artikulace  porucha artikulace u SP při ztrátě sluchu nad 60 dB – tzv. audiogenní dyslálie – vada výslovnosti různého stupně a typu  typická nepřiměřená artikulace samohlásek  změněná výslovnost sykavek  tendence ke zhoršování kvality artikulace hlásek se stoupajícím věkem u prelingválně SP Fonace  při ztrátě sluchu nad 60 dB se vyskytují charakteristické změny – čím menší zbytky sluchu, tím více hlas kolísá,tzv. audiogenní dysfonie - kolísání tónové výšky a síly hlasu  změna barvy hlasu - drsný, nízký, nezvučný, tlačený, křiklavý  časté hlasové vady (uzlíky, polypy)  hlas postrádá přirozenou rezonanci Absence akustické zpětné vazby se projeví na řeči a hlase SP  dysprozodie – kolísání melodie, narušení dynamiky a tempa řeči (tempo řeči u SP je asi 2x pomalejší) PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – Katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie, 1. roč. Mgr., prezenční studium. Důsledky sluchového postižení na vývoj a kvalitu mluvené řeči podle typu SP: Nedoslýchavost převodního typu:  rozvoj řeči nedoslýchavého dítěte začíná stagnovat v době, kdy se začne vzdalovat od své matky … (horší slyšitelnost na větší vzdálenost)  na základě nižší intenzity sluchových vjemů, popř. horší možnosti diskriminace zvuků, dochází k nedokonalému slyšení  obzvláště špatně jsou vnímány neznělé složky řeči – koncovky, předložky, spojky,ohebné koncovky podstatných jmen, sloves a přídavných jmen, členy, atd. – obtížněji slyšitelné, špatně osvojovány a následně špatně používány  pomocí elektroakustického korekce možné tuto sluchovou ztrátu vyrovnat  artikulace těchto osob není nijak zvlášť nápadná. Nejvíce pozměněna je melodie a dynamika řeči. Nedoslýchavost percepčního typu:  dochází k tzv. zkreslenému slyšení, což ztěžuje především porozumění řeči  v případě nepoužívání sluchadla může dojít až k úplnému neporozumění řeči  snížena schopnost slyšet vysoké tóny, v extrémních případech nemohou být vnímány vůbec  z konsonantů jsou problémy především se sykavkami  mezi vokály jsou špatně slyšitelné „e“ a „i“  ztráta schopnosti rozlišovat akusticky jednotlivé hlásky a tím pádem i slova - v důsledku toho může dojít k nepochopení smyslu slov a vět. U těžce sluchově postižených a neslyšících jedinců (s vrozeným či včasně získaným SP):  blokován spontánní rozvoj řeči (v některých případech i přes nepřítomnost sluchového vnímání – možnost osvojit si hlasitou mluvenou řeč a stejně tak pomocí odezírání mluvenou řečí komunikovat)  první rozdíl ve vývoji – nepřítomnost napodobivého žvatlání  2.- 3.rok života – neslyší-li dítě mluvenou řeč, nenaučí se přirozeným způsobem (tj.odposlechem a nápodobou) vědomě vytvářet hlásky, skládat je do slov a seznamovat se s gramatikou mluveného jazyka  problémy s rytmem a dynamikou řečového projevu a správnou melodií řeči  problémy s osvojováním slovní zásoby, s gramatikou a syntaxí jazyka  nápadnosti v artikulaci- artikulace s přehnanou silou a napětím, přehnané pohyby rtů, špatné pohyby jazyka a přehnané otvírání úst během mluvení. Jedinci ohluchlí  není možné přesně stanovit, jak bude jejich řečový projev vypadat a jakého stupně vývoje dosáhnou  záleží na době vzniku sluchového postižení, jeho stupni a typu a dosaženém stádiu rozvoje řeči v okamžiku ztráty sluchu PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – Katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie, 1. roč. Mgr., prezenční studium.  velký význam pro další rozvoj řeči u ohluchlých dětí má prostředí, v němž dítě vyrůstá. Pokud nebyla řeč u malých ohluchlých dětí dostatečně fixována a pohybuje se v nepříznivých podmínkách, mohou se jejich řečové návyky rozpadat a může dojít k „tzv. řečové regresi“.  lidé, kteří ztratili sluch v době, kdy již měli mluvenou řeč osvojenou, mají nespornou výhodu jazykové znalosti. Mají již vytvořené řečové stereotypy, ovládají gramatiku a syntax mateřského jazyka a velkou slovní zásobu, jejíž znalost jim významně pomůže při odezírání. Důležité pojmy:  senzitivní vývojová perioda - genetický program, kdy v určité fázi vývoje dítěte dozrává centrální nervová soustava a organismus je biologicky připraven na vývoj některé nové funkce. V tomto období má dojít k intenzivnímu kontaktu s jakýmkoliv jazykem, aby se v mozku vytvořily potřebné spoje (Strnadová)  kritické období - období do 2-2,5 roku života, které je nazýváno „gramatickým obdobím“, kdy dítě za velmi krátkou dobu učiní obrovský pokrok ve svém jazykovém rozvoji  imprinting - stačí jediná expozice klíčového podnětu  jeho obraz/mentální reprezentace natrvalo v paměti, učení bez opakování a bez posilování …. v raném dětství, v senzitivní = kritické vývojové fázi (etolog K.Lorenz – vtiskování mateřského objektu)  bezjazyčí - nebude-li se plnohodnotně v jazyce rozvíjet, je tak vystaveno nebezpečí, že si neosvojí žádný jazykový systém (Macurová)  vizuálně pohybové znaky - jsou pro neslyšící dítě dobře viditelné, proto se může naučit znakový jazyk spontánně, ve správném vývojovém období a stejně přirozeným způsobem, jako si osvojují slyšící děti mluvený jazyk (Strnadová)  adekvátní komunikační systém - široké spektrum dorozumívacích technik lišících se od sebe především způsobem své existence, které se snaží formovat jak receptivní, tak expresivní složku komunikace (Freeman) – funkční komunikační kód Doporučená literatura: Krahulcová, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002 Horňáková, K., Kapalková S., Mikulajová M. Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál, 2009 Horáková, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012