vypracovala: Lenka Doležalová SURDOPEDIE Uvedení do problematiky „Slepota odděluje člověka od věcí, hluchota od lidí“ Helena Kellerová vypracovala: Lenka Doležalová •SURDOPEDIE • (lat. surdus – hluchý, řec. paidagogikos – týkající se výchovy) • - speciálně-pedagogická disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním a rozvojem jedinců se sluchovým postižením • • - jiné pojmy užívané pro označení tohoto oboru : surdologie, surdopedagogika či pedagogika sluchově postižených • • - do r. 1983 byly výchova a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením zahrnovány do komplexního oboru logopedie (postupné akceptování jedinců se SP jako jazykové a kulturní minority, jiná metodika práce, cíle,..) • vypracovala: Lenka Doležalová • •jedinci se sluchovým postižením – nehomogenní skupina • (neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, jedinci s KI) • - kategorie různé kvality : • •kvalita a kvantita sluchového postižení •věk, kdy k postižení došlo •mentální dispozice jedince •péče, která mu byla věnována •další přidružené postižení • • vypracovala: Lenka Doležalová Termín „sluchové postižení“ zahrnuje : • • •nedoslýchavost (lehká, střední, těžká) • •hluchota (praktická, úplná) • •ohluchlost • •ušní šelest (tinnitus aurium) • •presbyakuzie (presbyakusis, stařecká nedoslýchavost) • • vypracovala: Lenka Doležalová •v ČR žije dle statistik až 500 tisíc osob se SP • •90% neslyšících pochází z rodin, ve kterých žádný člen není sluchově postižený • •90% neslyšících si bere nedoslýchavého, popř. neslyšícího partnera • •90% všech dětí z manželství neslyšících jsou slyšící • • ušními šelesty podle průzkumů trpí 15 – 17 % veškeré populace • (ve věku 60 – 65 let - každý druhý člověk) • • vypracovala: Lenka Doležalová • •3 900 osob s praktickou hluchotou • •3 700 osob s úplnou hluchotou • •15 000 osob se sluchovým postižením, které se s vadou sluchu narodily nebo jejichž vada vznikla v dětství • •v ČR žije asi 7 300 uživatelů znakového jazyka. vypracovala: Lenka Doležalová Obor surdopedie •tvorba a rozvoj komunikace • •výchova a vzdělávání jedinců se SP • •prevence sluchových vad • •příprava na povolání • vypracovala: Lenka Doležalová Cíl surdopedie •komplexní a raná péče o SP • * zdravotnická, speciálně pedagogická, sociálně právní, rodinná péče •sociální zařazení • •integrace – inkluze • •profesní uplatnění • •zprostředkování komunikačních kompetencí • Komunikační kompetence •= systém pravidel k produkování promluv a jejich rozumění • •znalost pravidel a schopnost tato pravidla prakticky naplňovat vytvářejí jazykovou kompetenci každého z nás. • •soubor všech mentálních předpokladů, které činí člověka schopným komunikovat, např. dovednost volit přiměřené komunikační prostředky a postupy v závislosti na situaci, uvědomovat si kulturní hodnoty a postoje, aj. • •vzájemná znalost komunikačních prostředků a postupů přímo podmiňuje úspěšný průběh komunikace. • •člověk s komunikační kompetencí tedy zná a dodržuje komunikační normy v rámci určité kultury. vypracovala: Lenka Doležalová vypracovala: Lenka Doležalová Komplexní péče o jedince se sluchovým postižením: •zdravotnická péče •screening •depistáž •diagnostika • •speciálně pedagogická péče •Středisko rané péče - Tamtam •Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené • •sociálně právní péče •sociální dávky a příspěvky • •rodinná péče •úzká spolupráce s odborníky vypracovala: Lenka Doležalová školský zákon •dne 1.ledna 2005 nabyl účinnosti školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (poslední novela – č. 472/2011) • •vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami • - upraveny v §16 tohoto zákona vypracovala: Lenka Doležalová •vyhláška MŠMT č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, novela 116/2011 Sb. • •věnuje se : • - vymezení obsahu činnosti SPC • - - I I - PPP • - poradenským službám na půdě školy. • •vyhláška MŠMT č.73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, novela 147/2011 Sb. • • - změny názvů speciálních škol • - charakteristika a vymezení obsahu individuálního • vzdělávacího plánu (IVP) • - možnost zřízení funkce asistenta pedagoga • vypracovala: Lenka Doležalová • Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou považováni • • a) žáci se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami a vývojovými poruchami učení nebo chování) • • b) žáci se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování) • • c) žáci se sociálním znevýhodněním (z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu) • vypracovala: Lenka Doležalová Mezioborové vztahy •ostatní obory speciální pedagogiky • (logopedie, oftalmopedie, psychopedie, somatopedie, etopedie, specifické poruchy učení) • •obecná pedagogika, obecná psychologie – psychologie osobnosti • •medicínské obory – ORL, foniatrie, plastická chirurgie, pediatrie • • vypracovala: Lenka Doležalová •technické obory – protetika • •audiologie, audiometrie • •akustika, elektroakustika • •lingvistika • •sociologie, sociolingvistika • vypracovala: Lenka Doležalová Speciálně terapeutické metody •reedukace • - zaměření na postiženou funkci a zlepšování její činnosti, znovuoživení, aktivování • •kompenzace • - nahrazení postižené funkce, vyrovnání • •rehabilitace • - navrácení do společnosti • vypracovala: Lenka Doležalová Metody v surdopedii: •orální metody (auditivně – verbální) • - aurálně orální (řeč+odezírání) • - akupedická (sluchový trénink) • •znakové metody (vizuálně-motorické) • - český znakový jazyk (vlastní • struktura a syntax) • - manuálně kódovaný systém (např.znakovaný • český jazyk, daktylotika, pomocné • artikulační znaky apod.) vypracovala: Lenka Doležalová Terminologie •prelingvální sluchové postižení •postlingvální sluchové postižení • •znakový jazyk •znakovaná čeština • •Neslyšící x neslyšící • • • vypracovala: Lenka Doležalová Porovnání audiologické a kulturní definice hluchoty (Hrubý, 1998, s. 12) schema vypracovala: Lenka Doležalová Neslyšící - medicínský a kulturní náhled - •na hluchotu můžeme tedy nahlížet ze dvou úhlů pohledu: • •a) medicínský náhled • - (N)neslyšící = postižení jedinci • - cílem je takto "poškozené" jedince „opravit“ do nejvyšší možné míry a to jak po stránce technické - tj.slyšení (KI, sluchadla), tak po stránce společensko- kulturní, tj. vštípit těmto jedincům normy většinové společnosti a jazyk většiny (tj. mluvený český jazyk) • - cílem je pak dosáhnout pokud možno plné integrace, odlišnosti nejsou žádoucí • •b) kulturní náhled • - Neslyšící = jedinci s odlišným jazykem a kulturou • - není zde tendence je jakýmkoliv způsobem opravovat a opečovávat je (tj. slyšící jedinci se nesnaží vytvářet závislost), nestaví se do nadřazené role. • - slyšící se snaží sami poznávat tuto odlišnou kulturu a případně mohou nabízet k nahlédnutí kulturu většinové společnosti. • vypracovala: Lenka Doležalová •od počátku 60. let určuje : • • - postupnou a velmi zásadní proměnu většinových přístupů k hluchotě. • • - hluchota přestává být nahlížena jako defekt, handicap, který vyděluje "abnormální" (menšinové) z "normálu„ • • - rozdíly mezi slyšícími a neslyšícími začínají být (postupně i nejen v rámci lingvistiky) interpretovány ne jako deviace od většinové normy, ale jako přirozené kulturní rozdíly. • • - neslyšící se definují jako jazyková a kulturní menšina s právem na vlastní jazyk (smyslově neslyšícím přístupný), sílí respekt k tomuto jazyku i respekt k specifické kultuře, jež je s ním spjata. • Lingvistika •ještě lingvistika 1. poloviny 20. stol. porovnávala, resp. ztotožňovala dorozumívání neslyšících s neverbální komunikací - s gesty mnichů nebo původních kmenů severoamerických Indiánů a považovala prostředky užívané v komunikaci neslyšících za pouhá gesta založená na konvencích mluvené řeči • •průlom do těchto a obdobných soudů učinila práce W. Stokoeho (1960). Na základě analýzy materiálu amerického znakového jazyka se ukázalo, že systém prostředků užívaný v komunikaci neslyšících má definiční rysy spojované s lidskými jazyky vůbec. • •současná lingvistika se znakovými jazyky jako přirozenými jazyky neslyšících zabývá dnes už zcela samozřejmě vypracovala: Lenka Doležalová vypracovala: Lenka Doležalová Současná lingvistika znakových jazyků •značně různorodá •staví ale na jistých společných východiscích: • * obecná schopnost lidského rodu myslet a komunikovat může být manifestována i jinak, než je "obvyklé - (ne již pouze artikulovaný zvuk) • •dvě základní linie lingvistiky znakových jazyků rozlišené svými východisky a svým zacílením: • • a) intervence do školské vzdělávací politiky s cílem zlepšit • vzdělávání neslyšících dětí a v návaznosti na to • i postavení neslyšících ve většinové společnosti - je tedy • zaměřená spíše aplikačně a prakticky. • • b) druhá se soustřeďuje hlavně na základní výzkum • znakových jazyků Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, ve znění zákona č. 384/2008 Sb., (v úplném znění vyhlášen pod č. 423/2008 Sb.) •znakový jazyk • - není odvozen od mluveného jazyka, je to komunikační systém s vlastním lexikonem a gramatikou, přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu. • •znakovaná čeština • - je odvozena od mluveného jazyka, je to vizuálně motorická forma dorozumívání, která je závislá na mluveném jazyce, …„využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány jednotlivé znaky, převzaté z českého znakového jazyka. vypracovala: Lenka Doležalová