× SP7MK_SSPU Specializace: Strategie ve vzdělávání žáků se SPU Specifické poruchy chování a jejich symptomatologie – LMD, ADD, ADHD, ODD Úvod × Každý člověk si uvědomuje sebe sama na základě svého prožívání. × Ostatní lidé člověka akceptují a vnímají na základě jeho chování navenek. × Chování se projevuje v interakci člověka s prostředím. × Každé chování je druhem „sociálního chování“. Terminologie × česká terminologie: poruchy chování, specifické poruchy chování (SPCH) × německá terminologie: poruchy chování à nápadné chování (sociální kontext), agresivní chování × anglická terminologie: deficit pozornosti a hyperkinetická porucha chování × MKN – 10. revize – Hyperkinetické poruchy: × F 90.0 Porucha aktivity a pozornosti × F 90.1 Hyperkinetická porucha chování × DSM – IV – Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou (ADHD): × ADD × ODD (Oppositional Defiant Disorders), Porucha opozičního vzdoru × ADHD s agresivitou × ADHD bez agresivity × Nespecifikovaný typ ADHD × Přínos pojmu „hyperkinetické poruchy chování“: × Etiologický (vyšetření EEG, magnetickou rezonancí) × Symptomatologický (přesnější označení, než LMD) × BID (Behavioural Inhibition Disorder) = obtíže v usměrňování chování Terminologie - historie × Od konce 19. století jsou popisovány symptomy poruch pozornosti a chování (virová encefalitida, válečná poranění hlavy, Heveroch (1905) „Dítě neposeda“, . × Termín „poruchy chování“ se v literatuře objevuje od konce 60. let 20. století. Termín LMD (odborníci z Oxfordu 1963). × Minimal Brain Dysfunction = Minimální mozková dysfunkce × Lehká mozková dysfunkce LMD (Matějček) × Lehká dětská encefalopatie LDE (Kučera) × Lehké poškození CNS (Macek) × často také pro SPU. × DSM II (1968) – Hyperaktivní chování. × DSM III (1980) – Deficitní porucha pozornosti (ADD). × DSM III - R (1987) – Porucha aktivity a pozornosti a hyperkinetické poruchy chování (ADHD). × DSM - IV (1994, 2000) – Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou (ADHD), Porucha pozornosti bez hyperaktivity (ADD). Současná česká terminologie × Stále se můžeme setkat s pojmem LMD × Přistupujeme k pojmům ADD/ADHD × Jedná se o různé kategorie se společnými znaky/podle některých autorů tedy nelze užít jako synonyma. Diagnostická kategorie ADHD × Nepozornost/poruchy pozornosti × Hyperaktivita × Impulzivita Specifické poruchy chování (SPCH) × Vzniklé působením exogenních a endogenních faktorů. × Vzniklé na podkladě existujícího a prokázaného oslabení nebo změn CNS, tedy neurologického původu. × Může být podkladem vzniku nespecifické poruchy chování. × Symptomaticky podobná skupina jako SPCH. × Chybí organický podklad. × Vzniklé z jiných příčin, než SPCH. × Vznikají vlivem nesprávného sociálního působení. Etiologie poruch chování × Existuje velké množství hypotéz/etiologie je nejasná. × Mezi významné příčiny patří odchylky vzniklé v těhotenství/významnou roli tedy sehrávají i genetické činitele. × × × Nejčastěji uváděné dělení etiologie (podle období): × Prenatální × Perinatální × Postnatální × Dříve psychogenní faktory (Clements, 1966) - Nepřátelství mezi sourozenci, potlačená sexualita apod. Etiologie poruch chování (Riefová, S., F. 2010): × Genetické příčiny. × Biologické/fyziologické příčiny (neurotransmitery). × Komplikace nebo poranění v těhotenství nebo při porodu. × Otrava olovem (např. ze znečištěného životního prostředí). × Strava, alergie na potraviny. × Užívání alkoholu a drog v těhotenství. × Etiologie PCH podle pořadí (Michalová, Z. 2006): × Hereditární (genetická) dispozice × Prenatální a perinatální příčiny × Chronický anxiozní stav při neurotickém vývoji × Časné poruchy afektivního vývoje × Poruchy osobnosti Výskyt poruch chování × DSM-IV (Michalová, Z. 2006): × 3 – 5 % (10 – 20 %). × Až 50 % má kombinaci s ODD a antisociální poruchou chování. × Vyšší výskyt u chlapců. × ČR (Michalová, Z. 2006): × 15 % dětské populace. Stále rostoucí počet. Diagnostika poruch chování × Zdravotní anamnéza: × Rodinná anamnéza × Osobní anamnéza × Anamnéza prostředí × Možná smyslová postižení × Postižení řeči × Metabolická onemocnění, epilepsie × Psychiatrická anamnéza: × Psychická onemocnění × Školní anamnéza: × Školní prospěch × Sociální postavení ve škole × Projevy v jednotlivých percepčně – kognitivních funkcích × Zhodnocení povahy a osobnosti dítěte, i jeho rodičů, sociálních vztahů a prostředí: × Zjištění rodinné situace a výchovných metod × Sociální situace: × Bydlení, zaměstnání rodičů, popřípadě nezaměstnanost, volný čas dítěte, vztahy v rodině, finanční situace, možné napětí v rodině, využití sociálních služeb. × Tělesné vyšetření: × Onemocnění srdce, krevního oběhu, jater, ledvin, krevní vyšetření pro vyloučení chromozomálního onemocnění, neurologická vyšetření – EEG, MR × Pozorování: × Především pozorování dítěte v čase s důrazem na změny v chování a jejich příčiny × Psychologické vyšetření: × Vyšetření IQ a jednotlivých percepčně – kognitivních funkcí. × SPCH jsou diagnostikovatelné do 4 let. × Součástí diagnostiky může být i vyšetření školní zralosti. × Sledujeme, zda dítě ve svém věku přiměřeným způsobem vychází s lidmi a dodržuje stanovené společenské normy. × Diagnostika probíhá v přirozeném prostředí i v prostředí poradenském. × Posuzovací škály, diagnostická kritéria (DSM - IV): × Diagnostické znaky poruch pozornosti × (nejméně šest symptomů aspoň půl roku v intenzitě nepřiměřené pro daný stupeň vývoje dítěte) × často věnuje bedlivou pozornost detailům nebo dělá chyby z nedbalosti ve školních úkolech a při dalších aktivitách; × často má obtíže v koncentraci pozornosti na úkoly nebo na hry; × často vypadá, že neposlouchá, co se mu/jí říká; × často nepracuje podle instrukcí, nedokončuje práci, má nepořádek na svém místě, ve svých věcech; × × Posuzovací škály, diagnostická kritéria (DSM – IV): × (nejméně šest symptomů aspoň půl roku v intenzitě nepřiměřené pro daný stupeň vývoje dítěte) × často má obtíže v organizování svých úkolů a aktivit; × často oddaluje plnění školních i domácích úkolů, které vyžadují intenzivní mentální úsilí; × často ztrácí věci nezbytné pro školu a zájmové aktivity; × často se nechá rozptýlit cizími podněty (nepatřícími k věci); × často je zapomnětlivý/á v denních činnostech × B. Diagnostické znaky hyperaktivity a impulzivity × (nejméně čtyři symptomy aspoň půl roku v intenzitě nepřiměřené pro daný stupeň vývoje dítěte) × často třepe rukama nebo nohama, vrtí se na židli; × často opouští místo ve třídě nebo v situaci, v níž se očekává, že bude sedět; × často běhá kolem v situacích, kdy je to nevhodné; × často není schopen/a klidně si hrát, nebo provádět klidnější činnosti ve volném čase; × často vyhrkne odpověď, aniž si poslechne celou otázku; × často má obtíže při stání v řadě, při hrách nebo skupinových činnostech Závěrečná zpráva: × Adaptace – na nové sociální prostředí (např. na odborném pracovišti). × Vývoj chování × Vztah k vrstevníkům × Vztah k autoritě × Chování při zátěži, způsob řešení konfliktů, volní vlastnosti × Vztah ke školním a pracovním povinnostem × Zájmy × Profesní orientace – u starších žáků × Vztah k rodině × Sebepojetí × Symptomy se musí projevovat aspoň ve dvou odlišných prostředích!!! Příznaky SPCH: × Hyperaktivita × Impulzivita × Poruchy pozornosti a schopnosti soustředění × Emocionální labilita × Percepčně motorické oslabení × Poruchy myšlení a řeči × Neurologické příznaky × Přecitlivělost na podněty × Poruchy aktivity × Poruchy spánku × Poruchy pohybové koordinace × Poruchy osobnosti (deprese, úzkost) × SPU Vymezení pojmů: × LMD (lehká mozková dysfunkce, lehká dětská encefalopatie, malá mozková poškození) – Třesohlavá (1989), Train (1996): × Syndrom lehké mozkové dysfunkce se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou spojeny s odchylkami funkce CNS. Tyto odchylky se mohou projevovat různými kombinacemi oslabení ve vnímání, tvoření pojmů, řeči, paměti a kontrole pozornosti, popudů nebo motoriky (Clements, 1966). × U dětí s LMD se mohou, ale nemusejí projevit SPU, stejně tak SPU mohou, ale nemusejí vznikat na podkladě LMD. × ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity: × Attention Deficit Disorder. × Prostá porucha pozornosti. × Neobjevuje se impulzivita a hyperaktivita. Hypoaktivní, denní snění, pomalí, problém se zaměřením a udržením pozornosti. Obtížně navazují sociální vztahy. × častěji u dívek, menší skupina než ADHD × SPU se v této skupině vyskytují častěji než u ADHD × Projevy ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity (Riefová, 1999): × snadná rozptýlenost vnějšími projevy, × problémy s nasloucháním a s plněním pokynů, × potíže se zaměřením a udržením pozornosti, × potíže se soustředěním na úkol a jeho dokončením, × nevyrovnaný výkon ve škole (v práci), × „vypínání“ pozornosti, což působí jako zasněnost, × nepořádnost, × nedostatečné studijní dovednosti, × potíže se samostatnou prací. × ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou (Barkley, 1990 in Zelinková, 2003): × Attention Deficit Hyperactivity Disorder. × Vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit neurologickými, senzorickými, motorickými, emocionálními problémy či MR. Neschopnost dodržovat pravidla chování a provádět delší pracovní výkony ð ovlivnění vztahů mezi jedincem, rodinou, školou a společností. × Projevy ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou (Bartoňová, 2006): × Impulzivita = mluví, když nejsou tázáni, vykřikování, zbrklé provádění zadání. × Slabá pracovní paměť = denní aktivity. × Dys-organizace = problémy s plánováním, zapamatování kroků, směrů, materiálů. × Hyperaktivita = neposednost, roztěkanost. × Nepozornost = denní snění, rozladěnost, neschopnost udržet pozornost. × Obtíže při zpracování verbálních informací = jazykové problémy. × častěji u chlapců, riziková skupina z hlediska antisociálního chování ADHD s agresivitou: × Symptomy agresivního chování (DSM IV) × Dítě se rychle rozčílí, × často dospělým odporuje, × často se aktivně vzpírá příkazům nebo pravidlům, která kladou dospělí, nebo je odmítá plnit, × často druhé vědomě rozčílí, × často připisuje vinu za své chyby nebo špatné chování jiným, × je často přecitlivělé nebo se nechá druhými lehce vydráždit, × je často zlomyslné a neodpouští druhým. × Takové nepřátelské a vzpurné chování musí trvat nejméně šest měsíců a musí vykazovat čtyři nebo více uvedených symptomů. × ODD – porucha opozičního vzdoru (Zelinková, 2003): × Oppositional Defiant Disorders – porucha opozičního chování. × Extrémní fyzická agresivita, dominuje ztráta přizpůsobivosti, nadprůměrná nesnášenlivost, hádavost, oslabená sebekontrola, opakované odmítání plnění požadavků dospělých. Zlomyslnost, podlost, nedůtklivost, msta. V případě konfliktů tito jedinci (většinou chlapci) nepovažují sami sebe za zdroj konfliktu a chybu vidí v jednání druhých. Tato skupina jedinců má hodně společných znaků s ADHD, ve skupině dětí s ADHD je asi 60 % dětí s ODD. Poradenství a pomoc v ČR: × Zdravotnická pracoviště. × Pedagogicko-psychologická poradna. × Speciálně pedagogické centrum. × Střediska výchovné péče. × Dys-centra. × Centra EEG-biofeedback terapie. Komplexní program péče: × Programová modifikace chování doma i ve škole, × individuální poradenství – techniky zvládání stresu, zvyšování sebeúcty, × kognitivně-behaviorální terapie – ovládání chování, × nácvik sociálních dovedností, × umožnění hojné tělesné aktivity, × lékařská péče (farmakoterapie), × další vzdělávání rodičů o problematice LMD/ ADD/ ADHD. Náprava ADHD – intervence ve škole: × třída má působit útulným, harmonickým a klidným dojmem; × pouze pomůcky, které aktuálně potřebuje; × pozitivní hodnocení a častá zpětná vazba; × nezařazovat činnosti spojené s rychlostí a závoděním; × úkoly přiměřeně věku, ale kratší; × dohlédnout, aby dítě porozumělo zadání; × trváme důsledně na splnění úkolu; × řád a rituály v průběhu hodiny; × věnujeme se nácviku sociálních dovedností; × podporujeme dobré vztahy s vrstevníky; × rozlišovat mezi odměnou a dárkem – opatrně i s tresty!!! Náprava ADHD – intervence v rodině: × nejedná se o nemoc, ale vzorec problémů chování; × netrestat dítě za to, co nedokáže nebo co neudělalo vědomě špatně; × vývojová porucha; × nebát se nejednotného přístupu; × zlozvyky a nežádoucí chování dítěte relativizovat; × nevytýkat opakovaně jednu věc; × důvěra a pozitivní očekávání; × potřeba vidět věci s odstupem, přehodnocovat strategie; × vztahy mezi sourozenci; × čím klidnější je domácí atmosféra, tím více nežádoucího chování se předem eliminuje. × Individuální výchovný plán (IVýP) – www.msmt.cz: × Školní rok 2011/2012 pokusné ověřování, 13 ZŠ × Nová forma školní péče o žáky, kteří narušují školní výuku × Jde o postup při prevenci a řešení výchovných problémů v rámci existujících podmínek školy × Smlouva mezi rodiči a školou SPU a SPCH × Primárně (součást obrazu LMD a deficitů dílčích funkcí): × poruchy pozornosti, × infantilní chování, × zvýšená vzrušivost. × Sekundárně (důsledek neúspěchu): × obranné a vyhýbavé mechanismy, × kompenzační chování, × agresivita a projevy nepřátelství, × úzkostné stažení se do sebe. Náprava ADHD – alternativní přístupy: × EEG - Biofeedback: × Zasahuje do psychických a somatických funkcí na úrovni CNS. Zařízení se × skládá ze snímače a zesilovače mozkových vln, dvou PC a tréninkového × programu. Klientovi je snímán záznam elektrické aktivity mozku, která je × převáděna na PC hru, která je ovlivňována pouze myslí klienta, bez klávesnice. × Zpětnou vazbou je klientům mozek informován o svém aktuálním stavu a × výkonu = „učení se mozku“. × Obnovené spoje jsou trvalé. Aplikace odborníky. × Metoda pro posílení nervové soustavy, pozornosti, sebeovládání. 10-80 sezení, asi 40 sezení u poruch pozornosti a impulzivity. 2-3x týdně Náprava ADHD – alternativní přístupy: × Program KUMOT: × Skupinový psychoterapeutický program pro děti s LMD ve věku 5-8 let. × 10 lekcí, 1 lekce = 60 minut, 1x týdně, bez rodičů. × Procvičuje HM, JM, OM, učí je ovládat impulzivitu, zvyká je na tělesný × kontakt, učí je relaxaci, procvičuje koordinaci,učí je spolupráci, vede je k × otevřené komunikaci. × Pracuje s dětskými písničkami o zvířátkách, obsahují ponaučení. × Autorem je PAVEL NOVÁK. × Program KUPOZ: × Pro rozvoj pozornosti u dětí s LMD. Pro děti mladšího školního věku i starší – max. 12 let. Za účasti rodičů. × Těžiště spočívá v domácí práci, vyžaduje každodenní pravidelnost, 15 týdnů. Podporuje vytvoření nových nervových spojení v mozku, která nevyhasínají. Poradenské pracoviště zadá úkoly na první den, na dalších 13 dní zadá úkol domů. Poradenský pracovník navštíví klienty 1x za 14 dní a zadá nové úkoly. Na každý den jsou 4 úkoly na rozvoj jednotlivých funkcí. 1 lekce trvá týden a úkoly se opakují. Postupně se zvyšuje náročnost. Denně se pracuje max. 15-20 minut. ADHD – terapie: × Dr. PREKOPOVÁ – terapie pevným obětím, skupinová terapie s nácvikem emočních a sociálních dovedností, kognitivně-behaviorální terapie, metoda pozitivního posilování, systémová rodinná terapie, kooperativní učení, alternativní výukové metody. × Terapeutické postupy řídící pohybovou aktivitu – EEG-biofeedback, Vojtova metoda reflexní lokomoce, psychomotorika, formativně-terapeutické přístupy. × Terapeutické postupy ovlivňující syndrom biochemickou cestou – farmakoterapie, diety (výživa, vitamíny). × Pomocné terapeutické metody – jóga, psychorelaxační cvičení. FARMAKOTERAPIE (Reifová, 1999): × Fáze rozhodování, poradenství. × Nejčastější léky při ADD/ADHD: × stimulancia (stimulace neurostransmiterů), × tricyklická antidepresiva, × nootropica (prokrvení CNS), × Ritalin, × antiepileptika. × Vedlejší účinky léků. × Podávání léků. DoSPÍVÁNÍ JEDINCŮ S LMD/ADD/ADHD: × S dozráváním CSN se některé projevy zmírňují, získávají jiný charakter. × Změny v aktivitě: × není už disharmonie mezi procesy vzruchu a útlumu, × zmírňování psychomotorického neklidu, × střídat různorodé aktivity, práci a odpočinek, využívat techniky relaxace. × Impulzivita: × vymizí typicky dětské impulzivní chování → pod vlivem vrstevníků se nechá strhnout, × rozdíly v chování doma a ve skupině (škola/ doma) → silný vliv vrstevníků. × Pozornost: × delší soustředění, kompenzační mechanismy, × relaxační techniky, nácvik koncentrace pozornosti, výživa. × Hrubá a jemná motorika: × neobratnost není tak nápadná – kompenzační mechanismy, vyhýbání náročným činnostem, × porucha psaní – taktéž kompenzace, × Emoční labilita: × je pro pubertu typická – vedeme k seberegulaci, odreagování v zájmových činnostech (sport), × zvyšuje se frustrační tolerance, × afektivní záchvaty míně časté a méně výrazné, × volní vlastnosti. × Paměť: × předcházení zapomínání (diář, mobil), × příprava na výuku. DOSPĚLOST JEDINCŮ S LMD/ADD/ADHD: × Asi u 70 % příznaky i v dospělosti × důležitý obecně je dobrý start v dětství, × volba povolání, × partnerské vztahy. × Diagnostika (Kritéria „Utah“ – Wender a kol. 1971): × přítomnost symptomů ADHD v dětství; × přetrvávající motorická hyperaktivita; × nedostatečné soustředění; × + alespoň 2 následující charakteristiky: × citová labilita, - impulsivita × neschopnost dokončit úkol, - potíže se sebeovládáním, × špatná snášenlivost stresu. Černá, M. a kol: Lehké mozkové dysfunkce. (1999) Třesohlavová, Z.: LMD v dětském věku. (1993) Jucovičová, D., Žáčková, H.: Metody práce s dětmi s LMD–především pro učitele a vychovatele (rodiče a vychovatele). (2010) Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení. (2001) Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. (1999) Matějček, Z. a kol.: Lehké mozkové dysfunkce. (1991) Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. (2002) Sefrontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. (1999) Train, A.: Nejčastější poruchy chování dětí. (2001)