Diagnostická kritéria ADHD ›Následující diagnostické kritéria vznikla úpravou kritérií Americké psychiatrické společnosti pro potřeby škol (DuPaul, Stoner, 1994) Diagnostická kritéria ADHD A)Nejméně 6 z následujících symptomů musí přetrvávat po dobu nejméně 6 měsíců, a to v takové intenzitě, která je nepřiměřená pro daný stupeň vývoje dítěte: 1.často věnuje bedlivou pozornost detailům nebo dělá chyby z nedbalosti ve školních úkolech a dalších aktivitách, 2.často má obtíže s koncentrací pozornosti na úkoly nebo hry, 3.často vypadá, že neposlouchá, co se mu/jí říká, 4.často nepracuje podle instrukcí, nedokončuje práci, má nepořádek na svém místě, přičemž tyto projevy nejsou projevy opozičního chování, vzdoru nebo nepochopení instrukcí, › Diagnostická kritéria ADHD ›5. často má obtíže s organizování svých úkolů a aktivit, ›6. často oddaluje plnění úkolů, které vyžadují mentální úsilí, ›7. často ztrácí věci nezbytné pro školu a zájmové aktivity, ›8. často se nechá rozptýlit cizími podněty, ›9. často je zapomětlivý/zapomětlivá v denních činnostech. › Diagnostická kritéria ADHD ›B) Alespoň 4 z následujících symptomů hyperaktivity/impulzivity přetrvávají alespoň 6 měsíců v takovém stupni, který je neslučitelný s vývojovou úrovni dítěte: 1.často třepe rukama nebo nohama, vrtí se na židli, 2.často opouští místo ve třídě nebo v situaci, v ní se očekává, že zůstane sedět, 3.často běhá kolem v situacích, kde je to nevhodné, 4.často není schopen klidně si hrát, nebo provádět klidnější činnost ve volném čase, 5.často vyhrkne odpověď, aniž si poslechne celou otázku, 6.často má obtíže při stání v řadě, při hrách nebo skupinových činnostech. › Diagnostická kritéria ADHD ›Uvedené projevy se musí vyskytovat doma i ve škole, popř. jiných místech. Není-li tomu tak, lze předpokládat, že možnou příčinou obtíží je nesprávná výchova v rodině nebo nevhodné postupy či podmínky ve škole. Diferenciální diagnostika specifických poruch chování ›Jeden ze způsobů orientačního zjištění přítomnosti SPCH u dítěte: ›(test vychází z klasifikace DSM – IV – jedna z jeho úprav) -Test je jen vodítkem pro rodiče a učitele v případě, že se potkají s dítětem, s nímž si v podstatě neví rady z hlediska výchovného přístupu. -Na základě provedeného testu mohou usoudit, zda s jedincem absolvovat další vyšetření na SPCH. - ›K vlastnímu testu – přidělování bodů: ›0 = tohoto dítěte se uvedený problém netýká, ›1 = tohoto dítěte se uvedený problém dotýká částečně, ›2 = tomuto chování uvedené chování dobře odpovídá, ›3 = daná položka výborně vystihuje chování dítěte. Dotazník pro rodiče Body Dotazník pro učitele Body 1. Je neustále podrážděné, vzrušivé. 1. Je neustále podrážděné, vzrušivé. 2. Obtíže v sociálním učení (návyky). 2. Obtíže v sociálním učení (návyky). 3. Nepokojný, netrpělivý, roztěkaný, stále se kroutí. 3. Nepokojný, netrpělivý, roztěkaný, stále se kroutí. 4. Průběžně během celého dne nepokojný, roztěkaný. 4. Průběžně během celého dne nepokojný, roztěkaný. 5. Žádnou práci nedodělá do konce. 5. Žádnou práci nedodělá do konce. 6. Dětinský, sociálně nezralý. 6. Dětinský, sociálně nezralý. 7. Krátkodobě udrží pozornost. 7. Krátkodobě udrží pozornost. 8. Lekce se nechá něčím „otrávit“. 8. Lekce se nechá něčím „otrávit“. 9. Provázejí ho rychle změny nálad. 9. Provázejí ho rychle změny nálad. 10. Neuznává své chyby. 10. Neuznává své chyby. Součet bodů: Součet bodů: Součet bodů z obou testů dohromady: Diferenciální diagnostika specifických poruch chování ›Výsledek testu: -skóre 15 bodů v samotném rodičovském či v samotném učitelském dotazníků upozorňuje na možnost, že by se o výskyt dané poruchy mohlo jednat, -jestliže celkové skóre rodičovského a učitelského dotazníku činí nad 36 a více bodů, je velká pravděpodobnost, že dítě má poruchu pozornosti s hyperaktivitou. ›