Od moderní k nové společnosti lZměny ve způsobu výroby (postindustrializace) lRozvoj masových médií a informačních technologií lRychlé sociální změny a potřeba redukce strachu lVznik nové, postmoderní mentality – individualismus, flexibilita, mobilita, pluralizace životních stylů, nové vzorce spotřeby, atomizace lRozvoj, šíření a dostupnost vzdělání lGlobalizace lStárnutí společnosti, migrační tlaky a otázky soužití různých kultur lNové typy ohrožení lZtráta víry v pokrok, v technologie a vědu lHodnotový obrat – ekologie a kvalita obecně, práva menšin, politická participace Nová éra ve vývoji společnosti (od 70. let minulého století) lInformační společnost, společnost znalostí, lPostindustriální společnost lPostmaterialistická společnost (kulturní obrat) lKonzumní společnost, mediální společnost lPozdně moderní společnost lPostmoderní společnost lRiziková společnost lSpolečnost zážitků lifestyle.jpg Ulrich Beck: Riziková společnost lindustriální společnost zaniká díky vedlejším účinkům, které vyvolává – svým vlastním fungováním (nezamýšlené důsledky záměrného jednání) lprodukce bohatství je doprovázena produkcí rizik, a konflikty ohledně distribuce rizik lNová povaha rizik – jsou běžně a rutinně produkována, globální rozměr a moderní příčiny, vyvolávají nevratná poškození, jsou neviditelná, nepředvídatelná a otevřena procesu sociálního definování a také big business, bumerangový efekt, nejde kauzálně stanovit příčinu, namísto toho jsou rizika kvantifikována (určování mezních hodnot) lvynucená individualizace - individualismus je to, co člověku zbývá, když byl vyvázán z přediva sociálních opor, neznamená však nezávislost, naopak, člověk se ve všech dimenzích svého života dostal do naprosté závislosti na mechanismu trhu a musí čelit rizikům sám Gerhard Schulze: Společnost zážitků lSociální neukotvenost dnešního člověka (z hlediska lokality, rodiny atd.) lNaplňování vlastní identity zážitky: „Užij si svůj život“, protahování mladého životního stylu až do pokročilé čtyřicítky lDorian Gray: Žijte! Žijte ten báječný život, který v sobě máte! Hleďte, ať o nic nepřijdete. Neustále vyhledávejte nové vzruchy. Svět patří vám – na nějaký čas… lSběr zážitků jako záležitost všech společenských vrstev lZážitky jako nové a prosperující průmyslové odvětví (nelze je změnit v trvalý stav) lUžitek věcí vyměněn za prožitek lModerní společnost se svými obrovskými aparáty průmyslové výroby byla ráznou odpovědí na pradávný strach lidstva ze zoufalé bídy a nedostatku. V okamžiku, kdy obyčejného zboží začal být alespoň v některých zemích dostatek pro všechny, nastoupil místo strachu z nedostatku strach nový, strach, který dříve znali jen privilegovaní – strach z ubíjející nudy Dorian Gray