SPU z historického pohledu Vývoj názorů na SPU Problematika trivia řešena již ve Starověku ERASMUS ROTTERDAMSKÝ (pozitivní motivace, vyřezávaná písmena). JAN ÁMOS KOMENSKÝ (dbát na individuální přístup a názorné metody). J. LOCK, J. H. PESTALOZZI (učení má být zábavné, názorné, spojené s životem). Vývoj názorů na SPU J. LOCK: „ Ke čtení hocha nikdy nenuťte a neplísněte. Přimějte ho k tomu lstí, můžete-li, nedělejte mu z toho práci. Jest lépe, trvá-li to o rok déle než se naučí číst, než aby tímto způsobem zanevřel na učení…nedělejte mu žádných svízelů kvůli ABC…“ Vývoj názorů na SPU Objeveny byly SPU již na přelomu 19. a 20. stol., ale zájem o ně začal být významný od 50. let 20. stol. Vývoj názorů na SPU Vývoj problematiky SPU souvisí s vývojem lékařství (neurologie). Lékaři nahlíželi na problematiku zejména z hlediska funkce mozkových hemisfér. Obor se rozvíjel v součinnosti teorie a praxe, za přispění lékařů, pedagogů i psychologů. Vývoj názorů na SPU 1877 – Anglie – S. KUSSMAUL (německý lékař) – „slovní slepota“. Označoval tak pacienty se ztrátou schopnosti číst, při zachování inteligence a nepoškození zraku. Odlišení od alexií = poruch získaných během života. Zavádí také pojem „slovní hluchota“ = ztráta sluchově vnímat. Vývoj názorů na SPU 1887 – RUDOLF BERLIN (německý oční lékař) – „dyslexie“. Nahrazení pojmu slovní slepota. V této době už byly známy vztahy mezi mozkovou činností a řečí. Vztahy mezi mozkovou činností a řečí O. BROCK = Brocovovo motorické centrum řeči (zadní část dolního čelního laloku LH). A. WERNICK = Wernickovo sluchové centrum řeči (zadní část temporálního laloku LH). Vývoj názorů na SPU 1896 – P. MORGAN, J. KERR (angličtí lékaři) – „příčiny a klinické projevy dyslexie“. P. MORGAN = jako první popsal specifickou poruchu čtení u školního dítěte, kterou označoval jako vrozenou slovní slepotu à název byl kritizován  pojmová nejednotnost. Moderní směr zkoumání dyslexie SAMUEL TORREY ORTON (ředitel psychiatrické nemocnice) – hlavní zakladatel. Zaměřoval se na řečové poruchy, dominanci mozkových hemisfér. Položil základ neurologického a neuropsychologického zkoumání. Americká Ortonova společnost ´světová organizace pro studium a nápravu dyslektických poruch. Neuropsychologie a poruchy čtení S. T. Orton a jeho teorie Teorie o vztazích vývojových poruch čtení k nejasně vyjádřené převaze jedné mozkové hemisféry nad druhou. Při čtení jsou zachycené podněty nutně vedeny do jedné i druhé hemisféry. Díváme se přece dvěma očima – vnímáme však jen jeden obraz. To proto, že obraz je v jedné hemisféře zachován, v druhé hemisféře potlačen. Nevyhraněná lateralita. Později zpochybněno. Vývoj názorů na SPU v ČR lékaři 1904 - prof. MUDr. ANTONÍN HEVEROCH. „Česká škola“ – O jednostranné neschopnosti naučit se číst a psát při znamenité paměti. (à O. CHLUP). Vývoj názorů na SPU v ČR psychologové, psychiatři Odborníci z Dětské psychiatrické léčebny v Dolních Počernicích. dr. J. LANGMAIER dr. O. KUČERA Byla zde uskutečňována péče o děti s těžkými poruchami učení, školním neúspěchem, neurózami, poruchami chování. Vývoj názorů na SPU v ČR Vyšetření Než přistoupíme k reedukaci, musíme zjistit příčiny obtíží. Zajistit optimální výukové podmínky. Vypracovat vlastní metody, odpovídající naší struktuře jazyka. Umožnit dítěti vstup do běžného života. Vývoj názorů na SPU v ČR klasifikace SPU dle etiologie Encephalopatická (LMD). Hereditární. Smíšená. Od 30. let 20. stol. – multifaktoriální příčiny. Vývoj názorů na SPU v ČR pedagogové H. TYMICHOVÁ, O. BALŠÍKOVÁ, A. FRYAUFOVÁ – speciální metody zvládnutí počátečního čtení, psaní a počítání. 1962 – první dyslektická (specializovaná) třída v Brně – dr. VRZAL, psycholožka KLOUBKOVÁ, pedagožka REINEROVÁ. 1967 – experimentální třídy při ZŠ v Praze. Vývoj názorů na SPU v ČR pedagogové 20. 2. 1972 – Věstník MŠMT – směrnice pro zřizování specializovaných tříd pro děti se specifickou poruchou čtení, psaní a pro děti s poruchou školní přizpůsobivosti. 1971 - Karlovy Vary – H. TYMICHOVÁ – 1. - 5. roč. základní školy pro dyslektiky. Vývoj názorů na SPU v ČR 1989 – Světová konference dyslexie v Praze. Od druhé poloviny 20. stol. Je dyslexie celosvětovou záležitostí. Československo patří mezi vyspělé země v této oblasti. Významné osobnosti u nás prof. ZDENĚK MATĚJČEK (1922-2004) Světově uznávaný dětský psycholog. Průkopník v oblasti SPU, deprivace, mentální retardace, institucionální i rodinné péče. Autor mnoha článků, publikací, odborných statí. prof. ZDENĚK MATĚJČEK (1922-2004) Po dobrém nebo po zlém Vývojová dyslexie. Sociální aspekty dyslexie Vývojové poruchy učení. Dyslexie. Co děti nejvíc potřebují. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Co řekneme osvojenému dítěti. http://www.rodina.cz/rubrika/matejcek Významné osobnosti u nás LILI MONATOVÁ Upozorňuje na americké výzkumy v oblasti PC her, které kladně ovlivňují řečový projev dětí. Zabývá se problematikou předškolního vzdělávání. A tématem rané intervence. Významné osobnosti u nás Miloš Sovák (Nárys speciální pedagogiky). Otokar Chlup. Josef Langmeier. Zdeněk Žlab. Olga Zelinková (Poruchy učení). Věra Pokorná. Alena Šafrová. Významné osobnosti v zahraničí B. SINDELAROVÁ – deficity dílčích funkcí. M. BOGDANOWICZ – Polská dyslektická společnost (1991). Bakker, Barkley, Munden, Train, Reifová.