Reedukace funkcí, které společně podmiňují SPU – percepčně motorické funkce ž ZRAKOVÁ PERCEPCE ž SLUCHOVÁ PERCEPCE, VNÍMÁNÍ A REPRODUKCE RYTMU ž PROSTOROVÁ ORIENTACE, PRAVOLEVÁ ORIENTACE ž POZORNOST, PAMĚŤ ZRAKOVÁ PERCEPCE Rozvoj zrakového vnímání je součástí přípravy na čtení a psaní. Rozvoj zrakového vnímání je součástí reedukačních cvičení. Nedostatečně rozvinuté zrakové vnímání může být jednou z příčin obtíží při osvojování čtení a psaní. Dítě (žák) špatně rozlišuje detaily (b-p-d, m-n). Obtíže v udržení očních pohybů (zleva-doprava). Rozvoj zrakové percepce: ž Rozlišování barev a tvarů ž Zraková analýza a syntéza ž Zraková paměť ž Rozlišování figura – pozadí ž Rozlišování inverzních (reverzních) figur ž Cvičení očních pohybů ž Postřehování, zvětšování rozsahu fixací SLUCHOVÁ PERCEPCE Rozvoj sluchového vnímání je součástí přípravy na čtení a psaní. Rozvoj sluchového vnímání je součástí reedukačních cvičení. Nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání může být jednou z příčin obtíží při osvojování čtení a psaní. U dětí se SPU se sluchové vnímání rozvíjí často opožděně. Obtíže při rozlišování hlásek a jejich skládání ve slovo. Změny, vynechání, přesmykování písmen. Rozvoj sluchové percepce: ž Nácvik naslouchání ž Sluchová paměť ž Sluchová diferenciace ž Sluchová analýza a syntéza ž Sluchová analýza a syntéza VNÍMÁNÍ A REPRODUKCE RYTMU Souvisí se sluchovým vnímáním a jsou ovlivněny kinestetickým vnímáním (vnímání vlastního pohybu) a úrovní motoriky. Ovlivňují písemný projev, neúspěch v diktátech, specifické dysortografické jevy, poruchy výslovnosti, zhoršená pravolevá orientace, sluchová analýza, syntéza a diferenciace. Jestliže dítě neumí vytleskat slyšený rytmus nebo se pohybovat podle hudby, ovlivňuje to proces nácviku čtení a psaní. Rozvoj vnímání a reprodukce rytmu: ž reprodukce slyšeného rytmu, ž reprodukce rytmu vnímaného dotykem (na záda, do dlaně), ž provádění cviků nebo chůze v rytmu. PROSTOROVÁ A PRAVOLEVÁ ORIENTACE ORIENTACE V PROSTORU Prostor je definován 3 osami – horizontální, vertikální, předozadní Na rozvoji orientace v prostoru se podílí zrakové vnímání, sluchové vnímání, rozumové schopnosti. Zvládnutí orientace v prostoru ovlivňuje schopnost čtení, psaní, počítání, orientaci na mapě, motoriku a celkovou orientaci v životě. PRAVOLEVÁ ORIENTACE (PLO) PLO na sobě. PLO na osobě proti sobě. PLO při pohybu v prostoru. Ve čtení se nezvládnutí PLO projevuje inverzemi (b-d), zrcadlovým čtením. Souvislost také s matematikou (6-9). Rozvoj prostorové a pravolevé orientace: ž Ukaž na obrázku: nahoře, dole, vpředu, vzadu, vpravo, vlevo. ž Ukaž v prostoru: nahoře, dole, vpředu, vzadu, vpravo, vlevo. ž Polož tužku na stůl, vpravo. ž Ukaž svoji levou ruku. ž Ukaž svoji pravou ruku a levé ucho. ž Papír rozdělený na čtvrtky. ž Bludiště (pohyb v bludišti). ž Domeček (rozmístění figur v domečku).