Tento projekt nebude realizován.[LS1] [INS: :INS] SP7MP_MTP2/02 Petra Bradáčová, 220661 Závěrečný projekt Téma: Ne/bezpečí sociálních sítí 1) Sociální sítě se během poměrně krátké doby staly fenoménem současného světa a staly se tak nedílnou součástí každodenního života milionů lidí všech generací po celém světě. Převážně však u mládeže, která tráví u počítače většinu svého volného času. Zjistit proč tomu tak je, je v podstatě jednoduché. Sociální sítě jsou rychlým zdrojem komunikace. Jejich prostřednictvím vznikají různé možnosti jak udržovat kontakt se spoustou známých i neznámých lidí z celého světa. S nárůstem popularity však také stoupají rizika, která jsou s užíváním těchto sítí spojená. Těmto rizikům pak nejsou především děti schopny předcházet. Tématem výzkumu je tedy ne/bezpečí sociálních sítí. Předmětem zkoumání bude, zda je užívání sociálních sítí pro žáky bezpečné nebo nebezpečné. Otázka výzkumu se bude zabývat tím, o jaká nejčastější rizika se jedná a zda s nárůstem užívání sociálních sítí roste také informovanost o bezpečném chování při používání těchto sociálních sítí. Cílem výzkumu je prozkoumat a zmapovat chování žáků základních škol při užívání sociálních sítí. Zda si uvědomují rizika, která jim hrozí, zjistit jejich povědomí o správném nastavení zabezpečení osobních údajů a pomoci zlepšit jejich informovanost. Dále zjistit četnost užívání sociálních sítí u žáků, jakou hrají roli v jejich v životě a jaký význam mají podle jejich názoru pro společnost. Tyto informace by mohly posloužit ke zlepšení prevence. 2) Výzkumné otázky: Hlavní výzkumná otázka: Ø Jaká je informovanost žáků základních škol o rizicích, která jim hrozí při nesprávném používání sociálních sítí? Vedlejší výzkumné otázky: Ø Jaká je četnost registrovaných uživatelů sociálních sítí mezi respondenty? Ø Jaké osobní údaje o sobě uživatelé zveřejňují? Ø Jaká je informovanost o správném zabezpečení osobních údajů? Ø Jakou roli hrají sociální sítě v životě respondentů? Ø S jakými riziky se již žáci osobně nebo ve svém okolí setkali a jaká je četnost těchto rizik? 3) Volba výzkumné strategie: Jako výzkumná metoda bude použito kvantitativní výzkumné šetření. Šetření proběhne formou nestandardizovaného anonymního dotazníku vlastní konstrukce s uzavřenými, polozavřenými a otevřenými otázkami. Vzorek respondentů bude cíleně zvolen s ohledem na umístění školy (škola ve městě a škola na vesnici) aby se mohl zanalyzovat případný rozdíl z hlediska umístění školy. Zúčastní se ho žáci druhého stupně základních škol. Velikost vzorku se bude pohybovat v počtu přibližně 200 respondentů. Získané údaje a hodnoty budou převedeny do procentuálních hodnot a zaznamenány pomocí grafů a tabulek. 4) Hypotézy: Teoretická hypotéza výzkumu: Žáci, kteří jsou uživatelé sociálních sítí a jsou dobře informováni o správném zabezpečení nastavení soukromí, jsou vystaveni menším rizikům spojených s jejich užíváním, než žáci, kteří jsou také uživatelé sociálních sítí, ale neznají správné zabezpečení svého soukromí. Pracovní hypotézy: 1. Mezi žáky základních škol je více uživatelů sociálních sítí, než těch, kteří sociální sítě nevyužívají. 2. Více respondentů je informovaných o nastavení soukromí než že by o nastavení soukromí nevěděli. 3. Čím větší je informovanost žáků o nastavení soukromí na sociálních sítích, tím menší je hrozící riziko spojené s jejich používáním. 5) Konceptualizace a operacionalizace: Užívání sociálních sítí Ø konceptualizace – registrace na sociální síti, aktivnost užívání, četnost užívání Ø operacionalizace – zjišťujeme, zda je respondent zaregistrován na některé sociální síti, případně na které, jak moc je aktivní při jejím používáním, jak často sociální síť využívá Nastavení soukromí Ø konceptualizace – nastavení zabezpečení zveřejňovaných osobních údajů a informací Ø operacionalizace – zjišťujeme, zda si uživatel sociální sítě umí správně nastavit ochranu svého soukromí, ví, jaká data by měl o sobě v rámci svého bezpečí zveřejňovat a jaké informace o sobě zveřejňuje (adresa, kontakt, fotografie, videa,…) Informovanost žáků Ø konceptualizace – rozsah informovanosti žáků o nastavení zabezpečení osobních údajů Ø operacionalizace – posuzujeme, jak moc jsou žáci základních škol seznámeni se zabezpečením nastavení osobních údajů: jaké informace o sobě zveřejňují, komu jsou přístupné Setkání s riziky sociálních sítí Ø konceptualizace – setkání respondentů s riziky sociálních sítí v roli oběti nebo agresora Ø operacionalizace – posuzujeme, zda se již respondenti setkali s některými riziky sociálních sítí (kyberšikana, kyberstalking, kybergrooming, sexting), zda při tom byli v roli oběti nebo v roli agresora 6) Sběr dat: Metoda sběru dat: nestandardizovaný anonymní dotazník vlastní konstrukce s uzavřenými, polozavřenými a otevřenými otázkami Výzkumná populace: žáci 8. a 9. tříd základních škol Účelově vybraný výzkumný vzorek: Zkoumaný vzorek se bude skládat z žáků 8. a 9. tříd z celkem 6 základních škol. Žáci 8. a 9. tříd jsou zvoleni kvůli jejich věku, jelikož např. uživatelem Facebooku se může stát až osoba starší 13 let. Základní školy budou záměrně vybrány dle jejich umístění – škola v centru města, sídlištní škola a škola na vesnici. Získané výsledky by se mohli porovnat i právě z hlediska umístění školy. Školy budou vybrány předem a následně bude kontaktováno vedení školy, které bude seznámeno s cílem výzkumu. Samotný výzkum provedu s žáky sama na základě domluvy s vyučujícím. Předejdu tím případným nejasnostem při vyplňování dotazníků. Velikost vzorku se bude pohybovat v počtu přibližně 200 respondentů. Získané údaje a hodnoty budou převedeny do procentuálních hodnot a zaznamenány pomocí grafů a tabulek. 7) Ukázka dotazníku: Dotazník Milí žáci, jsem studentka Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. V rámci závěrečné bakalářské práce, na které nyní pracuji, bych vás ráda požádala o vyplnění následujícího dotazníku. Výsledky z něj budou použity ke zpracování praktické části mé bakalářské práce. Mohu vám zaručit a slibuji, že veškeré odpovědi, které do tohoto dotazníku vyplníte, budou zcela anonymní. Po zpracování, budou dotazníky zničeny. Ráda bych vás také požádal o upřímnost při odpovídání, aby nedošlo ke zkreslení výsledků a práce byla objektivní. Petra Bradáčová 1. Jsi uživatelem některé sociální sítě? a. ANO (přejdi k otázce č. 3) b. NE (přejdi k otázce č. 2) 2. Tvá odpověď na předchozí otázku (č. 1) byla NE. V této otázce můžeš zakroužkovat libovolný počet odpovědí, hlavní však podtrhni. Tvrzení: Nejsem uživatelem sociální sítě protože: a. nejdu s davem / přijde mi to trapné b. nemám přístup k internetu c. mám zákaz od rodičů d. mám jiné zájmy, nemám na ně čas e. jiná možnost: _________________________________________________________ Nyní prosím přejdi k otázce č. 15 a odpovídej J 3. Tvá odpověď na otázku č. 1 byla ANO. V této otázce můžeš zakroužkovat libovolný počet odpovědí, hlavní však podtrhni. Tvrzení: Jsem uživatelem sociální sítě protože: a. chci mít přehled o všem, co je nového u mých přátel, … b. komunikuji s přáteli, se kterými se v běžném životě nedostanu tak často / nebo vůbec do styku (využívání chatu, zpráv, zdi, …) c. pařím hry (farmařím, střílím mafiány, …) d. rád/a se pochlubím svými fotkami e. nemám jak jinak vyplnit svůj volný čas Pokračuj v následujících otázkách. 4. Jak dlouho jsi registrovaným uživatelem sociální sítě? ___________ měsíců 5. Otázka A: Jak často navštěvuješ sociální sítě? (zakroužkuj pouze jednu odpověď) a. jsem online 24 hodin denně b. vypínám síť pouze na noc, když jdu spát c. párkrát za den (alespoň jednou denně) kouknu, co se děje d. připojím se maximálně 5krát v týdnu e. jsem pouze víkendový uživatel (2 dny v týdnu) f. přihlásím se 1-2krát za měsíc g. pouze jsem se zaregistroval/a a od té doby jsem se na síť nepřihlásil/a Otázka B: Kolik hodin během školního týdne strávíš v průměru na sociálních sítích? ___________hod / školní týden (pondělí – pátek) Otázka C: Kolik hodin během víkendu strávíš v průměru na sociálních sítích? ___________hod / víkend 6. Jak aktivní jsi uživatel? (zakroužkuj pouze jednu odpověď) a. aktivně přispívám (zeď, komentáře, fotky, aplikace, skupiny, chat, …) b. občas napíši příspěvek, vložím fotku, … (max. 1krát / týden) c. jsem pouze pozorovatel – nepřispívám 7. S kolika lidmi z „přátel“ jsi v aktivním kontaktu (komunikuješ s nimi / vídáte se, …)? a. se všemi nebo téměř všemi (tolerance +- 5 lidí) b. s více, jak polovinou c. s méně jak polovinou d. s nikým 8. Lidi do „přátel“ si přidávám: (V této otázce můžeš zakroužkovat libovolný počet odpovědí, hlavní však podtrhni.) a. pouze ty, co znám (znám osobně, stýkám se s nimi) b. lidi, se kterými jsem se alespoň jednou viděl/a c. přátele přátel, i když jsem se s nimi neviděl/a d. i ty, které neznám Pokud mezi tvými odpověďmi na tuto otázku (č. 8) byla odpověď D à přejdi k otázce č. 9 Pokud mezi tvými odpověďmi na tuto otázku (č. 8) nebyla odpověď D à přejdi k otázce č. 10 9. Mezi tvými odpověďmi na otázku č. 15 byla možnost D. V této otázce můžeš zakroužkovat libovolný počet odpovědí, hlavní však podtrhni. Tvrzení: Na sociální síť si přidávám i ty lidi, které vůbec neznám, protože: a. potřebuji je k pomoci při hrách (farmaření, …) b. žádají mě o přátelství, tak proč bych si je neměl/a přidat c. chci mít co nejvíce přátel d. rád/a se seznamuji s novými lidmi 10. Už jsi se někdy setkal/a s někým ze sociálních sítí, koho bys předtím neznal/a? a. Ano (pokračuj v otázce B) b. Ne (přejdi na otázku č. 18) 11. Pokud ano, věděl o tvém setkání někdo z tvých reálných přátel či někdo z rodiny,...? a. Ne b. Ano (Kdo? ____________________________________________________) 12. Víš, že na sociální síti existuje sekce „Nastavení soukromí“, kde si můžeš zvolit, s kým budeš dané informace sdílet? a. Ano b. Ne 13. Kontakty, které mám zveřejněné, jsou: (můžeš uvést více možností) a. telefonní číslo b. adresa c. ICQ, Skype, … d. e-mailová adresa e. jméno a příjmení 14. Můj uvedený věk na sociálních sítích: a. je podle pravdy b. je smyšlený i. přidal/a jsem si ii. ubral/a jsem si 15. Sociální sítě pro společnost znamenají: (můžeš uvést více možností, hlavní myšlenku podtrhni) a. módní výstřelek, fenomén dnešní doby b. zpestření běžného, všedního života c. něco, bez čeho si svůj život (komunikace, společnost) nedokážu představit d. narušení soukromí, ohrožení osobních dat 16. Jaký stupeň nebezpečí (riziko) představuje zveřejňování: a. osobní data (jméno, kontakty,…) i. žádné ii. malé iii. střední iv. velké b. fotky, fotoalba i. žádné ii. malé iii. střední iv. velké 17. Bylo ti prostřednictvím sociální sítě ublíženo? a. Ne b. Ano (popiš konkrétní situaci): 18. Ublížil/a jsi někdy prostřednictvím sociální sítě někomu? a. Ne b. Ano (popiš konkrétní situaci): 19. Myslíš si, že sociální sítě představují nějaká nebezpečí? a. Ne b. Ano (napiš jaká)____________________________________________________ ____________________________________________________________________ 20. Jsi a. Muž b. Žena 21. Věk _____________ 22. Škola a. ve městě (nad 100 000 obyvatel) i. sídlištní škola ii. škola ve středu města b. ve městě (do 100 000 obyvatel) c. na vesnici (do 2500 obyvatel) Děkuji za ochotu a za strávený čas J 8) Možné praktické a etické problémy: Co se týče praktických problémů, se kterými bych se mohla během výzkumu setkat, tak mezi ně patří to, že dotazník bude špatně sestaven a žáci mu nebudou rozumět. Tomu bych se snažila předejít předvýzkumem, který bych si předem provedla. Dalším případným nejasnostem při samotném výzkumu, bych se snažila předejít tak, že bych u vyplňování dotazníků byla po dohodě s vedením školy a souhlasem učitelů přítomna a mohla tak žákům objasnit nesrovnalosti, se kterými by se mohli setkat. Ze strany žáků bych se pak mohla také setkat s neochotou dotazník vyplnit, nebo s uvedením lživých odpovědí. Z etického hlediska bych se mohla setkat s tím, že žáci nebudou chtít zveřejňovat svoje negativní zkušenosti se sociálními sítěmi. Ať už by byli v roli agresora nebo oběti. 9) Seznam literatury: DĚDIČEK, Dominik. 333 tipů a triků pro Facebook. Vyd. 1. Brno: Computer Press, a.s., 2010, 240 s. ISBN 978-80-251-2963-0. DOČEKAL, D. Sociální sítě si podmanily svět. [online]. 2011 [cit. 6. března 2012]. Dostupný z www: < http://www.lupa.cz/clanky/socialni-site-si-podmanily-svet-fakta-a-cisla-hlavne-o-evrope/> KASSER, Barbara. Internet v praxi. Vyd. 1. Brno: Softpress, 2001, 591 s. ISBN 80-864-9701-1. KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování : Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 255 s. ISBN 80-7178-513-X. KULHÁNKOVÁ, Hana a Jakub ČAMEK. Fenomén facebook. 1. vyd. Kladno: Jakub Čamek - BigOak, 2010, 128 s. ISBN 978-80-904764-0-0. OLIVER, Dan. 500 Internet: pět set rad, tipů a technik. Vyd. 1. Překlad Marek Postler. V Praze: Slovart, 2008, 127 s. ISBN 978-807-3911-485. ONLINE SAFETY INTITUTE z.s.p.o. Užitečné internetové tipy pro rodiče strarších dětí (nad 10let). Praha : Úřad vlády v rámci kampaně Stop násilí na dětech 2009, 2009. ISBN 978-80-7440-009-4. ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Vyd. 1. Překlad Ondřej Vágner. Praha: Portál, 2011, 104 s. ISBN 9788073679842 (brož.). ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. VACÍNOVÁ, Marie. Psychologie a společenská výchova pro střední odborné školy se zaměřením na oblast služeb, rodinné výchovy a pro studijní a učební obory středních odborných učilišť. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 160 s. ISBN 80-718-7006-4. VÁGNEROVÁ, Kateřina. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 152 s. ISBN 978-807-3676-117. VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 356 s. ISBN 80-246-0841-3. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-717-8308-0. ________________________________ [LS1]Děkuji za poznámku, nebudu se tedy věnovat podrobnému komentáři k jednotlivým částem, projekt jen oboduji.