Kód kurzu: PdF:SP7MP_MTP2 Metodologie 2 Projekt Jméno: Michaela Šafářová (356639) Moje téma je Vliv chronického onemocnění na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Toto téma jsem si vybrala proto, že stále více dětí trpí chronickým onemocněním i poruchami učení. Dnes snad v každé třídě najdeme minimálně jednoho žáka, který má výše uvedené potíže. Proto mi připadá zajímavé spojit tyto dvě problematiky dohromady.[u1] Jako hlavní cíl výzkumu bude zjistit a analyzovat vliv chronického onemocnění na vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole v Jihomoravském kraji. K výzkumnému šetření budou osloveny základní školy prvního i druhého stupně a to formou dotazníkového šetření učitelů. [u2] Hlavní výzkumná otázka je: zjistit a analyzovat vliv chronického onemocnění na vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení.[u3] Vedlejší výzkumné otázky jsou: zjistit četnost výskytu jednotlivých specifických poruch učení, zjistit četnost výskytu jednotlivých chronických onemocnění, zjistit, zda je práce s žákem trpící chronickým onemocněním větší zátěž pro pedagoga, jakým způsobem získávají pedagogové informace o chronickém onemocnění, jakým způsobem získávají pedagogové informace o poruchách učení. [u4] Ke svému tématu jsem si vybrala kvantitativní formu výzkumu a použiji metodu sběru dat pomocí dotazníků. Rozhodla jsem se tak proto, že mi přijde nejrychlejší. V krátkém čase získám spoustu informací. Jelikož mám dvě problematiky dohromady, tak i dotazník bude obsahovat více otázek, ale většinou uzavřených. Výsledky bych potom zpracovala do tabulek a grafů, pracovala bych tedy s číselnými údaji. Budou stanoveny hypotézy: 1) Specifické poruchy učení se častěji vyskytují u děvčat než u chlapců.[u5] 2) Chronické onemocnění častěji ovlivňuje negativně práci žáků se specifickými poruchami učení, než pozitivně.[u6] 3) Žáci s chronickým onemocněním se častěji zapojují do všech aktivit, než že se aktivit nezúčastňují.[u7] Konceptualizace Specifické poruchy učení – heterogenní skupina obtíží při nabývání takových dovedností jako je užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání a matematiky. Mezi nejzákladnější pojmy SPU patří dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Chronické onemocnění - Chronická onemocnění jsou taková onemocnění, která trvají dlouhou dobu a mají celkově pomalé progrese. Chronická onemocnění, jako jsou například srdeční choroby, mozková mrtvice, rakovina, onemocnění dýchacích cest aj. Edukace – výchova a vzdělávání Operacionalizace Indikátor: Vliv SPU a chronického onemocnění na edukaci žáků Odkud pocházejí žáci Počet žáků ve třídě s SPU Počet žáků ve třídě s chronickým onemocněním Jaká SPU se nejčastěji vyskytuje Znáte nějakou knihu zabývající se danou problematikou Jak pracujete s žáky, kteří mají SPU S jakými poradenskými zařízeními spolupracujete Návrh metody sběru dat Metoda sběru dat: dotazník Výzkumná populace: učitelé základních škol Dotazník bude zaslán učitelům základní školy a to jak prvního, tak druhého stupně. Výzkum bude probíhat na šesti základních školách v Jihomoravském kraji. Tři školy budou venkovské a tři městské. Celkově bude rozdáno šedesát dotazníků. Cílem bude porovnat a zjistit názory jednotlivých učitelů na danou problematiku, zjistit metody práce s žákem s poruchou učení a chronickým onemocněním, výskyt poruch učení a chronického onemocnění atd. Dotazníky budou zaslány elektronicky na mail jednotlivých škol.[u8] [u9] Dotazník pro učitele Dobrý den, jmenuji se Michaela Šafářová a jsem studentkou 4. ročníku Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, studuji obor Speciální pedagogika a Výchova ke zdraví. Tento dotazník je součástí výzkumného šetření na téma „Vliv chronického onemocnění na edukaci žáků se specifickými poruchami učení“. Tímto bych Vás chtěla požádat o spolupráci na výzkumu. Dotazník je zcela anonymní a bude zpracován dle zásad ochrany osobních dat. Z nabídky odpovědí vyberte prosím vždy jen jednu a zakroužkujte. Předem děkuji za Váš čas, který věnujete vyplnění dotazníku. Specifické poruchy učení (SPU) = poruchy způsobující problémy v rámci vzdělávacího procesu – dyslexie (čtení), dysgrafie (psaní), dysortografie (pravopis), dyskalkulie (počítání), dysmúzie (hudebnost), dyspinxie (kreslení), dyspraxie (obratnost) Chronické onemocnění = zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, léčitelná, ale ne vyléčitelná (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, epilepsie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění). 1) Jste: a) muž b) žena 2) Délka praxe: a) do 5 let b) 5-10 let c) 10-15 let d) 15-20 let e) 20-25 let f) 25 a více let [u10] 3) Dosažené vzdělání: a) SŠ b)VOŠ c) VŠ – pedagogický obor d)VŠ - jiná 4) Vaše ZŠ se nachází: a) na venkově b) ve městě 5) Kolik máte žáků ve třídě? 6) Pohlaví žáků, kolik dívek a chlapců? počet dívek: počet chlapců: 7) Počet žáků ve třídě se SPU? 8) SPU se vyskytuje častěji u: a) chlapců b) dívek 9) Jaká SPU se nejčastěji vyskytuje u žáků ve Vaší třídě? 10) Znáte pojem specifické poruchy učení? a) ano b) ne 11) Máte k dispozici dostatek informací o poruchách učení a o jejich nápravě? a) žádné b) průměrné c) dostačující d) jiné [u11] 12) Znáte nějakou knihu nebo příručku, která se zabývá problematikou poruch učení? Pokud ano, jakou? a) ano, uveďte: b) ne 13) Poskytuje Vám škola možnost účasti na kurzech nebo seminářích zabývající se problematikou specifických poruch učení? a) ano b) ne 14) Znáte nějaké konkrétní metody užívané při práci se žáky se specifickými poruchami učení? Pokud ano, jaké? a) ano, uveďte: b) ne 15) Znáte nějaké konkrétní pomůcky užívané při práci se žáky se specifickými poruchami učení? Pokud ano, jaké? a) ano, uveďte: b) ne 16) Pokud učíte žáka (y) se SPU, jak s nimi pracujete při výuce?[u12] a) zkrácená délka písemné práce b) úlevy při psaní diktátu c) prodloužený čas na práci d) využívání kompenzačních pomůcek (technické a didaktické) e) upřednostnění ústního projevu před písemným f) využívání metody globálního čtení g) jiné, uveďte: 17) Máte ve třídě žáka (y), kteří mají individuální vzdělávací plán? Pokud ano, pro jaké předměty. a) ano, uveďte: b) ne 18) Dovedete u žáků se SPU vzbudit pocit úspěchu? Pokud ano, jakým způsobem? a) ano, uveďte: c) ne 19) Spolužáci žáka se SPU: a) posmívají se mu b) přehlížejí c) pomáhají d) respektují e) jiné, uveďte: 20) Snažíte se dále získávat informace o SPU? a) ano b) ne 21) Zdroje získání informací o SPU: a) literatura b) časopisy c) lékař d) internet e) jiné, uveďte: 22) Působí na Vaší škole nějaký odborník zabývající se SPU? Pokud ano, jaký? a) ano, uveďte: b) ne 23) S jakými poradenskými zařízeními spolupracujete: a) pedagogicko-psychologická poradna (PPP) b) speciálně pedagogické centrum (SPC) c) středisko výchovné péče (SVP) c) jiné 24) Máte zkušenost s chronickým onemocněním u dětí se SPU? a) ano b) ne 25) Máte ve třídě žáky trpící chronickým onemocněním. Pokud ano, kolik? a) ano, uveďte: b) ne 26) Domníváte se, že chronické onemocnění negativně ovlivňuje práci žáků se SPU:[u13] a) ano b) ne 27) Jaké chronické onemocnění se nejčastěji vyskytuje u žáků ve Vaší třídě? 28) Je práce s žákem, který trpí chronickým onemocněním větší zátěž? a) ano b) ne 29) Informují Vás rodiče o aktuálním zdravotním stavu žáka? a) ano b) ne 30) Zapojují se žáci s chronickým onemocněním do všech aktivit? a) ano b) ne 31) Využíváte v rámci školy nějaké ozdravné programy? Pokud ano, jaké? a) ano, uveďte: b) ne 32) Snažíte se dále získávat informace o chronickém onemocnění? a) ano b) ne 33) Zdroje získání informací o chronickém onemocnění: a) literatura b) časopisy c) lékař d) internet e) jiné, uveďte: 34) Chronické onemocnění se vyskytuje častěji u : a) chlapců b) dívek 35) Provádí Vaše škola preventivní programy pro zdravý způsob života žáků? Pokud ano, jaké? 36) Spolužáci žáka s chronickým onemocněním a) posmívají se mu b) přehlížejí c) pomáhají d) respektují Děkuji Vám za ochotu a spolupráci na tomto výzkumu. Praktické a etické problémy při výzkumu[u14] Jedním z možných problémů, které by mohly nastat, je nepochopení instrukcí pro vyplňování dotazníku. Dále se ve svém výzkumu mohu také setkat s neochotou učitelů dotazník poctivě vyplnit. Učitelé nebudou chtít trávit čas nad vyplněním několika otázek a tak bez přemýšlení zakroužkují cokoliv, příp. nic, nebo otevřené otázky vůbec nevypíší. Literatura 1. AYRES, Jon. Astma. Praha: Grada, 2001. 96 s. ISBN 80-247-0091-3. 2. BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 128 s. ISBN 80-210-3613-3. 3. BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch. Brno:Masarykova univerzita, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822-5. 4. BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: 2005. 420 s. ISBN 80-86633-37-3. 5. BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 188 s. ISBN 80-210-3971-X. 6. BIDAT, Étienne; LOIGEROT, Christelle. Alergie u dětí. Vyd. 1., Praha: Portál, 2005. 152 s. ISBN 80-7178-936-4. 7. BROŽOVÁ, Dana. Poradenská podpora a možnosti edukace žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 190 s. ISBN 978-80-210-5329-8. 8. BRUKER, M. O. Musíme trpět alergiemi? Ostrava: Salvo, 1990. 186 s. ISBN 80-85236-14-1. 9. ČAPKOVÁ, Štěpánka; ŠPIČÁK, Václav; VOSMÍK, František. Atopický ekzém. Druhé, doplněné vydání, Praha: Galén, 2004.151 s. ISBN 80-7262-258-7. 10. ČERNÁ, Marie a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8. 11. HOUŠTĚK, Josef a kolektiv. Dětské lékařství. Praha: Avicenum, 1990. 499 s. ISBN 80-201-0032-6. 12. JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Vydání 1., Praha: Grada, 2011. 384 s. ISBN 978-80-247-3030-1. 13. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra; ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysgrafie. 2. rozšířené vydání. Praha: D+H, 2009. 66 s. ISBN 978-80-903869-9-0. 14. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra; ŽÁČKOVÁ, Hana. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd.1., Praha: Portál, 2008. 178 s. ISBN 978-80-7367-474-8. 15. JUŘENÍKOVÁ, Petra; HŮSKOVÁ, Jitka; PETROVÁ, Věra; TOMÁNKOVÁ, Dana. Ošetřovatelství – učební text pro střední zdravotnické školy. 2. část – chirurgie, pediatrie, gerontologie. Uherské Hradiště: Středisko služeb školám, 1999. 236 s. 16. KAPROVÁ, Zuzana. O problémech žáků s poruchami učení a cestách k jejich řešení. Praha: TECH-MARKET, 2000. 76 s. ISBN 80-86114-32-5. 17. KOPECKÝ, Alois. Cukrovka dětí a mladistvých. Praha: Avicenum, 1986. 112 s. 18. KOTULÁN, Jaroslav a kolektiv. Zdravotní nauky pro pedagogy. MU, Brno, 2002. 258 s. ISBN 80-210-2179-9. 19. KUCHARSKÁ, Anna. Specifické poruchy učení a chování: sborník 1997-98. Praha: Portál, 1998. 184 s. ISBN 80-7178-244-0. 20. LECHTA, Viktor (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7. 21. LEIBOLD, Gepard. Alergie. Praha: Svoboda – Libertas, 1993. 132 s. ISBN 80-205-0315-3. 22. MEČÍŘ, Miloslav. Pečujeme o nemocné dítě. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988. 200s. 23. NOVOTNÝ, František. Záhady a zajímavosti lidské kůže. Praha: Grada, 2000. 120 s. ISBN 80-7169-961-6. 24. ORLOVÁ, Kateřina. Alergie. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002. 240 s. ISBN 80-7200-610-X. 25. PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. 26. PLEVOVÁ, Marie. Dítě se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v rodinné terapii. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 108 s. ISBN 978-80-210-4372-5. 27. POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. 312. s. ISBN 80-7178-135-5. 28. PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1., Praha: Portál, 2011. 216 s., 8 s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-990-3. 29. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001. 328 s. ISBN 80-7178-579-2. 30. PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice: Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007.178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. 31. RYBKA, Jaroslav. Život s cukrovkou. Praha: Avicenum, 1988. 200 s. 32. SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. 1. české. Praha:Grada, 2000. 136 s. ISBN 80-7169-773-7. 33. SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1., Praha: Portál, 1999. 152s. ISBN 80-7178-315-3. 34. SIMON, Henrik. Dyskalkulie: jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Praha: Portál, 2006. 168 s. ISBN 80-7367-104-2. 35. SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. 36. SMUTNÁ, Jiřina; NOVÁK, Josef. Předpoklady k učení u dětí dyslektických a dysgrafických. Litomyšl: Augusta, 1996. 182 s. ISBN 80 901 806-7-1. 37. STEINMANNOVÁ, Marion. Rádce rodičů dětí s alergiemi a astmatem. Ostrava: Sfinga, 1993. 119 s. ISBN 80-85597-08-X. ISBN 80-85491-33-8. 38. STELLMANN, Hermann Michael. Dětské nemoci a jejich přirozená léčba. Praha: nakladatelství Nový život, 1993. 101 s. ISBN 80-900166-4-2. 39. STŘEDA, Miloslav. Diabetologie. Praha: Avicenum, 1985. 192 s. 40. VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. 41. ZAHÁLKOVÁ, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 91 s. ISBN 80-210-2327-9. 42. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. 264 s. ISBN 80-7178-800-7. [INS: Projekt ukazuje hrubé nepochopení základních principů výzkumu. Hypotézy nejsou správně sestavené, operacionalizace a konceptualizace nedává smysl. Vyřešila jste výzkum tak, že respondentům kladete výzkumné otázky. V žádném případě nedoporučuji projekt realizovat. :INS] [INS: Dotazník napovídá, že 1,5 hodiny, které jsme ve výuce věnovali principům sestavení dotazníku, bylo zcela zbytečným časem – dalo by se podle něj vyučovat, jak to nemá vypadat. :INS] ________________________________ [u1]Co nám to přinese? Čtenáři to zajímavé vůbec přijít nemusí. [u2]Příliš stručný úvod, nic kromě názvu tématu se v něm nedozvíme. [u3]Toto není otázka. [u4]Toto nejsou otázky. [u5]Jak se to vztahuje k tématu? [u6]Samozřejmě, není třeba výzkumně ověřovat. [u7]Toto není hypotéza. [u8]Nic z toho se nevztahuje k vašemu tématu. Budete-li postupovat takto, doporučuji výzkum přejmenovat na „Názory učitelů na chronické onemocnění u žáků….“ Nevím ale, proč má smyl dělat takový výzkum. [u9] [u10]Takové otázky klademe na konec dotazníku. U druhé otázky se člověk může najít hned ve dvou kategoriích. [u11]Jak se tyto otázky vztahují k tématu? [u12]Je možné zaškrtnout více odpovědí? [u13]Naprosto nesmyslně položená otázka. Klást respondentům výzkumné otázky je hrubou chybou ve výzkumu!!! [u14]Neuvádíte, jak je budete řešit.