Kód kurzu: SP7MP_MTP2 Kateřina Veverková, UČO: 350 483 Téma: Vyrovnávání se se stresem u žáků 2. stupně základní školy[LS1] Úvod: V dnešní době jsou na každého člověka kladeny vysoké nároky. Mnoho lidí se však s takovým velkým tlakem neumí vyrovnávat. Proto se chci zaměřit na žáky 2. stupně základní [LS2] školy a zjistit, jestli mají povědomí o metodách vyrovnávání se se stresem a pokud ano, jestli tyto metody v běžném životě používají.[LS3] Cílem výzkumu je zjistit, jak se žáci 2. stupně základní školy vyrovnávají se stresem. Dále, zda mají žáci povědomí o metodách vyrovnávání se se stresem a jestli tyto metody používají. V neposlední řadě chci poukázat[LS4] na případné nedostatky znalostí žáků o možnostech vyrovnávání se se stresem a navrhnout jejich zařazení do výuky. Hlavní výzkumná otázka: Jak se vyrovnávají žáci 2. stupně základní školy se stresem? Vedlejší výzkumné otázky: 1. Jaké znají žáci 2. stupně základní školy metody vyrovnávání se se stresem? 2. Jaké používají žáci 2. stupně základní školy metody vyrovnávání se se stresem? Pro kvantitativní výzkum jsem se rozhodla z důvodu zmapování situace na více školách a následné porovnání. Pokud budou souhlasit všechny oslovené školy, bude tento výzkum zaměřený na všechny úplné základní školy ve Vyškově. Hypotézy: [LS5] 1. Žáci na 2. stupni základní školy jsou ve větším stresu než žáci na 1. stupni základní školy.[LS6] 2. Znalost možností vyrovnávání se se stresem u žáků na 2. stupni základní školy se liší u žáků v 6. ročníku a u žáků v 9. ročníku. 3. Znalost možností vyrovnávání se se stresem u žáků na 2. stupni základní školy se liší na různých školách. Konceptualizace stresu: Stres je reakce organismu na stresový podnět. Je to soubor obranných reakcí organismu, které mají za cíl zabránit poškození nebo smrt organismu. Operacionalizace stresu: Indikátor (ukazatel) č. 1- psychické projevy - podrážděnost - napětí - únava č. 2- fyzické projevy – nesoustředěnost - svalový třes nebo ochablost - přeskakující či přiškrcený hlas - zvracení, průjem Konceptualizace možností vyrovnávání se se stresem: Možnosti vyrovnávání se se stresem jsou způsoby, jimiž se jedinci snaží snižovat úroveň nežádoucí zátěže. Patří mezi ně relaxace a cvičení. Operacionalizace možností vyrovnávání se se stresem: Indikátor č. 1- relaxace- poslech hudby - malování - dívání se na film č. 2- cvičení- jóga - protahování - tanec - různé druhy sportu Sběr dat bude probíhat dotazníkem. Výzkumnou jednotkou budou žáci 2. stupně základních škol, konkrétně žáci 6. a 9. tříd, tj. žáci ve věku 11-14 a 14-17 let. Vzorek z populace žáků 6. a 9. tříd vyberu pomocí kvótního výběru[LS7] a to tak, že dotazníky budou vyplňovat vždy všichni žáci 6. a 9. třídy, která má písmeno A (tedy každá 6.A a 9.A z každé školy). Plánuji osobně kontaktovat všechny úplné základní školy ve Vyškově. Pokud budou souhlasit všechny úplné školy ve Vyškově, kterých je 5, předpokládám, že budu mít minimálně 250 respondentů. Dotazník: Úvod i otázky jsou psané hovorově a jednoduše, aby jim žáci rozuměli. Úvod: Vážení žáci, dotazník, který nyní držíte v ruce, se zabývá stresem a metodami vyrovnávání se s ním. Byl vytvořen proto, aby zjistil, jaký názor mají žáci základní školy na stres a jestli se s ním umí vyrovnávat. Tento dotazník je anonymní, proto ho nikde nepodepisujte! Odpovídejte prosím pravdivě, výsledky budou sloužit pro zpracování magisterské práce. U každé odpovědi zakroužkujte vždy jednu odpověď, která nejlépe vystihuje váš názor. Pokud je napsané, že můžete vybrat více odpovědí, můžete vybrat více odpovědí. [LS8] V případě volné odpovědi ji prosím vypište na vymezené místo. Vyplňování dotazníku vám zabere asi 10 minut. Děkuji vám za váš čas a ochotu při vyplňování dotazníku. Bc. Kateřina Veverková Otázky: 1. Setkal/a ses už někdy s pojmem stres? Ano Ne 2. Stres je reakce organismu na nadměrnou zátěž. Myslíš si, že jsi už někdy byl/a ve stresu?[LS9] Rozhodně ano Spíše ano Nevím Spíše ne Rozhodně ne 3. Jsou podle Tebe více ve stresu žáci 1. stupně nebo žáci 2. stupně základní školy?[LS10] Žáci 1. stupně Žáci 2. stupně Oba stupně jsou na tom stejně Nevím 4. Stres se projevuje různými způsoby. Zakroužkuj ten, se kterým ses někdy setkal/a. Můžeš vybrat více odpovědí. Stalo se ti někdy, že bys byl/a ve škole:[LS11] Podrážděný/á Napjatý/á Nervózní[LS12] Unavený/á Ani jedno 5. Zakroužkuj další projev, který Tě někdy potkal. Můžeš vybrat více odpovědí. Stalo se ti někdy, že bys byl/a ve škole: Nesoustředěný/á Třásly se ti ruce Přeskakoval ti hlas Bylo ti na zvracení před testem či zkoušením Měl/a jsi průjem před testem či zkoušením 6. Učíte se ve škole o tom, jak zvládat stres? Ano Ne 7. Znáš nějaké metody vyrovnávání se se stresem? Pokud [LS13] ano, vypiš je. Pokud ne, přeskoč na otázku č. 9 Ano ……………………… ……………………… ……………………… Ne 8. Používáš některou z těchto metod? Pokud ano, vypiš kterou. Ano ……………………… ……………………… ……………………… Ne 9. Jak se Ty sám/sama vyrovnáváš se stresem? Můžeš vybrat více odpovědí. Relaxuji[LS14] -> jdi na otázku č. 10 Cvičím -> jdi na otázku č. 12 Ani jedno -> jdi na otázku č. 14 Nevím -> projdi si otázku č. 10 a 12 a třeba tě něco napadne J 10. Relaxuji pomocí: Můžeš vybrat více odpovědí či vypsat jiné. Poslech hudby Malování Dívání se na film Jiné …………………………… …………………………… …………………………… 11. Jak často relaxuješ? Denně Dvakrát za týden Jednou za týden Dvakrát za měsíc Jednou za měsíc Méně Jinak (vypiš) …………………………… Praktickým problémem při výzkumu může být to, že škola odmítne účast na výzkumném šetření. V takovém případě se pokusím domluvit s ředitelem školy na tom, že tento výzkum provádím na všech úplných základních školách ve Vyškově a proto by bylo dobré, kdyby se zúčastnily všechny školy, aby byl výsledek kompletní. [LS15] Protože je dotazník anonymní, etickým problémem může být sabotáž dotazníku, kdy žáci budou schválně kroužkovat vše nebo naopak nic, popřípadě náhodně, bez rozmyslu. Tomu lze předcházet například děláním dotazníku v hodině, přítomností učitele a popřípadě slovní motivací. [LS16] Literatura: 1. CUNGI, Charly a Serge LIMOUSIN. Relaxace v každodenním životě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 159 s. ISBN 8071789488. 2. DALE CARNEGIE & ASSOCIATES. Jak překonat starosti a stres: Carnegie pro 21. století. 1. vyd. Praha: Práh, 2011. ISBN 9788072523207. 3. FARRER-HALLS, Gill. Aromaterapie od A do Z: podrobný průvodce světem esenciálních olejů. Vyd. 1. V Praze: Metafora, 2007, 400 s. ISBN 9788073590864. 4. JOSHI, Vinay. Stres a zdraví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 156 s. ISBN 9788073672119. 5. KANTOR, Jiří, Matěj LIPSKÝ a Jana WEBER. Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 295 s. ISBN 9788024728469. 6. KRASKA-LÜDECKE, Kerstin. Nejlepší techniky proti stresu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 116 s. ISBN 9788024718330. 7. LAZARUS, Richard S. Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill Book Company, c1966, xiii, 466 s. 8. MAHESHWARANANDA,. Systém "Jóga v denním životě". 1. vyd. v Mladé frontě. Praha: Mladá fronta, 2006, 446 s. ISBN 8020412778. 9. SEDMÍK, Jan. Masáže: kompletní kniha masážních technik. Vyd. 2., dopl. Praha: NS Svoboda, 1997, 192 s. ISBN 8020505385. 10. ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 167 s. ISBN 9788073674083. [INS: Projekt není příliš zdařilý a vykazuje řadu zásadních chyb. Nedoporučuji ho v :INS] [INS: :INS] [INS: této :INS] [INS: podobě realizovat. :INS] ________________________________ [LS1]Chybí formulace problému. [LS2]To vaše „zaměření“ ale z předchozího vůbec nevyplývá, tak proč „proto“? A proč se tedy zaměřujete zrovna na tuto skupinu? [LS3]Nedostatečný úvod, ze kterého se o problému a vaší volbě tématu vůbec nic nedozvídáme. [LS4]To není vhodná formulace. [LS5]Kam se vám ztratily výzkumné otázky – tedy zjišťování způsobů vyrovnávání se se stresem, znalostí metod atd.? [LS6]Takže budete sbírat data o obou stupních? [LS7]Toto není kvótní výběr!!! To je vtip!!! [LS8]??? [LS9]Ta vaše definice určitě nepomůže zodpovědět otázku. Já bych to tedy určitě nezvládla. [LS10]Kladete respondentům výzkumnou otázku? To je naprosto nesmyslný postup!!! [LS11]Stres mimo školu neřešíte? [LS12]Nevím, jestli žáci 6. Třídy zvládají odlišit nervozitu od podrážděnosti a napjatosti. Já bych to nezvládla. [LS13]Lépe: Co děláš, když jsi nervózní? Co bys poradil spolužákovi? [LS14]Nevím, zda je toto slovo ve slovníku žáků 6. Třídy. [LS15]A k čemu ta vyškovská kompletnost bude? [LS16]Neměla byste ale nutit k účasti respondenty, kteří se účastnit nechtějí, a to ani za pomocí učitelské autority.