Metodologie 2 Validita, reliabilita, triangulace •Validní měření – měří to, co jsme zamýšleli měřit. •Reliabilní měření – při opakované aplikaci dává shodné výsledky •Triangulace - kombinaci různých datových zdrojů, výzkumníků, teorií nebo metodologií při studiu jednoho fenoménu s cílem zvýšit validitu výzkumu •Další kritéria kvality v kvalitativním výzkumu: poctivost, koherence, důvěryhodnost… • • Reprezentativita •Výzkum je reprezentativní tehdy, když je zajištěno odpovídající zastoupení všech skupin v populaci s rozdílným vztahem ke sledovanému jevu. • Návratnost •Návratnost = Poměr mezi vydanými dotazníky a vyplněnými dotazníky zařazenými ke zpracování • v % (výborné výsledky 70 % a více, ale u telefonických výzkumů třeba jen 25 %). •Jeden z klíčových ukazatelů kvality dat •Má být pravdivě sdělována ve výzkumných zprávách •Ovlivňuje ji: •Charakteristika respondenta, sociální kontext, životní styl •Téma výzkumu, metoda administrace dotazníku, délka a komplexnost dotazníku, počet kontaktování, budování tazatelské sítě, odměna (?) • • Sekundární analýza dat a neintervenující design výzkumu •Analytické užití dat, která nebyla získána přímo námi •Výhody a nevýhody •Neintervenující techniky Zdroje kvantitativních a kvalitativních dat •Veřejné instituce (ministerstva) •Český statistický úřad, Ústav zdravotnických informací a statistiky, Ústav pro informace ve vzdělávání •Velké surveye, hrazené z veřejných zdrojů: European Value Study •Výzkumné ústavy, výzkumné záměry, univerzity •Datové archivy •Mezinárodní instituce • •Archiv kvalitativních dat Medard • • Etické otázky ve výzkumu •Dobrovolnost účasti •Důvěrnost získaných dat •Důsledky pro participanty na výzkumu •Důsledky pro vědeckou komunitu •Autonomie, reciprocita, rovnost…. •Specifika výzkumů s dětmi •Zpětná vazba projekty Vágní úvod •Vliv environmentální výchovy na žáky 2. stupně základní školy • •Když se rozhlédneme okolo sebe, tak vidíme, že se plýtvá se všemi neobnovitelnými zdroji, pitnou vodou a množí se odpadky okolo nás. Věda už zkoumá, čím nahradíme neobnovitelné zdroje. Pitnou vodou umýváme nádobí, podlahu, sami sebe a dokonce i splachujeme. Přitom tato voda, je velice draze čištěna. A těchto problémů neustále přibývá a bylo by vhodné více na tyto problémy mnohem více upozorňovat. • Formulace hypotéz •Lidé nad 40 let méně akceptují jedince s ochrannou a ústavní výchovou než lidé do 40 let. •Vychovatelé z daných ústavů jsou přesvědčeni, že jedinci s ochrannou a ústavní výchovou se začleňují do společnosti bez problémů. • Formulace hypotéz •Vliv environmentální výchovy na žáky 2. stupně základní školy •Žáci nechodí odpad odevzdávat na sběrný dvůr. •Žáci třídí pouze ten odpad, jehož kontejnery jsou pro ně v blízkém okolí • Úskali operacionalizace •TEORETICKÁ HYPOTÉZA: •Informovanost pedagogů o inkluzi žáků s narušenou komunikační schopností ovlivňuje jejich názor. •PRACOVNÍ HYPOTÉZY: •Čím více jsou pedagogové informováni o inkluzivním vzdělávání, tím pozitivněji k inkluzi přistupují. •Pedagogové ve finské republice jsou lépe informováni a připraveni na inkluzivní vzdělávání než pedagogové v české republice. •Ochota českých pedagogických pracovníků aktivně se zapojit do inkluzivního vzdělávání je menší než ochota finských pedagogů. •Koncept: Inkluzivní vzdělávání •KONCEPTUALIZACE: V rámci inkluzivního edukačního konceptu hovoříme o vzdělávání jedné tzv. heterogenní skupině, přičemž tato skupina je tvořena skupinou žáků, kteří mají rozdílné a individuální potřeby. •OPERACIONALIZACE: •Indikátor č. 1 přizpůsobení edukačního prostředí •Indikátor č. 2heterogenní skupina (žáci se speciálními potřebami a žáci bez speciálních potřeb) •Indikátor č. 3 individuální potřeby (rozdílné nebo speciální potřeby) Otázky pro hloubkový rozhovor •Připravuje Tě ústav na situaci, kdy ústav opustíš? •Přemýšlel/a jsi, co bys chtěl/a dělat po opuštění ústavu? •Zamyslel/a jsi se někdy nad tím, jak na Tebe budou nahlížet kamarádi a rodina? •Jsi si vědom/a možných rizik, které Tě mohou potkat? •Dal Ti pobyt v zařízení nějaké zkušenosti do života, at už pozitivní či negativní? • Otázky v dotazníku •Vyskytuje se na vaší škole šikanování? •a) určitě ne •b) ano, ale jen někdy •c) ano, občas • d) ano, velmi často •e) nevím, nesetkala jsem se s ním, ale nemůžu to vyloučit • • •H3: Aplikace metody strukturovaného učení v předškolním vzdělávání je předpokladem, bezproblémového přechodu do základního vzdělávání. •H8: Využití metody strukturovaného učení zlepší samostatnost v klíčových oblastech rozvoje (pracovní chování, sociální chování, komunikace, využití volného času, sebeobsluha). •H9: Aplikace metody strukturovaného učení sníží četnost projevů problémového chování (sebepoškozování). • • Nedrží to pohromadě •kvantitativní metoda - dotazník vlastní konstrukce •- vytvořeny dva dotazníky, jeden je určen pro pedagogy z mateřských škol (27 otázek), druhý pro pedagogy ze základních škol a základních škol speciálních (29 otázek). • •Analytickou jednotkou výzkumného šetření je pedagog MŠ, ZŠ a ZŠS, který se podílí na výchově a vzdělávání dětí/žáků s poruchou autistického spektra. • • Nedrží to pohromadě II •Teoretická hypotéza: •Sportovní aktivita pozitivně ovlivňuje psychiku tělesně postižených jedinců. • •Praktická hypotéza: •Čím více jedinec s tělesným postižením sportuje, tím lepší má psychický stav. •Jedinec, který sportoval před postižením, bude mít ke sportu pozitivnější vztah nežli jedinec, který před postižením sportovní aktivitu neprovozoval. •Jedinec, který sportuje, bude více společensky integrován, nežli jedinec, který nesportuje. • •Konceptualizace: •Tělesné postižení neboli handicap je porušení funkce ve vztahu jedince a společnosti u osob se zdravotním postižením. Jsou narušeny role, které postižený ve společnosti zastává: soběstačnost, schopnost cestovat, partnerská a rodinná role, pracovní a zájmová činnost. • • •Data pro můj výzkum budu sbírat pomocí dotazníku. Chtěla bych rozdat asi 70 dotazníků, které bych rozdala lidem s tělesným postižením, které vykonávají jakoukoli tělesnou aktivitu. Dotazníky budu rozdávat přes organizace, které se sportem tělesně postižených lidí zabývají. •Výhodou této metody je získání většího množství dat. Nevýhodou je ovšem neosobní setkání, což může způsobit zkreslení výsledků. •Mým vzorkem tudíž budou sportující lidé s tělesným postižením. Populací budou všichni lidé s tělesným postižením, kteří vykonávají jakoukoliv sportovní činnost. • • Drží to pohromadě! •Teoretická hypotéza: Rodinné a osobní návyky dítěte mají vliv na jeho BMI. •Pracovní hypotézy: –Dítě, které bydlí v rodinném domě, je méně často obézní. –Dítě, které chodí pravidelně venčit psa (či jiné zvíře, např. koně), je méně často obézní. –Dítě, které přijímá více sladkostí, je častěji obézní. •Konceptualizace: •Obezita: Nepřiměřeně vysoká tělesná hmotnost vzhledem k výšce dítěte a s přihlédnutím k jeho tělesné konstituci. Může být způsobena dědičností, metabolickými a syndromálními onemocněními. Vzniká v důsledku energetické nerovnováhy, přesněji převýšení energetického příjmu nad výdejem. •Bydlení v rodinném domě: Je opakem bydlení v bytě. •Procházky se psem (či jiným zvířetem): Venkovní aktivita člověka a jeho zvířete. •Příjem sladkostí: Každodenní pojídání cukrovinek (tyčinky, čokoláda, bonbóny, zákusky, …), nepočítáme-li sladké snídaně, obědy či večeře. Dále pití sladkých nápojů jako jsou džusy, slazené minerální vody a nápoje typu Coca Cola. •Operacionalizace: •Obezita: Posuzujeme ji podle tzv. body mass indexu (BMI). BMI se vypočte podle vzorce , kde hmotnost je uváděna v kilogramech, výška v metrech. U dospělých hovoříme o obezitě, jestliže BMI přesáhne 30, u dětí existují převodní tabulky, které zohledňují jejich věk. •Bydlení v rodinném domě: Posuzujeme podle údaje, který uvede respondent. •Procházky se psem (či jiným zvířetem): Dítě alespoň 5x za týden venčí psa (či jiné zvíře), přičemž venku pobývá déle než 5 minut. •Příjem sladkostí: Posuzujeme podle množství průměrného denního příjmu cukrovinek a sladkých nápojů. Děti obvykle pijí slazené nápoje, nepočítáme proto slazené čaje a vodu se šťávou. Zabýváme se tedy pouze nápoji obsahujícími více cukru než tyto jmenované. Jestliže dítě v průměru přijme každý den porci cukrovinek (tedy ne jen jeden bonbon nebo kostičku