SURDOPEDIE, Mgr., 2.roč. specializace (SP7MP_S4a2) podzimní semestr 2012 vyučující: Lenka Doležalová (kontakt : lenka.dolezal@gmail.com) Náplň semináře : * zopakování a prohloubení znalostí ze seminářů Základy surdopedie a specializace Surdopedie 1 * sdělení „aktuality“ z dění světa Neslyšících či z oblasti surdopedie * prezentace kazuistiky dítěte se sluchovým postižením / dítěte hluchoslepého (vždy max. 2 společně) * návštěva divadelního představení, přednášky, absolvování exkurze, atd. (dle volby) Požadavky na získání zápočtu a požadavky ke zkoušce * odprezentování případové studie * aktivní účast v semináři, diskuse * účast na exkurzi ve škole pro sluchově postižené, přednášky, atd. * anotace 2 publikací věnovaných tématům z oboru surdopedie (dle výběru) * ke zkoušce přinést seznam prostudované odborné literatury * max. 1 neomluvená absence * úspěšné složení písemné a ústní zkoušky J Okruhy 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie 2. Historie péče o jedince se sluchovým postižením Průkopníci vzdělávání neslyšících (obd. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o jedince se sluchovým postižením v českých zemích 3. Sluch Význam sluchu, anatomie sluchového analyzátoru, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového ústrojí, důsledky sluchové vady, psychologické zvláštnosti osobnosti jedince se sluchovým postižením 4. Diagnostika sluchových vad Klasifikace sluchových vad, nedoslýchavost, hluchota, ohluchlost, presbyakusis, tinnitus, diagnostika sluchového postižení, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningové vyšetření sluchu 5. Řeč jedinců se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině, jazykové roviny - úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, modulační faktory 6. Logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením Charakteristika mluveného projevu osob se sluchovým postižených, individuální logopedická péče, sluchová výchova, vyvozování hlásek, rozvoj lexikální a gramatické stránky řeči, globální čtení 7. Český jazyk v komunikaci neslyšících Mluvená řeč, psaná podoba řeči, čtení s porozuměním, úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících 8. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy osob se sluchovým postižením – přehled a popis. 9. Vizuálně motorické systémy Teoretické základy znakového jazyka, znakovaný jazyk, tlumočení znakového jazyka - podmínky tlumočení, etický kodex tlumočníka znakového jazyka 10. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam 11. Kochleární implantát Podmínky přidělení kochleárního implantátu, výběr kandidátů, předoperační příprava, logopedická péče po implantaci, metodika práce s kochleárním implantátem 12. Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením Předškolní zařízení, základní školy pro sluchově postižené, OU, SOU, SOŠ, SŠ pro sluchově postižené, možnost studia studentů se sluchovým postižením na VŠ 13. Komunikační přístupy užívané ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením Speciální vyučovací metody - organizace vyučování u sluchově postižených, orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, sluchově postižený pedagog 14. Možnosti integrace dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením do běžných vzdělávacích zařízení Podmínky integrace, spolupráce s SPC, služby poskytované SPC integrovaným žákům, učitelům běžných škol a rodičům 15. Včasná intervence u jedinců se sluchovým postižených Střediska rané péče, speciálně pedagogická centra, formy spolupráce s rodinou, situace rodičů sluchově postiženého dítěte, zdravotnická péče, depistáž, speciálně pedagogická diagnostika, výběr školského zařízení, včasná sluchově řečová výchova 16. Legislativní opatření Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, možnosti využívání tlumočení do znakového jazyka, příspěvky na kompenzační pomůcky 17. Komunita Neslyšících Kultura Neslyšících, organizace osob se sluchovým postižením, kluby neslyšících, volnočasové aktivity, časopisy zaměřené na problematiku sluchového postižení. 18. Sluchová vada a další kombinovaná postižení Péče o jedince se sluchovou a další přidruženou vadou, současné pojetí vícenásobného postižení, možnosti augmentativní a alternativní komunikace 19. Hluchoslepota Pojetí a klasifikace hluchoslepoty,etiologie, možnosti vzdělávání, organizace pro jedince s hluchoslepotou – LORM, Via, Záblesk, Klub přátel červenobílé hole 20. Komunikační systémy hluchoslepých Charakteristika komunikačních forem osob s hluchoslepotou - př. mluvená řeč, prstová abeceda, Braillovo písmo, Lormova abeceda, daktylografie, znakový jazyk, taktilní podoba znakového jazyka Literatura * Adresář služeb pro sluchově postižené 2005. Praha: FRPSP, 2005. (www.frpsp.cz) * BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky.Brno: Paido, 1998. * BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. * DAŇOVÁ, M. Metodika úpravy textů. Pro znevýhodněné čtenáře. Praha: Grada, 2008 * EVANS, L. Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum, 2001. * FREEMAN,R.D. et al. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP, 1992. * GÜNTHER, K.B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. 2000. * HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. * HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. * HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006, s. 243-281. * HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. * HRONOVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk III. (Tvoření tázacích vět). Speciální pedagogika 12, 2002, č. 2 * HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. * HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 * JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. * JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených. Praha: SPN,1990. * JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. * KOLEKTIV AUTORŮ: Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, 2009. * KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených.Praha: Karolinum, 2002. * LECHTA., V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. * LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. * LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. * LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. * LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. * LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. * MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk. (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika, 2001,roč.11,č.2. * MACUROVÁ, A. Proč a jak zapisovat znaky českého znakového jazyka. In Speciální pedagogika. 1996, roč. 6, č. 1. * MACUROVÁ, A., BÍMOVÁ P. Poznáváme český znakový jazyk II. In Speciální pedagogika, 2001, č. 5. * MACUROVÁ, A. Poznáváme ČZJ IV. (Vyjádření času). In Speciální pedagogika, 2003, č. 2. * MOTEJZÍKOVÁ, J Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, 2009 * MOTEJZÍKOVÁ, J. Poznáváme český znakový jazyk V. (Specifické znaky). In Speciální pedagogika, 2003, roč. 13, č. 3. * NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: 1994. * NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: 1997. * POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. * POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002 * POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka O-Ž. Praha: Fortuna, 2004 * POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003 * POTMĚŠIL, M. Prstová abeceda. Praha: FRPSP, 1992. * POUL, J. Jak vést neslyšící dítě k četbě.Praha: Knihovna časopisu GONG, 1991. * POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. * PULDA, M. O výuce odezírání. Praha: Knihovna časopisu Gong, 1990. * PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992, 1994. * PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 * PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000 * RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. et al. Speciální pedagogika. Olomouc: Vydavetelství Univerzity Palackého, 2003. * ROUČKOVÁ, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praha: Portál, 2006. * SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.: Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno, MSD, 2003. * SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003 * SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. * SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. * STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: Česká unie neslyšících, 1994. * STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících, 1995. * STRNADOVÁ, V. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: FF UK, 1998. * STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. * SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005 * ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociální dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997, 1998 * ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006 * ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a fonoatrie. Brno: Paido, 1999. * VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996 * VYSUČEK, P. Poznáváme ČZJ VI. (Specifické znaky). Speciální pedagogika 14, 2004, č. 1. * materiály vydané v rámci projektu České komory tlumočníků znakového jazyka – podrobné informace naleznete na http://www.cktzj.com/index.php?page=eshop INTERNETOVÉ ODKAZY: * www.cktzj.com * www.ruce.cz * www.ticho.cz * www.pevnost.com * www.lorm.cz * www.teiresias.muni.cz * www.frpsp.cz * www.neslysici.cz/adresar ČASOPISY: * Speciální pedagogika * Gong * Unie * INFO Zpravodaj * Doteky Slovníky znakového jazyka v knižní podobě: · GABRIELOVÁ, D., PAUR J., ZEMAN, J. Slovník znakové řeči. Praha: Horizont, 1988. · POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002 · POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka O-Ž. Praha: Fortuna, 2004 · RŮŽICKOVÁ, M. Učíme se českou znakovou řeč. Praha: Septima, 2000 · RŮŽICKOVÁ, M. Než půjdeme do školy. Praha: Septima, 2000 · RŮŽICKOVÁ, M. Znakování pro každý den. Praha: Septima, 2000 Slovníky znakového jazyka v elektronické podobě (CD ROM): · Procházková, A. a kol. Slovník znakového jazyka pro obor pedagogika a psychologie. Hradec Králové: PedF, 1992 (www.frpsp.cz) · Ptáček, V., Kotvová, M.: Slovník znakové řeči. Praha: PedF UK, 1998 (www.frpsp.cz) · Potměšil, M. Zpracování dřeva – terminologická pomůcka. Beroun, 2002 (www.frpsp.cz) · Kurz znakové řeči (1.-4. díl) – interaktivní CD ROM, Unie neslyšících Brno, 2003 (www.kurzznakovereci.cz) · Terminologie pro počítače, internet, tvorbu webových stránek a typografii v českém znakovém jazyce. Praha: ASNEP, 2003 (www.frpsp.cz) · Vysuček, P., Motejzíková, J. Specifické znaky. Praha: FF UK, Pevnost, 2003 (www.frpsp.cz, FF UK Praha) · Lexikologie pro základní školy. Praha: FFUK, 2003 (FF UK Praha) · Langer, J., Ptáček, V., Dvořák, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF, 2004, ISBN 80-244-0846-5 (www.frpsp.cz, příp. prodejna skript PdF MU, Brno) · Čeština pro neslyšící (předložky 3. pád). Praha: Pevnost, České centrum znakového jazyka, 2004 (www.pevnost.cz) · Dingová, N., Dvořáková, M., Faltínová, R., Okrouhlíková, L., Servusová, J. a kol. Slovník porodnické terminologie. Praha, 2005 (www.frpsp.cz) · Horáková, R. Znaková zásoba terminologických pojmů z oboru speciální pedagogika. Brno: PdF MU, 2005 (PdF MU, Brno, Katedra speciální pedagogiky) · Zvířátka v českém znakovém jazyce. Praha: FRPSP, 2006 (www.frpsp.cz) · Souralová, E., Langer, J., Horáková, R., Rádlová E., Šarátková, A. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé (základní zásoba znaků), výukový CD-ROM, 1. část, Praha: LORM, 2006 (www.lorm.cz)