DIAGNOSTIKA dětí SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM Zita Nováková Dnes Raná péče, teoretická východiska a služby Diagnostika dětí se zrakovým postižením Videomateriál – Zraková stimulace a zrakový výcvik Domácí úkol 15.11. - Den otevřených dveří v TyfloCentru Brno, Chaloupkova 3 Komplexnost diagnostiky Oblasti komplexní diagnostiky Oftalmologická diagnostika úroveň zrakových funkcí Psychologická diagnostika úroveň kognitivních funkcí Sociální diagnostika Rodina Sociální vztahy Speciálně pedagogická diagnostika funkční schopnosti a podpora pro oblasti dovedností ohrožených zrakovým postižením Metody Klinické Anamnestické, rozhovory, pozorování, produkty Testové metody Nestandardizované testové metody Standardizované Speciálně pedagogická diagnostika zjišťování funkčních schopností a stanovení podpory pro oblasti dovedností ohrožených zrakovým postižením Většinou nestandardizované a klinické metody Oblasti SP diagnostiky jedince se ZP Oblasti posuzování dle Gleason (1992) Učební prostředí a učební techniky funkční úroveň zraku funkční úroveň ostatních smyslů sociálně-emoční úroveň komunikační dovednosti orientace a mobilita sebeobsluha Oblasti dle Růžičkové a kol. (2007) Úroveň zrakových funkcí a dovedností Kompenzační smysly Pohyb a orientace v prostoru Sebeobsluha Práce s pomůckami Akademické dovednosti Psychika DIAGNOSTIKA ÚROVNĚ ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ ZRAKOVÁ TERAPIE [(Moravcová, 2004)] low vision therapy využití terapeutických metod a souborů cvičení k podpoře rozvoje zraku v kontextu využití speciálních pomůcek obor uplatnění speciálního pedagoga – oftalmopeda zraková reedukace, zraková stimulace – podřazeny subjekty v ČR zraková terapie - FVZ, stanovení programu rozvoje funkcí, informovanost a školení rodiny Zrakové funkce Zraková ostrost Zorné pole Binokulární vidění, okulomotorika Barvocit Adaptace Akomodace Kontrastní citlivost Zrakové dovednosti Pozornost Lokalizace Fixace Přenášení pozornosti Sledování pohybu Koordinace oko-ruka Rozvoj zrakových představ [(iazt.cz)] Orientace v prostoru Vnímání figury a pozadí Zrakové rozlišování Zraková analýza a syntéza Oční pohyby Zraková paměť[(Bednářová 2009)] Možnosti diagnostiky zrakového vnímání Prevence Screening šedého zákalu u novorozenců v porodnicích od r. 2005 a prevence dětskými lékaři Pozorování vzhledu očí Odborné vyšetření Funkční vyšetření zraku Vyšetření pomocí lightboxu Testové baterie Pozorování Vyšetření přístrojem Plusoptix Vzhled očí zdravé oči jasný vzhled rovnovážně postavené zároveň se pohybují fixují stabilně předměty problémy slzení, zakalení, zanícení, krvavé oči víčka pokleslá, zamhouřená na jednom či obou očích neovladatelné oční pohyby horizontálního i vertikálního směru mrkání, mhouření, tření si očí při jasném světle šilhání (i jen při únavě) stálý pocit prachu, nečistoty Jiné projevy pohyb hlavou více než očima při čtení zvláštní náklon hlavy či koukání „bokem“ krátká nebo příliš velká pracovní vzdálenost špatné sezení a držení těla mračení, grimasy závratě, bolesti hlavy dívá se jen jedním okem, zavírání či zakrývání oka pohybuje se „nešikovně“, naráží do předmětů u pasu nebo nohou strach z výšek špatná rovnováha, strach ze schodů odmítá se zapojovat do venkovních aktivit nebo naopak upřednostňuje před čtením při neoslovení jménem neodpovídá na otázky a pokyny Projevy ve vyučování slabá koncentrace pozornosti po delší čas při činnostech předváděných učitelem nebo prováděných na druhé straně místnosti problémy v koordinaci oko-ruka psaní zaměňování písmen, vynechávání nezvyklé mezery, malé písmo nedodržování řádků čtení Zaměňování podobných písmen pomalé čtení a používání prstu pro udržení čteného řádku. špatné čtení z tabule a opis z tabule PLUSOPTIX přenosný screeningový autorefraktometr Detekce refrakčních vad, strabismu, postavení očí, rohovkových reflexů nebo průměrů zornic nevyžaduje medikaci ani verbální spolupráci FUNKČNÍ VYŠETŘENÍ ZRAKU po lékařské diagnóze funkční diagnostika zraku – funkce X fungování FVZ v klinických podmínkách v podmínkách SRP, CZV Motol, Tyfloservis Metody subjektivní (standardizované testy, pozorování) objektivní (VEP, MR, CT, atd.) KOMBINACE METOD A PODMÍNEK JE NEJEFEKTIVNĚJŠÍ! Kortikální poškození zraku (CVI) CHARAKTERISTIKA Centrální porucha zraku, korová slepota Poškození zrakového centra nebo zrakových drah, zrakových asociačních oblastí Zřejmě hlavní příčina – prenatální hypoxie Přidružené problémy - mozková obrna, epilepsie, mentální retardace, hydrocefalus, poruchy učení, hluchota Také atrofie optického nervu, hypoplazie optického nervu, retinální abnormality Dezorientace v prostoru Proměnlivost užívání zraku PROJEVY Zdravě vypadající oko Výpadky zorného pole, efekt „ementálu“ Netečnost k vizuálním podnětům Preference taktilně-haptického podnětu Problémy s pozrováním předmětů na krátké vzdálenosti Problém rozlišení figura-pozadí, crowding-fenomén Upřednostnění periferního vidění Zachování barvocitu Podnět zpracován po určité době Testování malých dětí v preverbálním stadiu a nekomunikujících Lea Hyvärinen Finská oftalmoložka http://www.lea-test.fi Zabývá se vyšetřováním děti v preverbálním stadiu a nekomunikujících pacientů ZRAKOVÁ OSTROST MONOKULÁRNĚ VS. BINOKULÁRNĚ Rozlišovací schopnost oka, předstupeň rozpoznávací schopnosti oka testované na optotypech BUST test Testy na principu Preferential Looking/preferenční vidění Cardiff test Zraková ostrost optotypy BUST test 6 rozdílných objektů černých na bílém podkladu (lžíce, vidlička, brýle, nůžky, květina, hrnek) 10 velikostí kartiček – 1 karta – 1 objekt K dispozici hračky ke kartám TESTY PREFERENTIAL LOOKING Fenomén preference vzorku – preference komplikovaného před jednotvárným Oftalmoložka Davida Teller z Washingtonské univerzity Teller Acuity Cards Lea Hyvärinen Lea Gratings Cardiff Acuity Cards Teller Acuity Cards (TAC) Lea Gratings testy rozlišení, není úplný ekvivalent optotypům prezentace cyklů (ČB pruhů), 1 cyklus je černý a bílý pruh fixace z 57 cm odpovídá 30cy/1cm pod 1˚= vizus 1 plácačky nebo čtverce za plentou http://www.lea-test.fi/en/vistests/instruct/leagrati/leagrati.html Cardiff Acuity Test Přechod mezi rozlišovacími testy a optotypy Dítě fixuje nahoře, dole, až se obrázek vytratí TESTY OPTOTYPOVÉ Lea Symbols, Lea Numbers, 3D Puzzle ¨ http://www.lea-test.fi/en/ped/23months_video/index.html ¨ http://www.lea-test.fi Lea Symbols Flash Cards – problémy s řádkovými optotypy Sloanovy optotypy na blízko Zorné pole Amslerova mřížka statická a kinetická perimetrie orientační zkouška bodovou svítilnou, prstem, balónkem LH flicker http://www.lea-test.fi/ Barvocit Kostky, Lea Puzzle 3D pseudoizochromatické tabulky kvantitativní testy – Hue test Worthova světla Kontrastní citlivost Důležité pro komunikaci Rozlišení při nižších kontrastech Test Hiding Heidi http://www.lea-test.fi/ Mars Perceptix Contrast Test Koordinace oko-ruka Pravolevá orientace Orientation Mailbox Crowding fenomén Fenomén nahloučení Vyhledávání detailů Orientace v ploše Odlišení figury od pozadí VYŠETŘENÍ NA SVĚTELNÉM PANELU FVZ – domácí prostředí http://www.ranapece.cz/index.php/cs/stimulace-zraku/projekt-posel/video-posel.html Lilly & Gogo podpůrný program pro malé slabozraké děti rozvoj zrakových představ: reálný předmět - fotografie - abstraktní zobrazení Insight test Standardizovaný test v Holandsku na zhodnocení zrakových funkcí u SB dětí nad 5 let (6-12) stimulační program (VISIO – Holandsko) Cílem ověřit a popsat funkční úroveň zraku 3 věkové kategorie Doplňuje oftalmologické vyšetření 12 kategorií strategií Výhoda – poskytnutí učiteli info, kterou funkci podpořit, hra, komplexní diagnostika zraku, možnost sledovat vývoj zrakového vnímání Nevýhoda – časová náročnost, zraková únava, jen do 12 let DIAGNOSTIKA ÚROVNĚ KOMPENZAČNÍCH SMYSLŮ Sluchové dovednosti Zkouška sluchové diferenciace (Wepman, Matějček) 25 párů slov jemně se lišících nebo stejných Sluchové vnímání podle Zelinkové Analýza, syntéza, Hmatové dovednosti STIP - Speed of Tactile Information Processing Standardizován ve Velké Británii Rychlost hmatového zpracování Rozdělení dle věku, řádky s tvary nebo písmeny, čísly Orientace v prostoru Diagnostické nástroje Makroprostor Bez hole – echolokace, haptické dovednosti S holí – hodnocení provedení technik Mikroprostor Orientace na těle Orientace v ploše, na šestibodu, plánku… VYUŽITÍ VÝVOJOVÝCH ŠKÁL VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGI The Oregon Project for Visually Impaired and Blind Preschool Children (OR Project) Vychází z Portage Manuál, vybavení testovacího materiálu, aktivity 693 dovedností v 6 vývojových úrovních Návrhy vedou k zajištění IVP BOS-BLIND Scales Bielefeld Observation Scales (Michael Brambring) standardizované pro nevidomé děti Využívají poradci rané péče, rodiče oblasti vývoje slouží pro diagnostiku a stimulaci Škála Reynell-Zinkin vývoj těžce zrakově postižených dětí (0-5) u nás nestandardizovaný (testovala I. Jílková z CZV) 6 subtestů používaný pro stimulační vývoj PSYCHODIAGNOSTIKA Úskalí psychodiagnostiky u ZP malý počet standardizovaných testů pro ZP využití testů a subtestů běžných kognitivní schopnosti (BLAT, ITVIC, STIP) Inteligenční testy (PDW, Raven, kresebné zkoušky) Verbální části Modifikace neverbálních zpracování spíše kvalitativně než kvantitativně ITVIC – Intellingence Test for VI children V holandské části BELGIE 6-15 roků, 2,5 hod. vyšetření 13 subtestů – 5 verbálních, 8 hmatových Výhoda – pro nevidomé, komplexní diagnostika intelektu Nevýhoda – čas, holandské normy PDW – Pražský dětský Wechsler subtesty verbální a neverbální vyhodnocení spíše kvalitativně než kvantitativně neverbální subtest Kostky, časová norma (M. Vágnerová) Použité zdroje FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2007 FITT. R.; MASON, H. Sensory handicaps in children. Stratford upon Avon: NCSE, 1986. GLEASON, D. J. Zhodnotenie detí predškolského veku so zrakovou a viacnásobnou vadou. Boston: Perkins School for Blind. 1992 JÍLKOVÁ, I.; ŠEDIVÁ, Z.; HADRABA, V. Využití psychodiagnostických metod u klientů se zdravotním postižením. Praha: IPPP, 1999. MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton, 2004. PULKRÁBKOVÁ, P. Testování a úroveň funkčního vyšetření zraku. (diplomová práce). Brno: PedF MU. 2000. SACKS, S. Z., SILBERMAN, R. K. Educating Students Who Have Visual Impairments with Other Disabilities. Baltimore: Brooks,1998. https://www.good-lite.com/Details.cfm?ProdID=109&category=2&Secondary=0 http://www. precision-vision.com http://www.lea-test.fi http//www.ranapece.cz http://www.edition-bentheim.de/upload/lundg_anleitungsheft.pdf DĚKUJI ZA POZORNOST!