¡ POVINNÉ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM ¡ Program semináře ¡ Literatura a internetové zdroje § HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.;, NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. 2007 § ICEVI Europe. Preparing teachers of the visually impaired to support integration/inclusion. § KEBLOVÁ, M. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1998 § MASON, H. Visual Impairment. 1997 § MORAVCOVÁ, D. Rozvoj dovedností zrakového vnímání. 2011 § Vágnerová, m. Oftalmopsychologie. 1995 § http://www. Lampa § http://www.braillnet.cz, http://www.tyflocentrum.cz, http://www.msmt.cz, http://www.rvp.cz, http://www.lampa § http://spc.upol.cz/profil/wp-content/uploads/2012/metodiky/ZP_Metodika_overovani_web.pdf ¡ Integrace vs. inkluze (Mason in ICEVI, 2002) ¡ Osobnost dítěte § věk, kdy došlo k vadě § druh a stupeň vady zraku § přidružená postižení § kognitivní schopnosti § složky školní zralosti ¡ Vybavení, otevřenost, umístění školy, učitel ¡ Rodina a rodiče ¡ Speciálně pedagogická podpora Základní vzdělávání dětí se ZP v roce 2009/2010 v České republice - tabulka ¡ Mladší školní věk § Školní období – fáze píle a snaživosti (Erickson, 1963) § Nástup do školy – důležitý sociální mezník, potvrzení normality § Nový kolektiv – konfrontace s vrstevníky, hodnocení sebe sama, srovnávání § Identifikace s učitelem § Stimulace psychického vývoje ve školním období § Rozvoj poznávacích procesů, rozvoj POSP § Vytvoření strategie pro zrakovou práci § Důraz na paměť, velký rozvoj sluchové paměti § Řeč jako kompenzace § Volba formy vzdělávání respektuje osobnost dítěte ¡ obě řešení mohou vést k zátěži, problémům ¡ Správný odhad schopností rodiči ¡ Velké nároky na rodiče při přípravě § Speciální škola ¡ odlišnost školy ¡ sociální interakce s dětmi s podobným postižením ¡ Internát § Integrace ¡ izolace ve skupině ¡ úroveň kompetencí může být odlišná od zdrav. spolužáků ¡ sebeprosazení ve skupině ¡ Starší školní věk § Sociální úkol – osamostatnění z vazby na rodinu a hledání vlastní identity § Ukončení puberty - volba povolání a diferenciace zájmů § Puberta ¡ kritičnost vůči okolí a sobě samému ¡ image mezi vrstevníky ¡ období tělesných změn ¡ přecitlivělost na své postižení ¡ začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání § puberta pro ZP náročnější ¡ uvědomění si nedostatků kompetencí ¡ revolta, negativismus ¡ význam má budoucnost → uvědomění si trvalosti handicapu – různé reakce § vzdělávání v integraci ¡ kompenzace dobrým prospěchem X špatné prospívání – odmítání ¡ realističtější sebehodnocení a lepší komunikace § volba povolání/školy ¡ diferenciace školním prospěchem a limitace handicapem ¡ krize identity – deprivace v oblasti seberealizace ¡ aktivní role rodičů při vyhledávání školy § úroveň kompetencí – faktor úspěšné volby ¡ RVP a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami[(www.msmt.cz) ] § Na úrovni ŠVP je možné přizpůsobit obsah vzdělávání § Na základě ŠVP se vytváří IVP § Lze stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny § Speciální vyučovací předměty a předměty speciálně pedagogické péče podle druhu postižení ¡ POSP ¡ zraková stimulace ¡ práce s optickými pomůckami ¡ čtení a psaní BP ¡ http://www.sss-ou.cz/index.php?s=zs&show=54&kat=54&pn=P%E9%E8e%20o%20%9E%E1ky%20se%20speci%E1ln%EDm i%20pot%F8ebami § Podmínky pro vzdělávání dětí se zdravotním postižením ¡ RVP - klíčové kompetence a vzdělávací oblasti § Kompetence k učení § Kompetence k řešení problémů § Kompetence komunikativní § Kompetence pracovní § Kompetence sociální a personální § Kompetence občanské § Jazyk a jazyková komunikace § Matematika a její aplikace § Informační a komunikační technologie § Člověk a jeho svět § Člověk a společnost § Člověk a příroda § Umění a kultura § Člověk a zdraví § Člověk a svět práce ¡ Specifické kompetence žáků se zrakovým postižením[ (ICEVI Europe [online], 1999) ] § Funkční a kompenzační kompetence včetně komunikace § Schopnost orientace v prostoru a samostatného pohybu § Sociální kompetence § Kompetence pro samostatný život § Kompetence pro volnočasové aktivity § Schopnost poradit si v profesní přípravě a výkonu profese dle typu postižení § Kompetence k využití technologií pro zrakově postižené § Kompetence k efektivnímu využívání zraku ¡ Opatření při výuce žáků se zrakovým postižením § Socializace žáka a ovlivnění klimatu ve třídě § Příprava školy, pedagogů, žáků § Žák by měl upřesnit, jak vidí, co potřebuje § Dovednost navazovat kamarádské vztahy ↔ izolace ↔ sebepojetí ↔ sebevědomí § Podpora skupinové práce ¡ Zásady a metody při výuce § Reálné cíle a vyšší časová dotace na práci § Menší počet zadaných úloh v hodině § Verbalizace učitelem, omezení práce na tabuli (požadavky na barvu a křídu tabule) § Rozvoj poslechových dovedností § Názornost, konkrétní příklady § Exkurze § Praktické demonstrace, blízkost učitele ¡ Osvětlení a volba pracovního místa ¡ Vhodné, ne oslňující ¡ Zdroj světla zezadu n. z boku ¡ Některé děti – přisvícení u lavice ¡ Žaluzie – možnost regulace ¡ Při výkladu učitel nestojí před oknem Pracovní místo, lavice ¡ Povrch lavice matný, kontrastní ¡ Případně lze použít světlejší ubrus ¡ Sklopné lavice a sklopné desky ¡ Děti nevidomé ¡ Prezentace učiva ¡ Použití tabule ¡ Sedět blízko, tak jak mu to vyhovuje, dle zbylého vidění ¡ Psát na tabuli tiskacím , barva křídy? ¡ Pozor na přesvícení ¡ Upřednostnění práce s pracovními listy ¡ Úprava prostředí ¡ Seznámení s třídou a školou ¡ Rozmístění ve třídě neměnit ¡ Seznámit s úložnými prostory, skříňkami ¡ Matná barva, nelesknoucí podlahy ¡ Dveře, kliky, vypínače – kontrastně barevné ¡ Lze použít jen barevnou lepící pásku ¡ Nástěnky a postery – kontrastní, na bílém pozadí, s jasným tiskem ¡ Popisky v braillu v adekvátní výšce, popisky v černotisku ve výšce očí ¡ Upravené prostředí třídy základní školy pro ZP žáky ¡ Škola Jaroslava Ježka ¡ Čtení černotisku ¡ Kvalitní tmavý tisk ¡ Bezpatkové písmo ¡ Optimální zvětšení vs. nezvětšení ¡ Mezery mezi písmeny, slovy, řádky ¡ Záložka v délce řádku ¡ Zjednodušený pracovní list ¡ Optika a optoelektronika ¡ Psaní latinkou § Náročný proces § Mnohdy neupravené písmo § Slabá koordinace oko-ruka § Psací potřeby s tlustou stopou § Při nácviku držení pera lze využít televizní lupu § Linkované listy s atypickou roztečí § Sešity A4¨ ¡ Čtení a psaní Braillova písma § Trénink hmatu od raného věku § Dovednost číst tyflografická zobrazení § Nemožnost skenovat zrakem slovo X čtení po písmenu § Nácvik vlastnoručního podpisu latinkou § Principy Braillova písma ¡ Braillovo písmo ¡ Specifika výuky žáků se ZP ¡ Jazyková výuka a humanitní předměty § výcvik paměti a technika zápisu § volba správného komunikačního prostředku a práce s textem § Verbalizace § Při dlouhém výkladu – střídání mluvčích § projektová výuka § Úprava textů s obrázky, eliminace některých prvků ¡ Přírodní vědy § Matematika ¡ Speciální sady a názorné pomůcky ¡ 3D modely ¡ Kalkulačky s hlasovým výstupem ¡ Zeměpis, Přírodopis ¡ Konturování, překrývání při zpětné projekci, ¡ Modely, reliéfní obrázky i u slabozrakých žáků ¡ Audiovizuální nahrávky ¡ Exkurze § Chemie, Fyzika ¡ Využití interaktivních tabulí, záznamů experimentů ¡ Natáčení pokusů ¡ Demonstrace v blízkosti učitele ¡ Estetické vědy ¡ Výtvarná výchova § Kreslenky, vyrývání, tkanička, seskupování magnetků, bodání, vkládání, husté a prstové barvy, modelování, používání různých materiálů § Hudební výchova § Poslech hudby, zpěv zpaměti § Braillský notopis § Hra zpaměti, specifika při držení nástroje * Tělesná výchova § Informovanost o diagnóze a omezeních z toho vyplývajících § Zlepšování koordinace těla, prvky POSP § Hmatové ověření cviků u učitele, zvukové signály, odměřování vzdáleností, § Ozvučení pomůcek, majáčky, trasování Pracovní vyučování § Pracovní návyky a sebeobsluha, předprofesní příprava § Rozvoj jemné motoriky § Třídění materiálů, akusticky i hmatově § Opatrnost proti úrazu ruky ¡ …videomateriál ¡ http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096056775-pomahejme-si/21055211308/ ¡ DVD – Rozvoj hmatového vnímání, 2. díl ¡ Adolescence (15-18) § období hledání vlastní identity a fáze přípravy na povolání § ztráta role žáka a rovnosti, diferenciace zájmů § na konci období –zařazení mezi zdravé (pro některé nová situace → krize identity) ¡ Adolescence u jedinců s ZP § poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu ¡ vazba na skupinu stejně postižených (efekt similarity) ¡ vazba na skupinu zdravých (sociální strategie pro uspokojující vztahy) ¡ volba povolání ¡ omezení výběru ¡ ovlivnění rodiči ¡ nereálné představy – úloha rodiny ¡ Konec adolescence u jedinců s ZP § přechod do zaměstnání ¡ zařazení mezi zdravé ¡ nezaměstnanost (ohrožení seberealizace a sociální adaptace → pasivita) § partnerství, popř. rodičovství – potvrzení normality ¡ prestiž a rovnocennost ve společnosti ¡ omezení výběru partnera (hra na jistotu, izolace, zdravý partner) ¡ Volba budoucí profese a výběr školy[(Finková a ][kol., 2007; Opatřilová, Zámečníková,2007) ] § Zraková vada a omezení z ní vyplývající, doba vzniku § Stupeň vady § Vhodnost a přiměřenost zvoleného povolání § Znalosti, přání, dovednosti a schopnosti studenta se ZP § Připravenost školy ¡ Střední školy pro zrakově postižené § Speciální vzdělávání - Vyhláška č. 73/2005 ¡ SOU pro zrakově postižené ¡ OU pro zrakově postižené ¡ praktická škola pro zrakově postižené ¡ gymnázium pro zrakově postižené ¡ střední odborná škola pro zrakově postižené ¡ konzervatoř pro zrakově postižené ¡ předměty speciálně pedagogické péče zařazeny v ŠVP - podpora specifických kompetencí ¡ Současný přehled středních škol pro zrakově postižené I ¡ Gymnázium pro zrakově postižené a střední odborná škola pro zrakově postižené (Praha) § gymnázium § obchodní akademie § obchodní škola ¡ Střední škola Aloyse Klara (Praha) § keramická výroba § kartáčnické a košíkařské práce § Keramik § Čalouník § Knihař § rekondiční a sportovní masér § textilní výtvarnictví § Současný přehled středních škol pro zrakově postižené II ¡ Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené (Praha) § Hudba § Zpěv § ladění klavírů a hudebně kulturní činnost ¡ Praktická škola při Škole Jaroslava Ježka ¡ Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené (Brno) § obchodní akademie § sociální činnost § masér sportovní a rekondiční masér § Pečovatelské služby, textilní a oděvní výroba Vzdělávání osob se ZP na vysoké škole ¡ Obory ¡ zvyšuje se počet vysokoškolských studentů se zrakovým postižením ¡ podpora středisek pro pomoc studentům s postižením (Carolina, Teiresiás, atd.) ¡ http://www.teiresias.muni.cz/?chapter=2-4 ¡ http://www.tereza.fjfi.cvut.cz/ ¡ http://carolina.mff.cuni.cz/ ¡ http://www.uss.upol.cz/cz/centrum-pomoci-handicapovanym/