 proces začlenění člověka do společnosti za předpokladu přijetí sociálních norem, chování a sociálních rolí svého společenského a kulturního prostředí (Jesenský, 1988)  předpokladem sociální inkluze  reciprocita vlivu na integrované vzdělávání  Taktéž u osob se získanou ztrátou zraku  produktem jsou sociální dovednosti osob se ZP  Socializace ovlivněna vnitřními i vnějšími faktory (Čálek, 1992) závisí na vrozených schopnostech člověka nebo prostředí?  Produktem je úroveň sociálních dovedností a sociálních kompetencí, jež jsou pozitivní projevem sociálních dovedností člověka  sebepojetí, sebeúcta, sebevědomí  stupeň zrakového postižení a jeho efektivní využití  blízké osoby (výchovné styly) a reakce okolí, míra akceptace postižení  Vrstevnické vztahy  škola a přístup pedagogů  úroveň sociálních služeb a podpory  Sebepojetí (self-concept, Selbstkonzept/Selbstbild) definuje Psychologický slovník (Hartl, Hartlová 2000) jako „představu o sobě, to, jak jedinec vidí sám sebe; zdůrazněna je poznávací složka“  rozdíl od sebeúcty (self-esteem), která je hodnotící dimenzí sebepojetí, která zahrnuje hodnocení vlastní ceny. Sebeúcta je dána vztahem mezi reálným a ideálním self.  Vědomí si vlastní ceny je vyjadřováno také pojmem sebevědomí (self-confidence), které je hodnocením vlastních kvalit a schopností a je provázené vírou v úspěšnost budoucích výkonů, „… pocit, že člověk jedná správně, vyznačuje se nepřítomností nejistoty, ostychu nebo rozpaků a je provázený klidnou vírou v sebe a svoje schopnosti beze stop podceňování nebo nadutosti. Přiměřené sebevědomí je záležitostí dlouhodobé zkušenosti. Zdravé sebevědomí je základem životní rovnováhy“ (Svoboda, Krejčířová, Vágnerová 2001).  reálné Self („co jsem, co dokážu“), které ovlivňuje vnímání světa a druhých lidí, opačným pólem je dle C. Rogerse tzv. ideální Self (představa, jací bychom chtěli být). Čím větší je soulad mezi reálným a ideálním Self, tím je člověk spokojenější a šťastnější (srov. Kopřiva a kol. 2005).  Autonomie (autonomy, self-direction) je definována jako svébytnost, nezávislost, funkční samostatnost (Hartl, Hartlová 2000).  Dvě období  Hledání sebe sama a své identity, zvláště v adolescenci si mladý člověk uvědomuje svou jedinečnost a odlišnost od ostatních  Identita - v psychologii osobnosti totožnost jedince se sebou samým – jmenovitě s tím, kým by chtěl a měl být, aby žil opravdový, vůči sobě samému upřímný a nefalšovaný život“. Identitu lze chápat jako odpověď na otázku Kdo jsem? (Helus 2004)  „v adolescenci jako by se člověk podruhé narodil a chce žít jinak.“ Macek (Smékal, Macek 2002)  v období adolescence se dle E. Eriksona jedná o krizi identity, jejíž úspěšné zvládnutí vede k dosažení identity (1968, srov. Helus 2004; Smékal, Macek 2002 aj.).  Narušená identita je způsobena důsledky exkluze, kterými jsou stigmatizace, diskriminace a marginalizace.  Stigmatizující procesy mohou člověka s postižením vést k pasivitě, závislosti a změnám či poruchám osobnosti  Projevuje se v nejistém chování, ambivalenci a strachu z kontaktu s druhými, konformismu či negativním sebepojetím (Helus 2004).  „poznávací, citové a jednající osvojení všech životních možností a omezení, které tato vada zanechává. V případě zrakové vady tj. těžké nebo úplné ztráty zraku, to znamená osvojení všech podstatných životních možností a jejich způsobů uskutečňování při souběžném zohledňování všech životních omezení, která tato zdravotní postižení přináší“ Čálek (1992 in Čálek, Holubář, Cerha 1992)  Akceptace = trvalý aktivní přístup k životním situacím a motivací je řešit i přes těžkosti a omezení, která postižení způsobuje.  Nonakceptace vady znamená mnohdy velmi jednostranné vidění životní situace  Dva extrémy  zveličování – jedinec je bezmocná bytost  popírání postižení - vada neexistovala  jak se postižení promítne do sebepojetí člověka s postižením, zda stojí zrakové postižení ve středu identity člověka?“ Strittmater (1999, s. 121)  Vágnerová (1995, s.147) uvádí …v případě dětí se zrakovým postižením bez kombinace s postižením dalším, že „nelze o nemožnosti osamostatnění se mluvit. Pouze o zkomplikování, větší obtížnosti, ale nikoliv nedosažitelnosti. Pokud tomu tak je, pak je dána postoji jeho okolí, ale nikoliv jeho kompetencemi.“  tzv. syndrom naučené bezmocnosti (learned helplessness)(srov. Sacks et al. 2001; Helus 2004; Kebza 2005 aj).  Pokud sociální prostředí dítěte (rodina/škola) zvyšuje pocit méněcennosti, neúspěšnosti a nedůvěry sama v sebe tím, že zdůrazňuje nezdary a neúspěchy, upevňuje se v osobnosti člověka jako trvalá vlastnost, která vše negativně ovlivňuje, hovoříme o tzv. syndromu neúspěšné osobnosti/ žáka (Helus, 2004, s. 137).  úspěšná integrace - dítě má dobrý prospěch a podporující rodinné zázemí, může být školními výkony kompenzována jeho nevýhodná role člověka s postižením, učí se zacházet se svými limitovanými kompetencemi, reálně hodnotit sebe sama a svou životní situaci.  Posilování sociálních kompetencí  Posilování „JÁ“ → podpora duševní pohody  Pozitivní psychofyzický stav → osvojování emocionálních a sociálních kompetencí, dalších kompetencí pro samostatný život  „Sociální učení“ od r. 1978 - Státní škola pro zrakově postižené Waldkirch  R. Strittmatter  Stanovení podpory vychází ze stanovení celkové blokády  vnitřní i vnější blokáda – vnitřní a vnější mobilita  Vnitřní mobilita  Posilování já  Vyrovnávání se s postižením  Překonávání strachu, atd…  Vnější mobilita  Osvojení interakčních a integračních dovedností  Posílení „já“ - emocionální blízkost a vřelost, vážné přijetí a ocenění  Vizualizace, strukturování a dokumentace zážitků  Časopis, deník, novinové články, postery, projekty, vlastnoručně vyrobené knihy  Metody – rozhovory, hry, hry s úkoly, divadelní představení, výtvarné hry, kooperativní představení se školními i mimoškolními partnery  Zkušenosti, feedback cvičení, meditace, autogenní trénink  Quality of Life  „jedincova percepce jeho pozice v životě v kontextu kultury a hodnotového systému a ve vztahu k jeho cílům, očekáváním, normám a obavám.“ (WHO in Jesenský 2007)  široký koncept ovlivňován mnoha faktory jako fyzické zdraví člověka, jeho psychický stav, osobní vyznání, sociální vztahy a vztah ke klíčovým oblastem jeho životního prostředí  objektivní a subjektivní rovina  dimenze subjektivní je dnes v měření kvality života preferována (Mühlpachr, Vaďurová in Bartoňová, Pipeková, Vítková 2005, s.98; Mühlpachr, Vaďurová in Vítková 2004).  objektivní kvalita  materiální zabezpečení, sociální podmínky života, sociální status a fyzické zdraví,  kvalita subjektivní  Vázána na vnímání svého postavení ve společnosti a jak je s ním spokojen, což úzce souvisí s jeho očekáváními, cíli a zájmy.  vnitřní faktory – např. somatické a psychické vybavení jedince, která jsou ovlivněna postižením  vnější faktory - podmínky přírodně ekologické, společensko-kulturní, výchovně vzdělávací, pracovní a ekonomické a podmínky materiálně technické, sociální opora  souvislost s nalezením smyslu života (pozitivní psychologie) (Křivohlavý 2004)  Kováč (2004) zahrnuje do podstatných vztahových rámců kvality života také úroveň kompetencí, Kebza (2005) hovoří v kontextu kvality života o osobní pohodě, úrovni sebeobsluhy, úrovni mobility a schopnosti ovlivňovat vývoj vlastního života.  Well-being = osobní pohoda, ve které je zahrnuta duševní, tělesná, sociální a spirituální dimenze, prožitek štěstí či radosti je pouze jednou z významných komponent komplexu osobní pohody.  je tvořena čtyřmi komponentami – psychickou osobní pohodou, sebeúctou (self-esteem), sebeuplatněním (self-efficacy) a osobním zvládáním (personal control) (Kebza 2005). Výzkumu G.L. Albrechta a P.J. Devliegera, sec. Cit. Křivánková, 2011  přetrvávající bolest, ztracení kontroly nad vlastním tělem a plánovaním vlastního života  chronická únava a pocity beznaděje  ztráta kontroly, související s postižením, nad tělesnými nebo mentálními aktivitami  chybění smyslu života  Důkladné poznání zdravotního stavu  Možnost plnit očekávané sociální role  Zakládat si na tom, „co můžu udělat“  Na základě hodnot a cílů objevit/znovuobjevit vnitřní sílu a spiritualitu  Vytváření oboustranných sociálních vztahů  Získávání pozitivních zážitků  Oblast informací (pomůcky pro snižování informačního deficitu)  Oblast samostatného a nezávislého včlenění (POSP, sebeobsluha)  Oblast socioprofesní – společenský styk a pracovní uplatnění  U osob se získaným zrakovým postižením - faktory  Závislost  Časová náročnost  Psychická náročnost  Zatěžování smyslů dříve nezatěžovaných  Většina považuje svou QL za dobrou (Belšan, 2002 in Jesenský)  Vrozené postižení x získané postižení U osob se ZP U vidících 1. Rodina 2. Mezilidské vztahy 3. Zdraví 4. Duševní pohoda 5. Seberealizace 6. Kariéra 7. Finanční zabezpečení 8. Víra 9. Zájmy 1. Rodina 2. Zdraví 3. Finanční zabezpečení 4. Kariéra 5. Duševní pohoda 6. Mezilidské vztahy 7. Zájmy 8. Víra  Rodina  Ztráta gramotnosti  Práce  TyfloCentrum  Operace  Psychické problémy  Pomůcky  Lékaři  Aktivita/zájmy  Pes  HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.  HRICOVÁ, J, ŽIAKOVÁ. Životné ciele zrakovo postihnutých z pohľadu ich kvality života. In Zborník vedeckých štúdií k problematike stratégií vo vzťahu k marginalizovaným skupinám. Košice, 2008.  JESENSKÝ, J. a kol. Prolegomena systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: UJAK, 2007.  KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005.  KŘIVÁNKOVÁ, H. Kvalita života osob se zrakovým postižením. Prezentace v předmětu Specializace více vad – oftalmopedie.  SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.  http://www.ceskatelevize.cz/program/10090652060-07.01.2007- 07:15-2-klic.html?online=1