 WIENER, P. Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: MŠMT, 1998.  http://www.tyfloservis.cz  http://www.orientationandmobility.org  http://www.svarovsky.cz  Orientace – proces získávání a zpracování informací z prostředí za účelem skutečné nebo jen myšlenkové manipulace s objekty prostoru na za účelem plánování a realizace přemisťování v prostoru  Mobilita – schopnost se s využitím naučených technik pohybu a získávání informací bezpečně a jistě přemisťovat v prostoru (Wiener, 1998)  Předpokladem rozvoje prostorové orientace  Dostatečná představa o prostoru  Představa o rozmístění orientačních bodů v prostoru a jeho hranicích  Mikroorientace (rozpětí rukou), makroorientace (přesahující pole kontaktního analyzátoru)  Makroorientace → PO → Samostatný pohyb ZP  "O&M" is a profession which focuses on instructing individuals who are blind or visually impaired to safely and effectively travel through their environment (www.orientationandmobility.org)  Prolínání výchovy POSP se všemi činnostmi člověka  Motivace – hrou, člověkem, činností  Zásada bdělé pozornosti  Klid, soustředění, pozornost X relaxace  Zásada kompenzační funkce ostatních smyslů  Sluch  Hmat rukou, nohou a zprostředkovaného hmatu  Od narození do tří let  Diagnostika (SRP, SPC), přístup rodičů  Od tří do šesti let  Pohybová, smyslová, rozumová příprava (viz. předškolní věk dítěte)  Od šesti do jedenácti let  Technika dlouhé hole a jednoduché trasy  Upevňování a rozvoj dovedností POSP, v rámci výchov ve škole  Zvládnutí pohybu BEZ HOLE  Občas bílá hůl, od 4. roč. stále – dleWienera !!!  Od deseti do patnácti let  Samostatná orientace na složité trase  Rozvoj orientační analyticko-syntetické činnosti – vytvořit ji v dovednost  Od patnácti do osmnácti let  Upevňování a rozvoj vytvořených dovedností a návyků  Později osleplí  Výcvik ve stejném obsahu, ale kratší období  PRVKY POSP  TECHNIKA DLOUHÉ HOLE  ORIENTAČNÍ ANALYTICKO-SYNTETICKÁ ČINNOST  Chůze s vidícím průvodcem  Bezpečnostní postoje  Kluzná prstová technika - trailing  Omezování odchylek od přímého směru  Odhad vzdáleností  Odhad úhlů  Vnímání sklonu dráhy  Zakřivení dráhy  Rozvoj sluchové orientace  Rozvoj smyslu pro překážky  Chůze po schodech  Posilování stability  Zezadu za paži, nad loktem  Půl kroku za průvodcem  Aktivní spolupráce obou – komentování, popis  Střídání strany  Chůze zúženým profilem  Schodiště, zastavení se před začátkem schodů, příp. obrubníku  Otevírání a procházení dveří  Zaujetí místa za stolem  Nastupování do automobilu  Horní  Dolní  Kombinace s trailingem  Hledání předmětů spadlých na zem  Kluzná prstová technika – známé budovy  http://www.svarovsky.cz/  Držení hole a součinnost pohybu hole s tělem  Základní techniky užití dlouhé hole  Základní postoj, základní držení a tužkové držení  Kluzná, kluzně kyvadlová/kluzná a diagonální technika  Chůze po schodech a ze schodů  Eskalátory  Přecházení ulic  Bezpečnostní vzdálenost od fronty domů  Postup při ztrátě kontaktu s vodicí linií  Obcházení překážek  Nejvyšší stadium POSP  Využívání informací všeho druhu, všemi prostředky, způsoby, při aplikaci základních technik pohybu POSP  Využívá zbylé smysly, pohybově orientační schopnosti, techniky dlouhé hole a jiné orientační pomůcky  Plánky, modely, apod.  Ústní či jiný popis trasy  Orientační body a znaky, vodicí linie  Pocit psychické osamocenosti na trase Orientační bod – místo, které je snadno a rychle postižitelné a významně se odlišuje od charakteristiky prostředí Orientační znak subjektivní jistotu ZP na trase (sluchové, hmatové, čichové, tepelné, atd.) Orientační bod – místo, které je snadno a rychle postižitelné a významně se odlišuje od charakteristiky prostředí Orientační znak – jevy, které charakterizují orientační situaci, zvyšují subjektivní jistotu ZP na trase (sluchové, hmatové, čichové, tepelné, atd.)  Trasa  Etapy  Úseky  Vzdálenost instruktora  Bílá hůl versus digitální svět  http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060 107-klic/210562221700011/video/  Zrak je vůdčím smyslem  Rychlost a přesnost vnímání je snížena dle stupně zrakového postižení  Úspěch závisí na schopnosti efektivně zrak používat včetně pomůcek (zrak může být i zdrojem komplikací, např. při oslnění)  Barevně kontrastní prvky (vodicí linie), správné světelné podmínky, orientační body – výrazná místa  Nebezpečné – nekontrastní prvky, prosklené plochy, pestrobarevná místa, nevhodné osvětlení  Znát úroveň zraku  Naučit správně zrakem vnímat (bez pomůcek, s pomůckami)  Vysvětlit dopravní a informační systémy  co je třeba hledat – v domácím prostředí  vyhledávání globál-detail-globál)  Osobní zdůvodnění potřeby POSP Funkce Hůl orientační signalizační opěrná orientační ANO OMEZENĚ NE ochranná ANO ANO NE signalizační ANO ANO ANO opěrná NE NE ANO Signalizační hole Opěrné hole Orientační hole Spojka + rozptylka, do blízka i do dálky, zvětšení 1,5-4x, i binokulárně, kombinace s předsádkami nebo korekcí spojka + spojka, do dálky, Zvětšení 3-8x, použití jen monokulárně Galilei system Kepler system Turmon Dalekohledové brýle  http://www.icevi-europe.org/ - webová stránka evropské Rady pro vzdělávání zrakově postižených  http://www.rnib.uk – Britská královská instituce nevidomýchhttp://www.afb.org – Americká oganizace nevidomých  http://www.aph.org – American Printing House for the Blind – nabídka pomůcek  http://www.edition-bentheim.de/ - nakladatelství – literatura ke speciální pedagogice  www.dvbs-online.de  www.dbsv.org – Německá unie nevidomých a slabozrakých