Delikvence DELINQUERE = PROVINIT SE •Obecnější pojem než kriminalita •• Obecně činnost porušující zákonné nebo jiné normy chování a způsobující společnosti nebo jednotlivci újmu • •• Označuje i chování, které nedosahuje stupně společenské nebezpečnosti trestného činu, nebo „závadné“ chování osob, které nejsou vzhledem ke svému věku ještě plně trestně odpovědné • •Nejčastěji se tento pojem užívá pro označení trestné činnosti mládeže (juvenilní delikvence, juvenile delinquency) • •Delikvence mládeže do značené míry souvisí s neukončeným procesem biologického, mentálního a sociálního zrání… • • Kriminalita V obecném slova smyslu = zločinnost, tedy společenský jev, kterým se rozumí souhrn trestných činů spáchaných ve společnosti Jeden z tzv. sociálně patologických jevů, resp. jevů sociálně deviantních (negativní deviace) •chování společensky nebezpečné, oficiálně vymezena platným trestním řádem (trestní zákoník) ZÁKON č. 218/2003 Sb.ze dne 25. června 2003 o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. •relativní vymezení, je proměnlivé v čase Zjevná kriminalita – „ví se o ní“ Latentní (skrytá) kriminalita – orgány činné v trestním řízení se o ní nedozvěděly (počítačové pirátství, nenahlášená znásilnění…) E.H. Sutherland – teorie diferencované asociace (1940) •Proč se lidé z různých prostředí podílí na různé míře kriminality? •Kriminální chování fungují zde procesy učení •(stanovení cílů a osvojení technik) je přejímáno jako každý jiný vzor chování – v rámci specifických kontaktů sociálního a profesionálního pole jedince • Albert K. Cohen – teorie subkultury •Delinquent Boys: The Culture of The Gang (1955) • •Sociální struktura a problém statusu a sebehodnocení mladistvých z dělnických vrstev, kteří se neumí přizpůsobit standardu oficiální kultury • •Subkultura part mladistvých systém přesvědčení a hodnot, který vzniká v rámci vzájemných vztahů mezi mladými lidmi zaujímajícími srovnatelné postavení v sociální struktuře • •Parta je tak řešením problému přizpůsobení, neboť majoritní kultura nenabízí přijatelné alternativy • Teorie sociální kontroly •Lidé dodržují normy díky existenci mechanismů sociální kontroly • •T. Hirshi: delikventní jednání existuje, neboť připoutání (vztah) jedince ke společnosti oslabené nebo přerušené • FAKTOR DOSPÍVÁNÍ X FAKTOR DOSPĚLOSTI Delikvenci a kriminalitu mladistvých nelze ztotožňovat s kriminalitou dospělých Úkol pro vás Rizikové faktory (Lane, Gresham, o´Shaugnessy, 2002, in: Vojtová, 2010) Dítě Rodina Škola Komunita a kultura Nedonošenost. Nízká porodní váha. Postižení. Prenatální postižení mozku. Porodní úraz. Nízká inteligence. Obtížný temperament. Chronické onemocnění. Slabé vazby. Malá schopnost řešení problémů. Důvěra v násilí. Vlastnosti. Malé sociální dovednosti. Malá sebeúcta. Nedostatek empatie. Odcizení. Hyperaktivita / narušené chování. Impulzivita. Rodiče: Nezletilá matka. Neúplná rodina. Psychiatrická onemocnění, zvláště deprese. Zneužívání návykových látek. Kriminalita. Antisociální vzor. Rodinné prostředí: Rodinné násilí a disharmonie. Manželské spory. Narušené prostředí. Negativní interakce / sociální izolace. Početná rodina. Nepřítomnost otce. Dlouhodobá nezaměstnanost rodičů. Výchovný styl: Nedostatečné vedení a kontrolování dítěte. Kázeňský styl (tvrdý nebo proměnlivý). Odmítání dítěte. Týrání. Nedostatek přívětivosti a zájmu. Malé zapojení do aktivit dítěte. Zanedbávání. Školní neúspěch Přijetí agrese jako normy. Škodlivá vrstevnická skupina. Šikanování. Odmítání vrstevníky. Slabá vazba na školu. Nevhodné kázeňské prostředky. Socioekonomické znevýhodnění. Hustota zalidnění a životní podmínky. Městská část. Násilí a kriminální činnost v okolí. Kulturní normy. Považování násilí za akceptovatelnou formu reakce na frustraci. Znázornění násilí v médiích. Nedostatek podpůrných služeb. Sociální nebo kulturní diskriminace. Doporučená videa •THEHUMANBEHAVIOREXPERIMENTS,Alex Gibney •http://ulozto.cz/xJ8Gjdy/experiment-s-lidskym-chovanim-avi •Film se zabývá otázkou, co vede lidi k tomu, aby změnili své chování, a to takovým způsobem, že by byli schopni zabít (nechat zabít) i člověka. Cely dokument se opírá o tři experimenty - Milgram experiment (1963), experiment o rozšíření zodpovědnosti a Stanfordprison experiment (1971), •RODINA A JÁ. ZLODĚJÍČEK •http://www.ceskatelevize.cz/porady/1128654162-rodina-a-ja/210572230640012-zlodejicek/ •TAKOVÝ SLUŠNÝ CHLAPEC •http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/10168939886-podle-prava/408236100181007-13.02.2008-22:10-tako vy-slusny-chlapec.html Tresty mladistvým •Důraz na výchovnou funkci trestu •Nesmí ohrozit vzdělávání (předprofesní přípravu) •Trest odnětí svobody (nejtvrdší trest) – jen výjimečně •Specifická legislativa pro trestní řízení pro mládež •ZÁKON č. 218/2003 Sb.ze dne 25. června 2003 o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. • Počátky justice nad mladistvými •Spojovány s rokem 1899, kdy ve státě llinois došlo k založení prvního řádného soudu pro •mládež (osoby mladší osmnácti let). • •Soud disponoval jak pravomocí civilně právní, vykonávanou nad mládeží ohroženou, narušenou i jinak zanedbanou, tak pravomocí trestně právní, jež byla vykonávána ve věcech mládeže delikventní. •sleduje především zájem dítěte • hlavním úkolem není zjistit, zda se dít dopustilo nějakého deliktu, ale stanovit, jaké jsou skutečné objektivní potřeby dítěte a jak je nejlépe uspokojit. • •Výsledkem snah reformního hnutí Za záchranu dítěte (Child Savers), které vycházelo z teorie „parents patrie“, tedy z paternalistického (resp. ochraujícího) pojetí, podle něhož stát prostřednictvím soudu zajišťuje dětem řádnou péči a výchovu, jestliže jeho rodieč nestačí na jeho výchovu a dítě se o sebe nedovede postarat samo. Přenos do dnešní situace •Koncept soudnictví pro mládež •Nereaguje na kriminalitu typickými prostředky trestního práva (tresty), ale spíše postupy medicínskými, psychologickými a sociáln-právními. •Orientace na osobu pachatele než na spáchanou trestnou innost, •Smyslem byla jak individualizace postupu soudu, tak i ukládaných opatení. •Na těchto principech byl také založen první československý zákon o trestním soudnictví nad mládeží z roku 1931 (zákon . 48/1931 Sb.z.a n.). • • Přenos do dnešní situace •Charakteristickým rysem soudu pro mládež: •soud disponuje jak pravomocí civilněprávní, vykonávanou nad mládeží ohroženou, narušenou i jinak zanedbanou, • tak pravomocí trestněprávní. •oddělené slyšení (separate hearings), •neformálnost vedeného trestního řízení, jež je charakteristické paternalistickou pravomocí, •probační systém (pokud je zaveden) je zaměřen na nápravu osoby, •nedochází k oddělení delikventní mládeže od mládeže narušené i zanedbané, •stát poskytuje oběma stejnou péči a kontrolu Mezinárodní dokumenty v oblasti trestního soudnictví nad mládeží •Minimální standardní pravidla soudnictví nad mládeží (Pekingská pravidla, rezoluce OSN 40/33 z 29. 11. 1985, dále jen „Minimální pravidla“) •Úmluva o právech dítěte (z hlediska trestněprávního jsou důležité čl. 37 a 40) •Doporučení Rady Evropy 20 (2003), týkající se nových způsob zabývajících se kriminalitou mládeže a soudnictvím nad mládeží •Doporučení 11 (2008) Výboru Ministrů členským státům k Evropským pravidlům pro mladistvé pachatele podrobené sankcím nebo opatřením Minimální pravidla OSN, 1985 •všeobecné zásady, vyšetřování a soudní stíhání, soudního rozhodnutí, opatření, zacházení s mladistvými vně nápravných zařízení (neinstitucionalizované zacházení) a v nápravných ústavech (institucionalizované zacházení), •Příklady: •dolní hranice trestní odpovědnosti stanovit s ohledem na emoční, mentální, rozumovou vyspělost dětí, •ochranu soukromí mladistvých před nežádoucí publicitou, zákaz publikace jeho jména a zveřejnění informace, která by mohla vést k jeho identifikaci, •užití vazby jako krajního prostředku a na nejkratší možnou dobu; nahrazení vazby alternativními opatřeními, •řízení má být vedeno v nejlepším zájmu mladistvého, •cílem zacházení s mladistvými pachateli ve věznici by měla být zejména péče,ochrana, získání vzdělání a kvalifikace •nutnost oddělení mladistvých od dospělých odsouzených •užití podmíněného propuštění v co největším rozsahu a co nejdříve •požadavek zajištění následné pomoci po propuštění, •užití sociální intervence v zájmu dítěte… Úmluva o právech dítěte •čl. 2 – zákaz diskriminace •čl. 3 (odst. 1) – respektování nejlepšího zájmu dítte •čl. 6 – právo na život a rozvoj •čl. 12 – právo vyjádřit svobodně svůj názor ve všech věcech, které se dítěte dotýkají, přičemž se názorům dítěte musí věnovat patřičná pozornost odpovídající jeho věku a úrovni –možnost vyslechnout dítě v každém soudním i správním řízení, které se jej dotýká Doporučení 11 (2008) Výboru Ministrů členským státům k Evropským pravidlům pro mladistvé pachatele podrobené sankcím nebo opatřením •Obsahuje principy a doporučení související s postavením mladistvých pachatelů v oblasti ukládání a výkonu sankcí spojených s odnětím svobody, tak i sankcí komunitních. •Vztahuje se také na mladé dospělé, požaduje, aby ve vhodných případech bylo možné na ně pohlížet jako na mladistvé a také s nimi tak zacházet. Zákon . 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže •obnovena myšlenka samostatné kodifikace trestního práva mládeže (trestního práva hmotného i procesního) a vytvoření samostatného trestního systému ve věcech mládeže, •Zákon upravuje: •• podmínky odpovědnosti mládeže za protiprávní činy uvedené v trestním zákoníku •• opatření ukládaná za takové protiprávní činy •• postup, rozhodování a •• výkon soudnictví ve věcech mládeže Dvě věkové skupiny •děti mladší patnácti let – (z pohledu trestního práva trestně neodpovědné), které se dopustily činu jinak trestného, •mladiství - v době spáchání provinění dovršily patnáctý rok a nepřekročily osmnáctý rok svého věku § 1 odst. 2 zákona •Projednáváním protiprávních činů, kterých se dopustily děti mladší patnácti let a mladiství, se sleduje, aby se na toho, kdo se takového činu dopustil, užilo opatření, které účinně přispěje k tomu, aby se nadále páchání protiprávního činu zdržel a našel si společenské uplatnění odpovídající jeho schopnostem a rozumovému vývoji a podle svých sil a schopností přispěl k odčinění újmy vzniklé jeho protiprávním činem; •řízení musí být vedeno tak, aby přispívalo k předcházení a zamezování páchání protiprávních činů. Koncept zákona •RESTORATIVNÍ (obnovující) justice - klade důraz na vyváženou, spravedlivou reakci společnosti na provinění mladistvého (obdobně i činu jinak trestného spáchaného dítětem mladším patnácti let) •SPOLUODPOVĚDNOSTI za selhání – vyvozuje z něj důsledky nejen pro něj samotného, ale i pro řešení problémů dalších zúčastněných osob a skupin spojených s činem. •Prostor pro SATISFAKCI POŠKOZENÉHO – uznávání oprávněných požadavků morálních i finančních •Podtrhuje OSOBNÍ, nikoli pouze formální trestní odpovědnost za spáchaný čin a nápravu jím způsobených následků. Principy zákona •princip restorativní justice •princip upřednostnění výchovy před represí •princip ochrany soukromí a osobnosti mladistvého a dítěte mladšího patnácti let •princip včasné a adekvátní reakce •princip specializace •princip spolupráce •princip participace obětí na řešení případu Opatření ukládaná mladistvým •Zahrnují prvky: -výchovné, -léčebně-ochranné, -zabezpečující ochranu sociálního okolí: kontrola, dohled, izolace (výjimka). •Prioritou: -ochrana před škodlivými vlivy, -vytvoření podmínek pro zdravý sociální a duševní rozvoj, -obnova jejich jednáním narušených sociálních vztahů, -omezit páchání protiprávních incidentů v budoucnu Výchovná opatření •• dohled probačního úředníka •• probační program •• výchovné povinnosti •• výchovná omezení •• napomenutí s výstrahou Ochranná opatření •• ochranné léčení •• zabezpečovací detenci •• zabrání věci nebo jiné majetkové hodnoty •• ochrannou výchovu • •Účelem ochranného opatření je kladně ovlivnit duševní, mravní a sociální vývoj mladistvého a chránit společnost. • Trestní opatření: • obecně prospěšné práce • peněžité opatření •peněžité opatření s podmíněným odkladem výkonu •propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty •zákaz činnosti •Vyhoštění •domácí vězení •zákaz vstupu na sportovní, kulturní a jiné společenské akce •odnětí svobody podmíněné odložené na zkušební dobu (podmíněné odsouzení) •odnětí svobody podmíněně odložené na zkušební dobu s dohledem •odnětí svobody nepodmíněné • Opatření ukládaná dětem mladším patnácti let •Dítěti mladšímu patnácti let, které se dopustilo činu jinak trestného, může soud pro mládež uložit, a to zpravidla na základ výsledků předchozího pedagogicko-psychologického vyšetření: •výchovnou povinnost •výchovné omezení •napomenutí s výstrahou •zařazení do terapeutického, psychologického nebo jiného vhodného výchovného •programu ve středisku výchovné péče •dohled probačního úředníka •ochrannou výchovu Zdroje •Mühlpachr, P. Sociopatologie. Brno: MU. 2008. •Munková, G. Sociální deviace. Prah: Karolinum. 2001. •Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum. 1996. •Vojtová, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 2., přepracované a rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita. 2008. •Vojtová, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MU. 2010 •Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2009 (ve srovnání s rokem 2008) [online]. 2010. [cit.8.10.2010]. Dostupné na World Wide Web: . •Studie o právech dítěte •ZÁKON č. 104/1991 Sb. o Úmluvě o právech dítěte. •ZÁKON č. 218/2003 Sb.ze dne 25. června 2003 o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. •