7 Integrace jedinců se sluchovým postižením Integrace • proces začleňování do integrální society • stav začlenění jedince či komunity do integrální society • pokud je celý integrační proces přínosem pro integrující se objekt a výsledkem je stav začlenění, můžeme mluvit o dosažení pozitivní integrace » cíl speciální pedagogiky • naprosté zapojení a plné splynutí postiženého jedince se společností lidí zdravých a to ve výchově i vzdělávání, v pracovním uplatnění i ve s společenském soužití • integrované vzdělávání - přístupy a zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol Inkluze • stav, kdy je prostředí běžné školy již na integrované dítě připraveno • společnost se skládá z individualit, které jsou odlišné » proto je třeba vytvořit školu pro všechny, bezbariérový život a tzv. inkluzivní společnost • každý z nás má právo na podporu a pomoc, které je zapotřebí pro život ve společnosti • cílem je vytvořit pocit, že rozdílnost a odlišnost každého z nás je samozřejmá a normální Výhody integrace Nevýhody integrace Příprava prostředí • spolupráce s SPC • ředitel vybírá učitele, který je ochotný pomoci • umožnění komunikace učitele ZŠ s učiteli z MŠ • snížení počtu žáků ve třídě • umístění žáka ve 2.-4.lavici k uličce Kritéria pro integraci dítěte SP : • dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě) • rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah) • škola – ředitel, učitel, žáci • SPC – poradenství a diagnostika • prostředky speciálně pedagogické podpory – osobní asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava vzdělávacích podmínek • forma integrace – individuální, skupinová • další faktory – sociálně psychologické mechanismy Program integrace SP dětí do běžných zařízení zahrnuje: • posouzení vhodnosti integrace a jejího způsobu v týmové spolupráci (logoped, psycholog, příp. sociální pracovnice) • doporučení vhodného předškolního a školního zařízení pro každé jednotlivé dítě • metodickou a odbornou pomoc pedagogům běžné školy či jiných výchovných institucí formou konzultací, návštěv a hospitací pracovníka v běžné škole, případně návštěvy pedagoga v SPC; informace o vhodných kompenzačních pomůckách a reedukačních materiálech • další speciálně pedagogická a logopedická péče o jednotlivé děti za koordinované spolupráce SPC, školy a rodiny Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická Týmová spolupráce: - speciální pedagog (logoped, surdoped), psycholog a odborní lékaři (ORL, foniatr, neurolog, …) Sledované oblasti při vstupní diagnostice: • motorika • vizuální a sluchová reakce • sociální chování • vývoj řeči • kognitivní kapacita Literatura: DOLEŽALOVÁ, Lenka. Výchova a vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením v běžných školských zařízeních. In HAVEL, J., FILOVÁ, H., et al. Inkluzivní vzdělávání v primární škole.Inclusive Education in Primary School. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2010. od s. 137-152, 16 s. PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010.