základy surdopedie 2 (SPLBK_ZSS2) (studijní obor: Speciální pedagogika – komunikační techniky) podzimní semestr 2012, vyučující PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D. kontakt: lenka.dolezal@gmail.com Způsob ukončení: ► kolokvium: písemný test (70 % úspěšnost) ► termíny budou vypsány dle domluvy na konci semestru (prosinec 2012) nebo na leden (informace hromadným mailem) a termíny budou zadány do ISu Informační zdroje: ► poskytovna materiálu tohoto předmětu na IS MUNI okruhy 1) Úvod do surdopedie – vymezení základních pojmů: Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu. 2) Fyziologie slyšení a klasifikace sluchových vad: Význam sluchu, anatomická stavba sluchového analyzátoru, etiologie sluchového postižení, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu. 3) Rozvoj řeči u jedinců se sluchovým postižením a charakteristika komunikačních forem osob se SP: charakteristika a význam mezilidské komunikace, stádia vývoje řeči a charakteristika hlasového projevu u jedinců se SP, komunikační formy u osob se SP 4) Pomůcky pro jedince se sluchovým postižením: Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát. 5) Možnosti výchovně-vzdělávací péče o jedince se sluchovým postižením v ČR: Včasná intervence – SRP, SPC pro SP, výchovně vzdělávací systém u jedinců se SP 6) Vizuálně-motorické komunikační systémy: Znakový jazyk; sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením; kulturní definice hluchoty neslyšící X Neslyšící 7) Speciálně-pedagogická diagnostika, integrace jedinců se sluchovým postižením do běžných zařízení, možnosti a průběh socializace osob se SP. 8) Problematika profesní orientace: vysokoškolské vzdělávání, pedagog se sluchovým postižením; organizace osob se sluchovým postižením, kluby neslyšících, volnočasové aktivity 9) Tlumočení znakového jazyka, možnosti využití tlumočnických služeb v ČR, etický kodex tlumočníka ZJ 10) Péče o jedince se sluchovou a další přidruženou vadou: pojetí a klasifikace hluchoslepoty, etiologie, možnosti vzdělávání, program péče, komunikační systémy osob s hluchoslepotou Literatura: Adresář služeb pro sluchově postižené 2007. Praha: FRPSP. (www.frpsp.cz) BÍMOVÁ, P. Jazyk znakový – jazyk přirozený. ČDS, 10, 2002, č. 2/3. Dostupné na World Wide Web: < http://zj.ruce.cz/?page=home&num=033> ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7110-183-4 EVANS, L. Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum, 2001 FREEMAN,R.D. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP, 1992. GÜNTHER, K.B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. 2000. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HOMOLÁČ, J. Sociolingvistika. Komunikace neslyšících. Praha: FF UK,1998. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006, s. 243-281. HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido, 2011. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. HRONOVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk III. (Tvoření tázacích vět). Speciální pedagogika 12, 2002, č. 2, s. 113 – 123 HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. KOWALIK, S., BAŃKA, A. Perspektivy rehabilitace hluchoslepých. Praha: Wagner Press, s.r.o., 2000 KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. MACUROVÁ, A. Jazyk v komunikace neslyšících. INFO Zpravodaj FRPSP 3, 1995 MACUROVÁ, A., HOMOLÁČOVÁ, I., PTÁČEK, V. Výzkum komunikace neslyšících. Český znakový jazyk. Speciální pedagogika 7, 1997, č. 3, s. 1 - 15. MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika 11, 2001, č. 2, s. 69-75 POTMĚŠIL, M. Prstová abeceda. Praha: FRPSP, 1992. POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002 POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003 POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka O- Ž. Praha: Fortuna, 2004 PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000. PŮSTOVÁ, Z. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1997. REDLICH, K. Slyšící dítě hluchých rodičů. Bakalářská práce.Praha: FF UK, 2003. Dostupné na World Wide Web: SINECKÁ, J. Komunita neslyšících a limity jejich integrace do české společnosti. (Zpráva o výzkumu zdravotně handicapované skupiny). Speciální pedagogika 1, 2003, s. 33 – 42 SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: Česká unie neslyšících, 1994. STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet.Praha: Česká unie neslyšících, 1995. STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 1997. VYSUČEK, P.Poznáváme ČZJ VI. (Specifické znaky). Speciální pedagogika 14, 2004, č. 1, s.16-27 Hypertextové odkazy: www.cktzj.com, www.ruce.cz, www.ticho.cz, www.frpsp.cz, www.trojrozmer.cz, www.pevnost.com, www.ruce.cz, www.teiresias.muni.cz Časopisy: Speciální pedagogika, Gong, Unie, INFO Zpravodaj Multimediální programy: DINGOVÁ, N., DVOŘÁKOVÁ, M., FALTÍNOVÁ, R., OKROUHLÍKOVÁ, L., SERVUSOVÁ, J. a kol. Slovník porodnické terminologie, Praha, 2005 HORÁKOVÁ, R. Znaková zásoba pojmů z oboru speciální pedagogika, Brno: MU, Rigorózní práce, 2005 LANGER, J., PTÁČEK, V., DVOŘÁK, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF, 2004. ISBN 80-244-0846-5 Lexikologie pro základní školy. Praha: FFUK, 2003 POTMĚŠIL, M. Zpracování dřeva – terminologická pomůcka. Beroun 2002 PROCHÁZKOVÁ, A. a kol. Slovník znakového jazyka pro obor pedagogika a psychologie. Hradec Králové: PedF, 1992 PTÁČEK, V., KOTVOVÁ, M.: Slovník znakové řeči. Praha: PedF UK, 1998 Terminologie pro počítače, internet, tvorbu webových stránek a typografii v českém znakovém jazyce. Praha: ASNEP, 2003 VYSUČEK, P., MOTEJZÍKOVÁ, J. Specifické znaky. Praha: FF UK, Pevnost, 2003