Typy sluchových vad —Periferní nedoslýchavost: —Převodní vada (conductiva) —Percepční vada (perceptiva) —Smíšená vada (mixta) — —Centrální nedoslýchavost: 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Stupně sluchových vad —lehká sluchová porucha (26 – 40 dB), —střední sluchová porucha (41 – 55 dB), —středně těžká sluchová porucha (56 – 70 dB), —těžká sluchová porucha (71 – 91 dB), —úplná ztráta sluchu. — —nedoslýchavost – lehká / střední / těžká hluchota – praktická / úplná, —ohluchlost. — — 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Řeč osob se sluchovým postižením —Ontogeneze orální řeči u SP —mezi nejdůležitější determinující faktory patří: —stupeň sluchového postižení, —věk a dosažené stádium vývoje řeči, kdy sluchové postižení vzniklo – PRELINGVÁLNĚ / POSTLINGVÁLNĚ SP POSTIŽENÝ, —exogenní sociální faktory, —včasná diagnostika, později kvalita rehabilitační péče. 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Foneticko-fonologická rovina —nejvíce nápadná, —výslovnost je narušená, namáhavá, —prodloužená artikulační doba, — —audiogenní dysfonie — —Artikulace: —velmi nápadná, narušená, namáhavá a nepřirozená, —audiogenní dyslalie —kopholalie — — — 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Lexikálně-sémantická rovina —z kvalitativního i kvantitativního redukována, —rozvoj slovní zásoby na orálním základě je pro prelingválně SP děti nesmírně obtížná a málo efektivní činnost, —výstavba pojmů probíhá zdlouhavěji, —SP děti chápou význam slov názorně. — 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Morfologicko-syntaktická rovina —SP dítě nesprávně skloňuje, časuje, nevhodné koncovky, nesprávný slovosled, —zkratkovité vyjadřování, —dysgramatismy, agramatismy; — —interferenční chyby. — 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Pragmatická rovina —odlišnost, —nápadnost v užívání ZJ. 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Hlas osob se sluchovým postižením —ohmatáváním vibrací, —motivace k užívání hlasu, —různé pomůcky, —mluvení do ucha nebo do dlaně, —PC programy, fonátor. — —aktivní a vědomé užívání hlasu, —citoslovce, jednoduchá slova, —vhodné situace, které se denně opakují. — 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Osoby s KI —musí se naučit vnímat okolní zvuky, —úspěch rehabilitační práce po kochleární implantaci závisí na několika základních faktorech: —věk dítěte, —doba vzniku sluchové vady, —přidružené problémy, —inteligence dítěte. 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Práce logopedky/logopeda po kochleární implantaci —Dítě se musí naučit: —uvědomovat si vlastní hlasový projev, —postupně se učí rozlišovat, —rozvíjet slovní zásobu. — — 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Předpoklady pro úspěšnou sluchovou výchovu —kvalitní sluchadlo (popř. KI), —vyšetření sluchu, —diagnóza dítěte, —motivace a spolupráce rodiny. — — 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením Sluchová cvičení dle obtížnosti —1. detekce —2. diskriminace —3. diferenciace —4. identifikace —5. porozumění — 5. října 2012 Osoby s těžkým sluchovým postižením