Kombinované postižení —Vašek (in Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol., 2003, s. 281): —vícenásobné je postižení multifaktoriální, multikauzální a multisymptomaticky podmíněný fenomén, který je důsledkem působení participujících postižení a který se manifestuje signifikantními nedostatky v kognitivní, motorické, komunikační nebo psychosociální oblasti u jeho nositele, —interakcí participujících postižení a vzájemným překrýváním vzniká tzv. synergetický efekt. 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Kombinované postižení —směrodatná definice MŠMT ČR, —dle MŠMT ČR se za postiženého více vadami považuje: —dítě/žák postižený dvěma nebo více na sobě nezávislými druhy postižení, z nichž každé by je vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu (Charakteristika postižení více vadami, č.j.: 25 602/97-22, Věstník MŠMT sešit 8/1997, část oznamovací). 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Pro potřebu rezortu školství se žáci s více vadami člení do 3 skupin —skupina, v níž je společným znakem mentální retardace – je při rozhodování o způsobu vzdělávání pokládána za vadu dominantní, —2. skupinu tvoří kombinace vad tělesných, smyslových a vad řeči, specifickou skupinu tvoří děti a žáci hluchoslepí, —samostatnou skupinu tvoří děti a žáci s diagnózou autismus a s autistickými rysy, u nichž jsou diagnostikovány další vady (MR, vady řeči, vady smyslové a tělesné). 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením NKS u osob s kombinovaným postižením —věnována pozornost obtížím v oblasti komunikace, —v týmu odborníků přítomen i logoped, —využívány systémy augmentativní a alternativní komunikace. — 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Dílna 11 — —Která specifika při práci s dětmi s kombinovaným postižením můžeme sledovat v následující ukázce? —http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210562221700005-klic/ — 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Hluchoslepota —současné postižení zraku a sluchu, které je závažné do té míry, že svému nositeli způsobuje problémy ve sféře psychické, sociální a běžných situacích denního života; — —Klasifikace: —Podle doby vzniku —hluchoslepí od narození, —později ohluchlí / osleplí; —Podle stupně postižení —totálně hluchoslepí, —prakticky hluchoslepí, —slabozrací neslyšící, —nedoslýchaví nevidomí, —slabozrací nedoslýchaví. — 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Specifické potřeby —různé typy vad – 100% individuální přístup, — —chybí nápodoba —vždy záměrné učení —dlouhodobé učení —potřeba stereotypů — 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Motorika —hrubá motorika —samostatný pohyb —sebeobsluha —prostorová orientace —poznávací procesy — —jemná motorika —úchop —koordinace pohybů —plynulost pohybů —chuť poznávat —příjem informací — — → KOMUNIKACE — → SEBEOBSLUHA — → ROZVOJ MYŠLENÍ — 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Smyslové vnímání, socializace, komunikace —Rozvoj smyslového vnímání — —Socializace — —Komunikace — — 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Způsoby komunikace HS —neverbální způsoby komunikace —referenční předměty —orální cesta —český znakový jazyk —taktilní znakový jazyk —znakování ruku v ruce —piktogramy, obrázky, fotografie —plastické piktogramy —Lormova abeceda —vpisování latinky do dlaně —Braillovo písmo — 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Výchova a vzdělávání osob s HS —Raná péče — —Předškolní věk — —Školní věk: 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Dílna 12 — —Které způsoby komunikace hluchoslepých nacházíme v následujícím videu? —Které konkrétní symptomatické poruchy řeči pozorujeme? —http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/207562221800009-televizni-klub-neslysicich/ — 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Tipy pro první kontakt s HS osobou —Osoby s hluchoslepotou mají různé povahové rysy, přednosti a nedostatky jako každý jiný bez postižení. —Při setkání s hluchoslepým se vyvarujte silných projevů soucitu nebo naopak poznámek, které hluchoslepého podceňují nebo zpochybňují jeho schopnosti. —V úvodu kontaktu s hluchoslepou osobou vždy upozorněte na svoji přítomnost. —Kdykoliv vstoupíte do místnosti, ve které se hluchoslepá osoba nachází, představte se. —K hluchoslepému nepřistupujte náhle a zbrkle, aby se nevylekal. 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením Tipy pro první kontakt s HS osobou —Během oslovení se jemně dotkněte jeho paže nebo ho oslovte jménem, aby hluchoslepý věděl, že pozdrav patří jemu. —V komunikaci s hluchoslepou osobou buďte trpěliví a pamatujte na ztíženou možnost kompenzace jednoho smyslu druhým. —Při konverzaci se nebojte používat slova typu vidět, dívat se, prohlédnout si, číst si. Hluchoslepé osoby je běžně používají. —Při odchodu nezapomeňte upozornit hluchoslepého, že místnost opouštíte. — 17. listopadu 2012 SPŘ u osob s kombinovaným postižením