PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie – komunikační techniky, 3. roč. BK, prezenční forma. Podklady k okruhu č. 6 Sluchová protetika Sluchadlo elektroakustický přístroj, který zesiluje a moduluje zvuky podle typu a stupně sluchové vady musí být dokonale přizpůsobeno vadě sluchu typ a nastavení sluchadla doporučuje foniatr nebo odborný lékař – oddělení ušní, nosní, krční (ORL) na zakoupení sluchadla částečně přispívá pojišťovna (Zákon č. 48/1997 Sb. – o veřejném zdravotní pojištění) Dělení sluchadel - podle způsobu zpracování signálu analogová digitální - podle tvaru (konstrukčního provedení) krabičkové – kapesní závěsné - zajišťují stereofonní slyšení, umožňují přibližně určit směr, ze kterého zvuk přichází individuální - do zvukovodu, do boltce brýlové - sluchadlo je uloženo ve straničce od brýlí BAHA sluchadlo – kostní sluchadlo u výrazných převodních vad sluchu při zachovaném kostním vedení PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie – komunikační techniky, 3. roč. BK, prezenční forma. Problémy, které mohou nastat při užívání sluchadel: vybitá baterie tvarovka ucpaná ušním mazem špatně těsnící tvarovka či prasklá zvukovodová hadička – pískání sluchadla = akusticky zpětná vazba - pokud z ucha ven uniká zvuk zesílený sluchadlem – SP může tento zvuk zaslechnout mikrofonem sluchadla – sluchadlo ho okamžitě opět zesílí (ještě jednou zesílený zvuk unikne opět z ucha) – mikrofon ho zaslechne – zesílí a zapíská. Jediným akusticky správným řešením je dokonale sedící ušní tvarovka. okluze – jestliže mluví sám SP, rozechvívá svým hlasem chrupavčité stěny zvukovodu, vibrace směřují na bubínek, SP popisují zvuk svého hlasu jako nepřirozený a jako dunění v sudu Kochleární implantát smyslová neuroprotéza, které dráždí elektrickými impulzy nervová zakončení sluchového nervu (VIII. hlavový nerv - vestibulokochleární) toto elektronické zařízení umožní do určité míry obejít nefunkční vnitřní ucho. Skládá se ze 2 částí: a) vnější část – mikrofon umístěný za uchem zachycuje zvuky, ty vedou do řečového procesoru, zde se zachycené zvuky kódují a zpracovávají, ty pak odchází do vysílače (upevněn na hlavě za uchem) b) implantabilní část (vnitřní) - přijímač se voperovává pod kůži do kosti skalní za uchem, do hlemýždě se zasunou mikroelektrody (celkový počet 22) Kritéria výběru kandidátů na KI: dítě rodina rehabilitační péče PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie – komunikační techniky, 3. roč. BK, prezenční forma. Implantace se v ČR provádí v Praze (Motole) - doc. MUDr. Z. Kabelka, od července 2012 funguje centrum kochleárních implantací také při nemocnici u Sv. Anny v Brně. V ČR bylo odoperováno asi 480 dětí a přibližně 180 dospělých. - www.ckid.cz, www.kochlear.unas.cz. Kmenový implantát sluchový implantát Nucleus ABI je určen k obnovení sluchových vjemů prostřednictvím elektrické stimulace kochleárních jader, elektrody mají tvar terčíků na plochém nosiči, aby se mohly "položit" na sluchová jádra v mozkovém kmeni Další kompenzační pomůcky pro SP: Např.: Signalizace bytového a domovního zvonku včetně instalace, světelný nebo vibrační budík, telefonní přístroj se zesílením zvuku pro nedoslýchavé včetně světelné indikace zvonění, televizor s teletextem… - www.kompone.cz Doporučená literatura k tématu – zejména zdroje označené tučným písmem: HAVLÍK, R. Sluchadlová propedeutika. Brno: Mikadapress, 2007 HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu (II. díl). Praha: FRPSP, 1998 HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ, J. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené. Praha: SEPTIMA, 1999 KOCHLEÁRNÍ IMPLANTÁTY: rady a zkušenosti. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2009 SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005