PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie – komunikační techniky, 3. roč. BK, prezenční forma. Podklady k okruhu č. 7 Zdravotnická péče - depistáž – vyhledávání SP dětí (pediatr, ORL, foniatr). V současné době se zavádí celoplošné screeningové vyšetření pomocí OAE v celé ČR, podobně jako v Rakousku, Polsku nebo na Slovensku. U nás se provádí zatím pouze v některých regionech (Moravskoslezský kraj, Středočeský kraj apod.) a převážně u rizikových skupin. Klasické vyšetření sluchu dle věku dítěte by měl provádět preventivně pediatr, a to u všech dětí: ve 3 měsících v 9 – 12 měsících ve 3 letech před nástupem školní docházky. V dalších případech pak provádí vyšetření sluchu: vysloví-li rodiče nebo učitel podezření na poruchu sluchu je-li někdo v rodině (rodiče, sourozenci) sluchově postižený po onemocnění meningitidou po aplikaci ototoxických léků po úrazech nebo operacích hlavy po opakovaných zánětech středního ucha je-li opožděný vývoj řeči či při podezření na mentální postižení. speciálně pedagogická péče – SRP, SPC sociálně právní péče - sociální dávky a příspěvky rodinná péče - úzká spolupráce s odborníky organizace SP - (FRPSP, ČUN a další oblastní organizace pro sluchově postižené) Speciálně-pedagogická péče Středisko rané péče Služby rané péče jsou zajišťovány v rámci služeb sociální prevence – zákon o sociálních službách č. 108/2006 sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte klientem je celá rodina služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní) spolupráce se systémem zdravotní péče V ČR zajišťována včasná intervence u sluchově postižených v rámci střediska rané péče - SRP Tamtam v Praze 2001, v Olomouci 2005 podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením a kombinovaným postižením do 7 let cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie – komunikační techniky, 3. roč. BK, prezenční forma. Činnost SRP je poskytována: rodinám malých dětí se sluchovým postižením a kombinovaným postižením sluchově postiženým rodičům se slyšícími dětmi Činnost SRP: konzultace v rodinách, poradenská intervence - frekvence návštěvy v rodině 1x za 4 – 6 týdnů ambulance klinického logopeda, psychologa, foniatra, fyzioterapeuta, sociálního poradce, nácvik audiovyšetření skupinové terapeutické sezení s psychologem pobytové akce týdenní a víkendové videotrénink interakcí propagace včasné diagnostiky a všeobecná prezentace problematiky sluchově postižených půjčování literatury, speciálních didaktických pomůcek, ozvučených hraček, počítačových logopedických a didaktických programů prodej vlastních logopedických a didaktických pomůcek výuka a tlumočení znakového jazyka Speciálně pedagogické centrum zajišťuje komplexní péče SP dětem a mládeži od raného dětství do ukončení přípravy na povolání SPC zřizovány při školách pro SP obvykle v SPC působí 2 speciální pedagogové, psycholog, sociální pracovnice vyhláška č. 116/2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005, www.msmt.cz Činnost SPC: poradenská a konzultační činnost speciálně pedagogická a psychologická diagnostika depistáž – vyhledávání klientů terapie – reedukace sluchu, logopedická péče, výuka ZJ, příprava na KI a následná logopedická péče, řešení výchovných a výukových problémů pomoc při řešení sociálních otázek péče o integrované děti a žáky Předpoklady úspěšné rehabilitační péče: včasná diagnostika včasné přidělení sluchadel - včasné přidělení sluchadla – do ½ roku - včasně zavedený KI mezi 1-2 rokem včasná reedukace sluchu a řeči Důvody rané péče: fázovitost vývoje a velká plasticita mozku – intenzivní stimulace do 2 let (senzitivní vývojová perioda) důsledky opožděné péče – poruchy vnímání, poruchy sociálních vztahů, emocionální poruchy, opožděný vývoj řeči,… PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, podzimní semestr 2012. Podklady pro výuku specializace surdopedie – komunikační techniky, 3. roč. BK, prezenční forma. Důsledky sluchového postižení: ŘEČ – při nedostatečné nebo chybějící sluchové kontrole může být narušena MYŠLENÍ – vzniká zcela nezávisle na řeči, není řečí deformováno a utváří se jen v oblasti konkrétních jevů. Může být statické a nepohotové. ORIENTACE V PROSTORU – je omezena, popř. znemožněna. Ztráta zvukového pozadí způsobuje narušení pocitu sebejistoty, je snížen pocit osobní bezpečnosti a zvyšuje se pocit úzkosti – zejména u ohluchlých Doporučené zdroje k tématu - zejména zdroje označené tučným písmem: FENCLOVÁ, J., kol. Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP, Středisko rané péče Tamtam, 2005. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. HRONOVÁ,A.,MOTEJZLÍKOVÁ,J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha:FRPSP,2002. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich sluchově postiženého dítěte. DVD obsahuje videoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (možné objednat na www.frpsp.cz) Hypertextové odkazy: http://www.raisingdeafkids.org/