Základní škola praktická Základy speciální pedagogiky – Psychopedie 1 Přípravná třída ZŠ • školský zákon (§47), vyhl. 48/2005 Sb. Přípravné třídy (§7) • PT lze zřizovat pro děti: – v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, – které jsou sociálně znevýhodněni – a u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj. • Přípravnou třídu lze zřídit, pokud se v ní bude vzdělávat nejméně 7 a max. 15 dětí. • Obsah vzdělávání v přípravné třídě je součástí školního vzdělávacího programu. ŠVP dané školy se vytváří podle RVP PV. Základní škola praktická • Tato škola je nejfrekventovanějším zařízením edukačního systému pro žáky s mentálním postižením • Vzdělávají se zde žáci, kteří se nemohou s úspěchem vzdělávat v ZŠ (LMP). • Základní škola praktická je na 9 let a má dva stupně. • Hodnotí se slovně, klasifikací známkami nebo kombinací. Základní škola praktická • Úspěšným ukončením získá žák základní vzdělání. • Žáci se od 1. září 2007 vzdělávají dle ŠVP vytvořených na základě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s LMP. Specifika RVP ZV - LMP RVP ZV s přílohou upravující vzděl. žáků s LMP • Pojetí základního vzdělávání pro žáky s LMP: vzdělávání na 1. st. • Pojetí základního vzdělávání pro žáky s LMP: vzdělávání na 2. st. RVP ZV s přílohou upravující vzděl. žáků s LMP • Smyslem a cílem vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením je jejich vybavení souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná a umožní jim efektivně a odpovídajícím způsobem jednat v různých situacích. Důraz na klíčové kompetence pracovní, sociální a personální, komunikativní. • Učivo je závazné až na úrovni ŠVP. • Očekávané výstupy mají podmínečnou formulaci • Vzdělávací obsah je rozčleněn do 9 vzdělávacích oblastí, které jsou tvořeny jednotlivými vzdělávacími obory. Disponibilní časová dotace - Určena k posílení časové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů nad rámec závazného minima, k vytvoření volitelných předmětů, k zařazení předmětů speciálně pedagogické péče (zdravotní tělesná výchova, logopedická péče a další předměty kompenzačního a reedukačního charakteru), k zařazení a vytvoření nových předmětů, které musí navazovat na obsah vzdělávací oblasti (vzdělávacího oboru), k realizaci průřezových témat. Průřezová témata • Škola musí do vzdělávání na 1. i 2. stupni zařadit všechna průřezová témata, která nemusí být obsažena v každém ročníku. – Osobnostní a sociální výchova – Výchova demokratického občana – Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Multikulturní výchova – Environmentální výchova – Mediální výchova