JAZYK A ŘEČ V čem se liší různé jazyky? Jazyk – myšlení – propoziční reprezentace SYNTAX Noam Chomsky ve Vancouveru (2004) Noam Chomsky (*1928) -Kognitivní obrat, kritika S-R - -Univerzální gramatika - -Argument: učení se přirozenému jazyku, generativita - - SÉMANTIKA Georg Lakoff -Metaforický charakter jazyka - -Tělesná zkušenost, embodiment - -(dříve: fenomenologie) FONÉMY MORFÉMY PROPOZICE Smyslové zpracování Lexikon Wernickova afázie Znalost syntaxe Brocova afázie ZPRACOVÁNÍ TEXTU Analytická vs. Syntetická metoda výuky čtení JAZYK A MYŠLENÍ Říkají rozdíly mezi jazyky něco o rozdílech v naší psychice? Filozofie – Aristotelovy kategorie 20. st.: obrat k jazyku, jazyk – „horizont našeho myšlení“, … Sapir-Whorfova hypotéza lingvistické relativity B.L. Whorf - zvláštní pojmenování času u kmene Hopi souvisí s chováním jeho příslušníků B. Berlin a P. Kay – výzkum univerzálnosti barev, prototypy základních barev jsou stejné Další – jazyk a politika (odklonění); ptydepe; … SPOLEČNOST, KULTURA, JAZYK A MYŠLENÍ Potřebuje člověk jazyk a kulturu? Případy vlčích dětí 190px-Lev_Vygotsky LEV VYGOTSKIJ (1896-1934) - souputník Piageta -Limity Piagetovy teorie: Pokud je každý z nás individuální bytostí, která podle principů asimilace a akomodace konstruuje svou jedinečnou zkušenost, jak je potom možné, že: b) Dospíváme k podobným formám myšlení, podobným stádiím kognitivního vývoje? Dovedeme své znalosti a zkušenosti sdílet a komunikovat, používat jazyk? c) Jsme spíš společenstvím myslí než izolovanými Robinsony. -Vliv jazyka jako kulturně sdíleného fenoménu na vývoj. (příklad absence: vlčí děti) - Pozorování internalizace jazyka přes opakování slov, mluvení k sobě, myšlení nahlas k tzv. vnitřní řeči. - - -Vnitřní řeč a jazyk - spojení individuálně psychologického a kulturně sdíleného -Simultánnost vnitřní řeči vs. sukcesivnost jazyka -Simultánnost vnitřní řeči a sny Brocova afázie se vyznačuje: a)Kostrbatou agramatickou řečí. b)Plynulou, syntakticky správnou, ale obsahově nepřiléhavou řečí. c)Koktáním. d)Vynecháváním podnětů. Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Pozornost -A vnímání -A paměť -A myšlení (sch.) - -Pozornost aktivní vs. pasivní - -Pozornost zaměřená vs. rozdělená