Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU PAMĚŤ Můžeme něco opravdu zapomenout? Sv. Augustin – Vyznání psychoanalýza PAMĚŤ Základní druhy paměti Explicitní – implicitní Deklarativní - nedeklarativní Sémantická – epizodická (autobiografická, …) PAMĚŤ Teorie sémantické paměti Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) senzorická p. (echoická, ikonická) krátkodobá p. dlouhodobá p. PAMĚŤ Teorie pracovní paměti (Baddeley) Fonologický okruh PAMĚŤ Zapomínání -Vytěsnění (Freud) - -Interference (proaktivní, retroaktivní) - Amnézie (retrográdní, anterográdní) Demence Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase Co ovlivňuje zapamatování - Míra opakování Co ovlivňuje zapamatování - Organizace materiálu, propojenost jednotlivých částí Co ovlivňuje zapamatování - Smysluplnost materiálu; možnost shlukování štěpů do smysluplných celků Co ovlivňuje zapamatování 7 – 3 – 2 – 1 – 6 – 0 – 6 – 1 - 0 Co ovlivňuje zapamatování 732 – 160 – 610 Co ovlivňuje zapamatování - Kontext (místo, atmosféra, …) Co ovlivňuje zapamatování - Emoce – např. PTSD Co ovlivňuje zapamatování - Zapojení vlastní osoby (sebereferenční efekt) – využití v pedagogice, … Co ovlivňuje zapamatování -představivost; využití v mnemotechnice - -Eidetická představivost Vybavování autobiografických událostí - často na základě konstruování podle dominantních událostí Co ovlivňuje zapamatování - ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery) Druhy učení -senzitiace, habituace - vtiskávání (imprinting), K. Lorenz - Druhy učení -Podmiňování primární - S primární R Druhy učení -Podmiňování sekundární - S primární R S sekundární R S sekundární Druhy učení -Podmiňování operantní (B. Skinner) - Druhy učení -Pojmové učení - Druhy učení - Sociální učení (A. Bandura) - Anterográdní amnézie (např. způsobená úrazem hlavy) způsobuje: a)Neschopnost zapamatovat si nové věci po úraze. b)Neschopnost vzpomenout si na věci před úrazem. c)Neschopnost zapamatovat si autobiografické vzpomínky. d)Poškození krátkodobé paměti. a)