Mgr. Petr Pivoda Kdo Vás učí a kdo jste? §Mgr. Petr Pivoda §Doktorandské studium §Speciální pedagog – etoped §Praxe – dobrovolník; praxe v SVP a odborný poradenský pracovník SVP na škole; výcvik v KBT §Kontakt: 45488@mail.muni.cz; § §Student X §Co studuji a v kolikátém ročníku? §Praxe a zkušenosti? §Kde chci jednou pracovat nebo ještě nevím? §Co očekávám od předmětu? § § § § § § § § Úspěšné dokončení předmětu §A) Absence - možnost chybět 1 vyučovací blok (tzn. 2 hodiny) 1. Řádně omluvené (doktor, apod.) 2. Když ne – omluvené, tak vypracování seminární práce na 2 x A4 na téma „Zkušenosti s řešením výchovných problémů na základní škole“. V případě absence posledního vyučovacího bloku domluvit osobní setkání k úspěšnému ukončení předmětu. úPřípadně individuální konzultace ú §B) Předání vypracované případové studie § osobní zkušenost § čerpání z praxe § čerpání z literatury, internetu ú ú Jak má vypadat případová studie? §Rozsah: 1 – 2 strany A4 § §Obsah: 1. Anamnestické údaje – základní údaje o žákovi (věk, přibližné bydliště, pohlaví, třída, otec, matka (i širší rodina) –2. Souhrn dosavadního vývoje problému –3. „Zakázka“ nebo co je hlavním problémem –4. Navrhnout intervenci –5. Případně předpokládaná prognóza dalšího vývoje § §Předání v posledním vyučovacím bloku (zpětná vazba) Video – úvod §http://www.minimalizacesikany.cz/galerie/362 § § Poradenství na základní škole - Školský poradenský systém – (Poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, vyhláška 72 / 2005 sb.) §Školská poradenská zařízení §Standardní činnosti školy – poradenské služby ve škole § §PPP – pedagogicko psychologické poradny § §SPC – speciálně pedagogická centra § §SVP – střediska výchovné péče §Výchovný poradce §Školní metodik prevence §Speciální pedagog §Školní psycholog § §Subjekty participující se na školském poradenském systému §OSPOD – Orgán sociálně právní ochrany dítěte; kurátor §Dětský diagnostický ústav §Diagnostický ústav pro mládež § - ústavní a ochranná výchova - § § - Školský poradenský systém - Činnosti jednotlivých subjektů §PPP §SPC §Partner pro školu § §Školní zralost §Zařazení žáka do příslušné školy a třídy a vhodnou formu jeho vzdělávání §Zjišťuje SPU a PCH (problematika ADHD) §Videotrénink pro školy §Metodická podpora škole §Spolupráce s SVP, atd. § §Poskytuje poradenské služby žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním integrovaným ve školách §Ambulantní §Centrum: úZjišťuje speciální připravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku úSpeciálně pedagogická péče ve školách úSpeciálně pedagogická a psychologická diagnostika - Školský poradenský systém – Středisko Výchovné péče §1. SVP - ambulantní §2. SVP – internátní (3. stacionář) §poskytování jednorázové poradenské intervence; §individuální činnosti s klientem; §skupinových činností s klienty; §poskytování služeb zákonným zástupcům nezletilého klienta; §spolupráce se školami; §spolupráce se školskými poradenskými zařízeními; §spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí; §spolupráce se zdravotnickými zařízeními a dalšími orgány podílejícími se na prevenci a řešení rizikového chování klientů. § §Dobrovolné pobyty; 2 měsíce? §Poskytování jednorázové a dlouhodobé poradenské péče §Post péče §Poskytování ambulantních služeb § §3. SVP - stacionární §Problematika Stacionářů SVP § - Školský poradenský systém- Poradenské služby na základní škole §Výchovný poradce (1/2 úvazek) §Školní metodik prevence §Profesní (kariérové) poradenství žáků. §Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními. §Šetření u žáků, kteří vyžadují zvláštní pozornost, příprava návrhů na další péči o tyto žáky. §(Výchovné komise). §IVP § § §Tvorba, realizace preventivního programu školy. §Prevence sociálně patologický jevů (šikana). §Poskytování poradenských služeb. §IVP ? - Školský poradenský systém- Poradenské služby na základní škole §Školní psycholog §Speciální pedagog §Diagnostika, depistáž. §IVP §Konzultace, poradenství. §Metodická pomoc. §Interveční činnost: úskupinová a komunitní práce s žáky, úPodpora spolupráce třídy a třídního učitele. ú úRAMPS VIP III § §Depistáž (SVP) §Diagnostika + anamnéza §Intervenční činnost (krátkod.,dlouhod vedení Ž) §IVP §Konzultace s pracovníky dalších por. Zařízení. §Příprava podmínek pro integraci Ž se zdravatním postižením. NÚV – národní ústav pro vzdělávání § §Vznikl sloučením Národního ústavu odborného vzdělávání, Výzkumného ústavu pedagogického v Praze a Institutu pedagogicko–psychologického poradenství. § §Věnuje se proto vzdělávání všeobecnému i odbornému, a také uměleckému a jazykovému, zabývá se otázkami pedagogicko–psychologického, výchovného a kariérového poradenství. To vše s důrazem na celoživotní učení a spolupráci s EU. Např. RAMPS VIP III; Případová studie Zdroje §Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních § §Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů § § PŘÍŠTĚ, 8. 11. 2012 § §Shrnutí z předchozího semináře (Schéma PS) § §OSPOD – orgán sociální právní ochrany o dítě úPraxe – subjekt a pomoc v poradenství na základní škole ú §Ústavní a ochranná výchova úDětský diagnostický ústav úDiagnostický ústav pro mládež § §Preventivní, kázeňská a výchovná opatření úTělesné tresty x fyzické tresty úNa základní škole – využití v praxi úMožnosti pedagoga úMožnosti výchovných opatření SVP úMožnosti výchovných opatření OSPOD § §Závadové chování žáka (etiologie) úFormy úPříčíny, atd. ú §Případová studie 2x §co všechno lze vyčíst z rodinné a osobní anamnézy a získaných informací, jak s nimi pracovat; §na co se ptát; § Děkuji Vám za pozornost §