PROBLEMATIKA PORADENSTVÍ PPP, SPC, SVP Školská poradenská zařízení 1. Pedagogicko-psychologická poradna lSpeciální pedagog, Sociální pracovník, Psycholog lKlíčové činnosti: –Komplexní diagnostika (ZŠ i SŠ) –Diagnostika školní zralosti –Návrh vzdělávání, změny ve vzdělávání –Reedukace specifických poruch učení –Profesní poradenství –Programy prevence sociálně patologických jevů v chování –Individuální a skupinové aktivity – – Pedagogicko-psychologická poradna lŽáci se specifickými poruchami učení lŽáci s nerovnoměrným vývojem lŽáci ze sociálně znevýhodněného prostředí lŽáci s lehčími zdravotními komplikacemi lŽáci s poruchami chování lMnoho dalších … 2. Speciálně pedagogické centrum lUrčeno pro žáky se zdravotním postižením (vždy dle typu postižení) lSpeciální pedagog, Sociální pracovník, Psycholog + další pracovníci dle specializace centra (Logoped, Surdoped, Somatoped,atp.) lČinnosti standardní –Aktivní depistáž –Komplexní diagnostika –Přímá práce s žákem –Dohled nad postupem výchovně-vzdělávacího procesu –Kariérové poradenství –Tvorba IVP – – – l 2. Speciálně pedagogické centrum lČinnosti speciální –Odvíjí se od zaměření jednotlivých center •Logopedická péče (NKS) •Nácvik prostorové orientace (ZP) •Augmentativní kom. Systémy (SP) •Nácvik čtení, psaní, i na počítači (TP) •Rozvoj hrubé, jemné motoriky, senzomotorika (MP) •Volba vhodného vzdělávacího programu a kompenzačních pomůcek 3. Středisko výchovné péče l109/2002 Sb. lPreventivně výchovná péče lDěti s rizikem poruch chování nebo s již rozvinutými poruchami chování lAmbulantní, celodenní a internátní služby lSlužby: –Odstranění/zmírnění vzniklých poruch –Prevence nových poruch 4. Poradenští pracovníci ve školách 1. 1. 1.Výchovný poradce 2.Školní metodik prevence 3.Školní psycholog 4.Speciální pedagog A. Výchovný poradce lPoradenské činnosti –Kariérové poradenství –Vyhledávání a orientační posuzování žáků,kteří vyžadují zvláštní pozornost –Zajišťování/zprostředkování spec.ped.dgn. –Příprava podmínek pro integraci žáků s postižením ve škole –Zajišťování spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními –Vedení dokumentace týkající se sledovaných žáků l lMetodické a informační činnosti –Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství –Metodická podpora učitelů v oblasti kariérového poradenství pro žáky –Shromažďování odborných zpráv a informacích o žácích v poradenské péči –Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence –Poskytování informací o fungování školy, školských a dalších poradenských center v daném regionu l l B. Školní metodik prevence lMetodické a koordinační činnosti –Koordinace tvorby a realizace preventivního programu školy –Koordinace a realizace aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, šikany, sexuálního zneužívání, drog, apod. –Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti sociálně patologických jevů –Koordinace spolupráce s ostatními subjekty zaměřujícími se na problematiku sociálně patologických jevů l B. Školní metodik prevence lInformační činnost a poradenská činnost l –Prezentace výsledků preventivní práce školy –Zajišťování a předávání odborných informací o problematice, projektech a programech v oblasti sociálně patologických jevů v chování –Vyhledávání a orientační vyšetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování – C. Školní psycholog lDiagnostika a depistáž •Spolupráce při zápisu do 1.třídy •Diagnostika výukových a výchovných problémů (depistáž SPU) •Depistáž a diagnostika nadaných dětí lKonzultační, poradenské a intervenční práce •Péče o integrované žáky (sestavování IVP) •Prevence školního neúspěchu •Kariérové poradenství •Krizová intervence •Problematika sociálního klima třídy/školy l C. Školní psycholog lMetodická práce a vzdělávací činnosti –Participace na přípravě programu zápisu do 1.tříd –Metodická pomoc třídním učitelům –Semináře pro pedagogické pracovníky –Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole –Metodická intervence pro učitele (Psychodidaktika) –Besedy, osvěta –Prezentační a informační činnost D. Speciální pedagog lDepistáž •Vyhledávání žáků se spec.vzd.potřebami a jejich zařazení do spec.ped.péče lDiagnostické a intervenční činnosti •Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáků •Stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy i mimo ni, vytyčení hlavních obtíží •Realizace intervenčních aktivit –Úprava prostředí školy –Realizace speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukačních činností –Kariérové poradenství –Vytváření IVP s třídním učitelem – D. Speciální pedagog lMetodické a koordinační přípravy –Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se ZP –Kooperace s ostatními poradenskými zařízeními –Participace na vytváření školních vzdělávacích programů a IVP –Metodické činnosti pro pedagogické pracovníky školy –Koordinace a metodické vedení asistentů pedagogů ve škole Zásady poradenské práce l l l lJak správně jednat?