Teorie a metodika výchovy
2. Role vychovatele (edukátora)
1. způsobilost k výchovnému působení ve vyučování
2. být dobrým třídním učitelem
Vychovatelská role učitele (edukátora) představuje učitele jako autoritu, která svým rozhledem, životní orientací a profesionálně osobnostními kvalitami přispívá ke kultivaci pozitivních vlastností vychovávaného jedince a podněcování důvěry v jeho vlastní síly (Střelec, 2004).
Setkáváme se se třemi rolemi edukátora (srov. Střelec, 2004, s. 9):
- Vzdělavatel (učitel vyučuje svému předmětu, v němž je odborníkem)
- Vychovatel (ovlivňuje osobnost žáka a jeho směřování)
- Veřejný činitel (vychází zejména ze sociálního statusu učitele)
Kompetence edukátora (srov. Kyriacou, 1996; Spilková, 1996; Švec, 1998, 1999; Vašutová, 2001 aj.)
jsou tvořeny komplexní strukturou pedagogických činností, jež v sobě integrují znalosti, dovednosti, návyky, postoje, hodnoty, osobnostní charakteristiky a zkušenosti.
Především jsou to kompetence odborně předmětové, osobnostní a pedagogicko-psychologické.
K vychovatelským kompetencím pak náleží také kompetence komunikativní, řídící, poradenské, sebereflektivní a další (např. plánovací atd.).
Cílem Teorie a metodiky výchovy jsou především edukátorovy vychovatelské kompetence, které se realizují ve dvou dimenzích (Střelec, 2004, s. 10): |
![]() |
Úkol: Zamyslete se nyní na základě prostudovaného textu znovu nad tím, jaký je podle vás podíl výchovných a vzdělávacích úkolů v práci učitele? |