KAPITOLA 9. Dramatická a estetická výchovná působení v životě školy (Dramatická výchova, Estetická výchova)
![]() ![]() |
![]() |
Kontrolní list:
1. Znám rozdíly ve využití dramatické výchovy v MŠ, ZŠ, SŠ. 2. Dokáži vysvětlit, v čem spočívá dramatická výchova a jak vznikla. 3. Vyjmenuji formy výchovné dramatiky a popíšete je. 4. Popíši průběh realizace hodiny s využitím dramatické výchovy. 5. Vysvětlím rozdíl mezi běžnými a specifickými metodami dramatické výchovy. 6. Rozumím tomu, jaké předpoklady by měl mít učitel dramatické výchovy. 7. Rozumím vztahu mezi uměním, kulturou a výchovou. 8. Popíši smysl estetické výchovy. 9. Znám rozdíl mezi aktivní a receptivní formou estetické výchovy. 10. Vysvětlím hlavní cíle estetické výchovy. 11. Znám prostředky pro realizaci estetické výchovy. 12. Vyjmenuju možnosti realizace estetické výchovy v mimoškolní činnosti. 13. Dokáži vyjmenovat kulturní zařízení vhodná pro výchovně vzdělávací aktivity. 14. Znám charakteristiky kulturních zařízení vhodných pro děti a školy. 15. Dokáži připravit návštěvu kulturního zařízení. |
Výchovná dramatika zahrnuje inscenační metody (dramatizuje učivo předmětů tak, aby žáci mohli vstoupit do rolí vytvářených adekvátně charakteru učiva); simulační hry (využívají simulovaného vstupu žáka do sociální role); psychodrama (je především terapeutický nástroj, při němž pacient hraje sebe samého – přispívá k poznání svých obtíží); sociodrama (hraní rolí v situacích, které zahrnují normy dvou nebo více skupin nebo kultur s cílem porozumět jim) sociálně psychologický výcvik; osobnostní a sociální výchovu. Běžné metody dramatické výchovy (vypravování, rozhovor, diskuse, řešení problému, hry a rozcvičky tělesné výchovy, metody výtvarné, hudební a literární výchovy apod.); Specifické metody dramatické výchovy (hry, dramatické hry, cvičení). Přístup k dramatické výchově se liší i podle toho, zda je uplatňována v MŠ na ZŠ, SŠ či v mimoškolní činnosti. Průběh realizace dramatické výchovy zahrnuje především motivaci a dostatečnou reflexi na závěr. Učitel dramatické výchovy by měl splňovat jednak požadavky týkající se každého učitele, tzn. umět komunikovat s lidmi, mít k nim pozitivní vztah, mít všeobecný rozhled. Výchova je velmi důležitý projev kultury, je nositelkou jejího rozvoje a kvality. Kultura a výchova se navzájem ovlivňují, vzájemně působí na svůj rozvoj a kvalitu. Společnost, která má dobrý výchovný systém, je i vysoce kulturní. A vysoce kulturní společnost se neobejde bez kvalitního výchovného systému. Umění, umělecká díla a umělecké činnosti vystupují jako hodnoty, zároveň vypovídají o hodnotách. Estetická výchova má nejrůznější funkce, např. napomáhá rozvíjet činnost smyslových orgánů, rozvíjí myšlení, řeč, fantazii, utváření estetického vztahu člověka ke skutečnosti, rozvoj zájmů aj. Estetická výchova probíhá a) vnímáním a prožíváním krásy; b) vytvářením krásy. Mimovyučovací formy estetické výchovy jsou realizovány hromadně (např. návštěva divadel), zájmově (např. zájmové kroužky) nebo individuálně (např. četba). Dětské muzeum je zde primárně pro potřeby dětí. Vychází z toho, že velké muzeum může děti odstrašovat, být nepodnětné. Naopak dětské muzeum umožňuje uchopení exponátů, volný pohyb atd. |
![]() Použitá a doporučení literatura: Jůva, V. Spolupráce školy s kulturními zařízeními. In STŘELEC, S. (ed.) Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3. Jůva, V. Estetická výchova. Vývoj – pojetí – perspektivy. Brno: Paido 1995. ISBN 80-85931-12-5 Kučerová, S. Obecné základy estetické výchovy. Brno: MU, 1990. ISBN 80-210-0220-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1196-3. SPOUSTA, V. O neopomenutelných entitách výchovy aneb o kráse a umění. In STŘELEC, S. (ed.) Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3. SPOUSTA, V. Integrace základních druhů umění ve výchově. Brno: MU, 1997. ISBN 80-2101640-X. KOŤÁTKOVÁ, S. et al. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno: DIFA JAMU, 1995. ISBN 80-85429-16-0. Machková, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-70-68103-9. Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1999. ISBN 80-7068-105-5. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova ve školní i mimoškolní činnosti. In Střelec, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86-63321-7. Valenta, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV, 1993. ISBN 80-85-86606-4. Obecná škola (Jan Svěrák, 1991) Tančím, abych žil (Také the Lead, Liz Friedlander, 2006) |