PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Výchova, výchovný styl Výchova ¨Záměrné, cílevědomé, směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvinout ve vychovávaném určité vlastnosti, názory, postoje i hodnotové orientace) ¨Využívá výchovných prostředků a metod založených na zkušenosti, tradici i vědeckých poznatcích ¨Vztah výchova – působení prostředí ¨ je nejednoznačný v obou směrech ¨ (srv. sociální učení, Bandura) Současné názory ¨Obousměrný proces ¤(vztah vychovavájící – vychovávaný; problematika očekávání); ¤př. téma retroaktivní výchova (= působení dětí na rodiče) ¨Aktuální otázky ¤relativizace autorit, ¤problémové chování atp. Řešené otázky - např. ¨Jaké jsou účinky dílčích prostředků a metod? ¨Jaké jsou účinky odměn a trestů? ¨Jak ovl. vztahy účinek odměn a trestů? ¨Za jakých podmínek funguje persuaze? ¨Jak funguje účinek sociálních modelů? ¨Jaký účinek mají různé druhy činností? ¨Lze formulovat obecnější modely výchovy? ¨Jak pozitivně ovlivňovat osobnost? ¨atd. Hlavní témata ¨Vztah mezi vychovávajícím a vychovávaným ¤Pedagogický takt, UPV ¨Kladení požadavků a kontrola jejich plnění ¤Přiměřenost, pravidelnost ¨Odměny, tresty, povzbuzení (trest omezuje) ¨Slovní působení ¨Osobní příklad, sociální vzor ¨Sociální skupiny (sourozenci, vrstevníci...) ¨Výchova a činnost (hra, výuka, práce, volnočasové aktivity) ¨Sebevýchova Podmínky ovlivňující styl výchovy ¨Vlastnosti a zkušenosti vychovatelů ¨Vzájemné vztahy a interakce mezi vychovávajícím a vychovávaným ¨Vlastnosti a zkušenosti vychovávaných ¨Události a změny v nejbližším okolí dítěte ¨Sociokulturní podmínky Styl výchovy ¨známý též i jako způsob výchovy ¨je určující pro preferenci výchovných prostředků a projevuje se i v reakcích dítěte na ně ¨zdůraznění významných částí v. procesu: ¤Emoční vztahy ¤Způsob komunikace ¤Velikost požadavků, způsob jejich kladení a kontroly ¨ ¨Autoři (velmi redukovaný výběr ;) ¨K. Lewin, E.S. Schaeter, H.J. Eysenck (…) ¨J. Čáp Tradiční dělení (Lewin) ¨Autokratické (autoritativní, dominantní vedení) ¤Silné řízení, tresty, ignorování potřeb vychovávaných, determinace zkušeností úsudky a rozhodnutími vych., málo prostoru pro samostatnost a iniciativu ¨Slabé vedení (liberální vedení, výchova) ¤Minimální řízení, absence vedení, kontroly ¨Sociálně integrační (integrativní, demokratické) ¨ ¨Velká redukce; pozor na vymezení!!! ¨Původní studie vycházela z prostředí pruských kadetních škol („trochu jiná míra autoritativního vedení…“) Model dvou dimenzí (Eysenck) ¨Dimenze emočního vztahu k dítěti ¤(láska, kladný postoj – nepřátelství, záporný, chladný, zavrhující) ¨Dimenze řízení ¤(autonomie, minimální řízení – přísná kontrola, maximální řízení) Záporný vztah Kladný vztah Silné řízení Slabé řízení Model devíti polí (Čáp) 1. tradiční autokratická patriarchální 2.liberální s nezájmem o dítě 3. nejhorší; rozporné s negativním vztahem 9. emočně rozporná výchova; jeden z rodičů zavrhující, druhý extrémně kladný nebo s dítětem v koalici 4. přísná ale laskavá výchova 6. laskavá výchova bez pož. a hranic 7. kamarádský vztah dobrovolné dodrž. norem 8. rozporné řízení relativně vyvážené kladným emoc. vztahem Řízení silné střední slabé rozporné 5. optim.; poroz.; přim. řízení Emoční vztah záporný záporněkladný kladný extrémně kladný Roviny uvažování (Čáp) ¨Chování v jednotlivé situaci ¨Zobecnění na interakci určitého druhu ¨Jednotlivé komponenty (otec, matka, učitel...) ¨Kombinování – komplexní charakteristika ¨Kombinací emoc. vztahu – rodina jako celek ¨Nejobecnější – zařazení do polí ¨ ¨Způsob výchovy má širší (pedagogické, společensko-historické a filozofické) souvislosti Dotazník - ukázka Další souvislosti - např.: ¨Deprivace a subdeprivace (Matějček) ¨Attachement (Bowlby) ¨Rodičovský postoj (+/-) ¨Interakce s dítětem ¨Základní důvěra ke světu (Ericson) ¨Klima ve skupině ¨Vztah k lidem