Příprava učitele na vyučování I. (seminář 5. 11. 2012) Harmonogram 1) Test (10 min.) 2) Prezentace seminárního úkolu (25 min.) 4) Příprava učitele na vyučování: diskuse (5 min.) 3) Příprava na příští seminář (5 min.) Test (10 min.) 1) Jaké komponenty obvykle obsahuje dobře připravený tematický celek učiva? 2) Jaké konkrétní poznatky užitečné pro každodenní práci učitelů může nabídnout pedagogický výzkum? 3) Na příkladu vybraného učiva Vaší aprobace vysvětlete rozdíly mezi třemi základními přístupy k výuce. 4) Porovnejte výhody a nevýhody deduktivní výuky. 5) Setkáte se s kolegou, který vás bude přesvědčovat o tom, že přístup k výuce, který používá, je zaručeně nejsprávnější. Máte o tom trochu pochybnosti. Jaké otázky mu položíte, abyste mohli jeho tvrzení posoudit? 6) Napište, co vás při přípravě na tento seminář nejvíce zaujalo. Svůj názor zdůvodněte. Datum Téma Příprava na test 17.9. Tradiční a moderní didaktika Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 2 1.10. Pojetí a cíle vzdělávání Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 3 8.10. Konkrétní cíle výuky a hodnocení výsledků Všichni – prostudovat Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (k dispozici na www) 15.10. Základní kurikulární dokumenty Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 4 22.10. Žák a učení, styly učení Test nebude 29.10. Kvalita výuky, efektivní výukové strategie Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 5 5.11. Příprava učitele na vyučování I. Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 6 12.11. Příprava učitele na vyučování II. Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 8 19.11. Příprava učitele na vyučování III. Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 9 26.11. Řízení třídy Všichni – RVP.CZ – virtuální hospitace (k dispozici na www) 3.12. Analýza vyučovací hodiny Všichni – příprava Minaříková, E. & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204. (k dispozici na www) 10.12. Reflexe výuky 17.12. Diskuse vybraných témat Upravený harmonogram semináře Prezentace seminárního úkolu (25 min.) Prostudujte si, prosím, text (texty) a připravte si reakci na mé 4 níže uvedené otázky/instrukce. 1) Proč jsem podle vašeho názoru tento text použil, resp. co tím sleduji? 2) Stručně převyprávějte ostatním studujícím text tak, aby si z něj něco odnesli = aby jim k něčemu byl. 3) Podtrhněte v textu (textech) jednu myšlenku, která Vás nejvíce pozitivně oslovila. Zdůvodněte, proč. 4) Podtrhněte v textu (textech) jednu myšlenku, která Vám radost neudělala. Zdůvodněte, proč. Kansanen, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 54(1), 48-57. Mareš, J., & Došlá, Š. (2008). Studentské posuzování kvality výuky na celouniverzitní úrovni. Brno: MSD, 2008. Efektivní učení ve škole. (2005). Praha: Portál. Příprava učitele na vyučování (5 min.) Jak by měla vypadat příprava učitele na vyučování? Jak příprava vypadá reálná příprava v každodenní praxi? Handouty: a) Lesson plan b) Teacher planning sequence Převzato z: Curriculum continuity. (s. 34 a 42) Příprava na příští seminář (5 min.) • Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 6 • Rozšiřující texty k prezentaci na semináři: Šeďová, K. (2012). Žáci se smějí učitelům: Podoby a funkce školního humoru zaměřeného na učitele. Pedagogická orientace, 22(1), 41–65. Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9-46.