Příprava učitele na vyučování II. (seminář 12. 11. 2012) Harmonogram 1) Test (10 min.) 2) Prezentace seminárního úkolu (25 min.) 4) Příprava učitele na vyučování: diskuse (5 min.) 3) Příprava na příští seminář (5 min.) Test (10 min.) 1) Jaké zásady musí učitel dodržovat při kladení otázek? 2) V čem spočívá rozdíl mezi kladením otázek a diskusí? 3) V čem spočívá rozdíl mezi hraním rolí a simulací? 4) S jakými problémy se můžete setkat při kooperativní práci? Jak je možné každý z těchto problémů řešit? 5) Porovnejte výhody a nevýhody induktivní výuky. 6) Jmenujte různé typy badatelských činností a stručně je charakterizujte. 7) Představte si, že vyučujete na 2. stupni základní školy. Většinu vašich žáků zajímají především počítačové hry. Vy jste se rozhodli tohoto zájmu využít k seznámení s metodami výzkumu. Napište co nejvíce projektů, které Vás napadnou, v nichž by žáci mohli provádět autentický výzkum, který nějakým způsobem souvisí s počítačovými hrami. Pokuste se zahrnout deskriptivní, historický a experimentální výzkum. Prezentace seminárního úkolu (25 min.) Prostudujte si, prosím, text (texty) a připravte si reakci na mé 4 níže uvedené otázky/instrukce. 1) Proč jsem podle vašeho názoru tento text použil, resp. co tím sleduji? 2) Stručně převyprávějte ostatním studujícím text tak, aby si z něj něco odnesli = aby jim k něčemu byl. 3) Podtrhněte v textu (textech) jednu myšlenku, která Vás nejvíce pozitivně oslovila. Zdůvodněte, proč. 4) Podtrhněte v textu (textech) jednu myšlenku, která Vám radost neudělala. Zdůvodněte, proč. Šeďová, K. (2012). Žáci se smějí učitelům: Podoby a funkce školního humoru zaměřeného na učitele. Pedagogická orientace, 22(1), 41–65. Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9–46. Příprava učitele na vyučování (5 min.) Je učitelství odbornou/expertní profesí? Jak se to pozná? Jedním ze znaků expertnosti je používání odborného profesního jazyka, tedy takového jazyka, kterému rozumí pouze příslušníci dané profese. Jakým jazykem hovoří mezi sebou učitelé v každodenní praxi? Jakým jazykem jsou psány ŠVP? Jakým jazykem jsou psány učitelské přípravy? Odborný jazyk jako jeden ze znaků expertnosti Příprava na příští seminář (5 min.) • Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 8 • Rozšiřující texty k prezentaci na semináři: Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5-25. Kasíková, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.