Řízení třídy (seminář 3. 12. 2012) Harmonogram 1) Test (15 min.) 2) Prezentace seminárního úkolu (20 min.) 4) Řízení třídy: diskuse (5 min.) 3) Příprava na příští seminář (5 min.) Test (15 min.) 1) Popište nejvíce pozoruhodnou situaci, se kterou jste se setkali během pedagogické praxe, a hodnotíte ji pozitivně. 2) Popište nejvíce pozoruhodnou situaci, se kterou jste se setkali během pedagogické praxe, a hodnotíte ji negativně. 3) Formulujte vlastní filozofii a přístup k udržování kázně, které nejlépe vyhovují Vaší povaze. Vaše filozofie by měla být ukotvena v teoriích a postupech, se kterými jste se seznámili při přípravě na seminář. Součástí hodnocení odpovědí bude používání odborného pedagogického jazyka = ustálené pedagogické terminologie. Prezentace seminárního úkolu (20 min.) Prostudujte si, prosím, text (texty) a připravte si reakci na mé 4 níže uvedené otázky/instrukce. 1) Proč jsem podle vašeho názoru tento text použil, resp. co tím sleduji? 2) Stručně převyprávějte ostatním studujícím text tak, aby si z něj něco odnesli = aby jim k něčemu byl. 3) Podtrhněte v textu (textech) jednu myšlenku, která Vás nejvíce pozitivně oslovila. Zdůvodněte, proč. 4) Podtrhněte v textu (textech) jednu myšlenku, která Vám radost neudělala. Zdůvodněte, proč. Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5-25. Kasíková, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál. Řízení třídy: diskuse (5 min.) Nonverbální techniky řízení třídy: • Úprava zevnějšku a oděv • Zrakový kontakt • Mimika • Pohyb po učebně • Gestikulace • Držení těla Příprava na příští seminář (5 min.) • Všichni – příprava Pasch a kol. kap. 9 a 10 • Rozšiřující texty k prezentaci na semináři: Bendl, S. (2004). Vliv výchovy v rodině na kázeň žáků ve škole. Pedagogická orientace, 14(3), 2-20. Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. Seminární práce je třeba odevzdat nejpozději 16.12. do odevzdávárny předmětu v IS.MU. Při nedodržení zadání budu práce vracet k přepracování.