Výukové metody: Klasifikace a výběr (přednáška 9. 10. 2012) Výukové metody 1) Definice 2) Klasifikace 3) Výběr 3) Střet mezi teorií a praxí (theory and practice gap) 4) Kde získat důkazy, že metody skutečně fungují? (Skalková, 2007, s. 183) Výukové metody: definice Metoda: cesta k cíli Výuková metoda: cesta k dosažení výukového cíle Učební činnost? Učitelova dílna? (Pasch et al., 1998, s. 193) Výukové metody: klasifikace Povinná literatura: • Maňák, J., Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. Doporučená literatura – tradičně koncipovaná: • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. (s. 181-209) • Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál. (s. 307-327) Doporučená literatura – moderně koncipovaná: • Petty, G. (2002). Moderní vyučování. Praha: Portál. (s. 111-270) • Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (s. 183-278) Výukové metody: klasifikace 1) Klasické = deduktivní • Slovní • Názorně-demonstrační • Dovednostně-praktické 2) Aktivizující • Diskusní • Heuristické, řešení problémů • Situační • Inscenační • Didaktické hry 3) Komplexní • Frontální výuka • Skupinová a kooperativní výuka • Partnerská výuka • Individuální a individualizovaná výuka • Kritické myšlení • Brainstorming • Projektová výuka • Výuka dramatem • Učení v životních situacích • Výuka podporovaná počítačem atd. Výukové metody: výběr Výchozím bodem jsou: • výukové cíle • charakter obsahu vzdělávání • dosavadní znalosti žáků • charakter procesu učení žáků • specifičnost výukové situace Ve výuce se uplatňují různé výukové metody souběžně a ve vzájemném propojení. Jednostranné používání metod nevede obvykle k úspěšným výsledkům. (Maňák & Švec, 2003, s. 31) (Maňák & Švec, 2003, s. 38) http://www.kolumber.com/brain_test.php Střet mezi teorií a praxí (theory and practice gap) • Jak víte, co funguje dobře? • Existují metody, které nefungují? • Co dělám dobře? Co dělám špatně? • Co je lepší? Aby žáky učení bavilo, nebo aby měli výsledky? • Je lepší strávit více času problémovou úlohou, nebo diktováním textů? • Hledáním odpovědí na uvedené otázky se zabývá pedagogický výzkum. Effect size Výkon žáků Kde získat důkazy, že metody skutečně fungují? Portál elektronických informačních zdrojů MU http://ezdroje.muni.cz/ Kde získat důkazy, že metody skutečně fungují? Metalib http://metalib.muni.cz „Evidence rather than tradition or authoritative personal opinion.“ Hattie, J., Biggs, J., Purdie, N. (1996). Preview effects of learning skills interventions on student learning: A meta-analysis. Review of Educational Research, 66(2), 99-136. „Evidence-based teaching“ = na důkazech založené vyučování No. of Effects Effect-Size OVERALL EFFECTS 165,258 .40 Reinforcement 139 1.13 Students prior cognitive ability 896 1.04 Instructional quality 22 1.00 Instructional quantity 80 .84 Direct instruction 253 .82 Acceleration 162 .72 Home factors 728 .67 Remediation/feedback 146 .65 Students disposition to learn 93 .61 Class environment 921 .56 Challenge of Goals 2703 .52 Bilingual programs 285 .51 Peer tutoring 125 .50 Mastery learning 104 .50 Teacher in-service education 3912 .49 Parent involvement 339 .46 Homework 110 .43 Questioning 134 .41 Vliv různých proměnných na výsledky učení http://www.education.auckland.ac.nz/uoa/home/about/staff/j.hattie/hattie-papers-download/influences Děkuji za pozornost!