horizon.png Mgr. Zuzana Kročáková PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE horizon.png TÉMATA SEMINÁŘŮ A.MOTIVACE ve škole a při výuce. ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST a NEÚSPĚŠNOST. B.UČENÍ a PAMĚŤ. Jak to funguje? C.VÝCHOVA ve škole. Jak na NEKÁZEŇ? Co se ŠIKANOU? D.ROZVOJ OSOBNOSTI ve škole. Co škola učí a co by měla? Práce s chybou. E.POSTOJE UČITELE. POJETÍ učitelské role. Kdo by měl učit? horizon.png 1. MOTIVACE •Velmi důležitá otázka pro učitele? •Jak zaujmout? •Jak vzbudit zájem? •Jak nenudit? •Jak naučit? •Protože když jsou žáci motivovaní, vše ostatní (paměť, kázeň, pokrok, úspěch…) jde samo. horizon.png O MOTIVACI •„Chceš-li postavit loď, nesmíš poslat muže, aby sehnali dřevo a připravovali nástroje, ale nejprve musíš ve svých mužích vzbudit touhu po nekonečných dálkách otevřeného moře.“ •Saint Antoine De Exupéry horizon.png TŘI ZÁKLADNÍ PŘEDPOKLADY PRO ZAPOJENÍ horizon.png CO MOTIVUJE? •co je užitečné, uplatnitelné, aktuální, v kontaktu s reálným světem •co je nové •co je zajímavé, nezvyklé, vzrušující, legrační, záhadné •co provázejí emoce •co je pro mne hodnotou •odměna – pochvala, známka, uspokojení z činnosti, uznání, prestiž •trest – hrozba trestu v různých podobách (odmítnutí, špatná známka, posměch, poukázání na chybu…) / příliš silné tresty vedou k úniku •vztah k učiteli / škole • • horizon.png CO DEMOTIVUJE? •opakovaný neúspěch •silný tlak •stres, strach •nuda, stereotyp •dlouhé čekání na výsledek •neužitečnost činnosti, vnímaná zbytečnost •negativní vztah k učiteli / škole •neuspokojené (základní) potřeby • horizon.png JAK MOTIVOVAT NÁROČNOSTÍ? • horizon.png 1. DOMÁCÍ ÚKOL •Napište krátké pojednání o tom, proč se učení mění v mučení, přestože je pro člověka obecně učení radostnou záležitostí a děti nastupují do první třídy s chutí naučit se něco nového. •Text bude váš vlastní, můžete však krátce citovat. •V textu budou zmíněny minimálně dva konkrétní důvody podepřené argumenty či příklady. •Text odevzdáte na příštím semináři. horizon.png •1. UČITEL •bere se moc vážně, svůj předmět považuje za nejdůležitější •dává najevo, že nemá žáka/y rád •příliš náročný, nemožnost dostát jeho nárokům •jeho výklad je neuspořádaný, je obtížné učivo v jeho podání pochopit •vyučovací metody jsou zastaralé, stereotypní, nudné •učitel vykládá jen „suchá“ fakta, učivo není zajímavé •snaží se žáky naučit „všechno“ a všechno také vyžaduje •nerespektuje individualitu žáků •nemotivuje, předpokládá, že žáci se budou učit, protože je to jejich povinnost •přístup „škola není hra ani zábava“, správné je pouze „pravé učení“ •nechává žáky látku zvládnout samotné doma •pokud žáci něco nezvládnou, udělají chybu, zesměšňuje je, ponižuje jejich snahu, výkon •nezvládá svou roli, neumí udržet kázeň, křičí, vyhrožuje •je náladový, nevypočitatelný, nespravedlivý, kolísavě náročný •v hodinách okázale „trpí“, učí za trest •vyvíjí velký tlak, vyvolává strach •se stoupajícím věkem žáků a rozvojem kritického myšlení už učitel není taková autorita •předkládá fakta, žáci nemají možnost vyjádřit své názory •připravuje hodiny, v nichž se musí jen sedět, poslouchat a zapisovat •nadaní žáci se v hodinách nudí • PROČ SE UČENÍ MĚNÍ V MUČENÍ? odpovědi z domácích úkolů horizon.png •2. UČIVO •přetěžování množstvím učiva •nemožnost zvládnout všechno učivo a zvládnout ho dobře •mnoho učiva a krátký čas •náročnost učiva, jeho zvládnutí je nad moje síly •množství a náročnost učiva mi berou volný čas •mezera v učivu/dovednostech, která znesnadňuje zvládnutí dalšího učiva •nechápu, proč se ho mám učit •co se naučím, stejně za pár dní zapomenu •teoretičnost a nepraktičnost učiva •nedostatečné zapojení žáka „do děje“ •jsou servírovány výsledky a hotová řešení bez souvislostí a vazeb •nesouhlasím s obsahem či pojetím učiva (je proti mému přesvědčení, hodnotovému žebříčku) •problémy v jednom předmětu se přenášejí do vztahu k učení se i ke škole •snowball efekt = nezvládnu jedno učivo, nezvládám navazující, snížení sebevědomí, pokles na sociálním žebříčku… •předměty či učivo, o nichž vím, že je nikdy nebudu potřebovat •na začátku školní docházky žáci vlastně už docela umějí, co se mají naučit, s časem podíl toho, co už měli zvládnuté předem, klesá • PROČ SE UČENÍ MĚNÍ V MUČENÍ? odpovědi z domácích úkolů horizon.png •3. RODIČE •kárají za špatné známky •předávají špatný postoj ke škole •kritizují učitele, znevažují je •berou školní docházku, práci ve škole jako samozřejmou, nedodávají energii, nepodporují •převádějí školu jen na povinnosti, které kontrolují •všechno se točí jenom kolem školy, úkolů, prospěchu •mají vysoké nároky, dostát jim mě stojí většinu volného času •vyžadují dobré známky, abych jako jejich potomek „nedělal ostudu“ •považují moji demotivaci a nechuť ke škole za „vývojově nezbytnou“ a nepomáhají mi •rodiče se nesnaží o lepší vztah dítěte ke studiu •špatné rodinné prostředí, žák nemá podmínky k učení •4. HODNOCENÍ •známkování jako prostředek rozřazování dětí na „lepší“ a „horší“ •známky mě nemotivují •hodnotí se výhradně výsledek, ne píle a snaha, ne pokrok a postup •učitel je stavěn do role soudce, který určuje, co je dobře/špatně, ošklivé/hezké… •známkování neumožňuje vyjádřit, co se žákovi podařilo, neposkytuje mu rozvojovou zpětnou vazbu •očekávám-li, že budu dostávat jedničky, a nedaří se mi to, ani když se snažím • • • PROČ SE UČENÍ MĚNÍ V MUČENÍ? odpovědi z domácích úkolů horizon.png •5. OSOBNÍ DISPOZICE, POCITY, POSTOJE •měl jsem nereálné iluze o tom, jak bude výuka probíhat •učí se mi obtížněji než ostatním •mám vlohy pro nějaké předměty a pro jiné ne, ty se mi učí obtížně •nemožnost vybrat si profilaci už na ZŠ, a tím se vyhnout předmětům, které mi nejdou •pomalejší tempo; nestačím ostatním spolužákům či vyučujícímu •čím je žák starší, tím hůř se učí •mám pocit, že stejně nic neumím •vývoj vlastních názorů, menší respekt k autoritám • • •nástup puberty a přesun zájmů do jiných oblastí •zažívám-li opakovaný neúspěch, demotivuje mne to •pocit „musu“, povinnost, co musím, nedělám už z principu (např. povinná četba) •zvolím si pro sebe nevyhovující styl učení, neumím se učit •učeními už nejde „samo“ •vybral jsem si špatnou školu •musím překonávat SPU •život se ukazuje být jiným, než jak ho ukazuje škola • PROČ SE UČENÍ MĚNÍ V MUČENÍ? odpovědi z domácích úkolů horizon.png •6. KOLEKTIV a ostatní •ostatní mne považují za šprta, učení mě vyřazuje z kolektivu •přejímání názoru na školu od starších spolužáků •velmi rozdílná úroveň připravenosti, schopností, tempa apod. žáků ve třídě •nepříjemné klima ve třídě, ve škole •musím pracovat ve skupině vrstevníků, kterou jsem si přirozeně nevybral • • •7. SYSTÉM ŠKOLSTVÍ •škola nerespektuje žákovu potřebu hrát si, odpočívat, hýbat se, být aktivní – pokud to žák dělá, je trestán, a to jej demotivuje •když něco zdárně dokončím a zvládnu, přibude další práce, další množství informací •povinná školní docházka je neustálé pracovní vytížení •žáci mají málokdy možnost volby, zda něco chtějí dělat •žákům je prokazováno méně respektu, přitom se od nich maximální respekt vyžaduje (což dosud nepoznali, v rodině to tak nebývá) •školy jsou převážně výkonnostně zaměřeny •jsou stanovené nároky, co přesně a kdy se máte učit •nikoho nezajímá náš názor • PROČ SE UČENÍ MĚNÍ V MUČENÍ? odpovědi z domácích úkolů horizon.png JAK MÁ ŠKOLA HODNOTIT VÝKON? horizon.png CO HODNOTÍME? PROČ ZROVNA TOHLE? •Každý je génius. Ale pokud budete posuzovat rybu podle její schopnosti vylézt na strom, bude celý svůj život žít s vědomím, že je neschopná. * Albert Einstein horizon.png 2. DOMÁCÍ ÚKOL •Napište, jaké techniky, fígle, strategie, pobídky a podmínky využíváte, abyste se (lépe) naučili. •Nestojím o okopírované „návody“, ale o Vaši osobní zkušenost a vyzkoušené postupy. •Také mi napište všechny mnemotechnické pomůcky (třeba i ryze osobní), které opravdu používáte nebo jste někdy používali. horizon.png NEJLEPŠÍ „ŠPEKY“ Z VAŠICH DÚ •učení se ve vaně za zvuků puštěné vody •nejlepší je nalakovat si nehty, protože pak se aspoň půl hodiny nedá dělat nic jiného •učím se tak, že vše vykládám svým imaginárním žákům, pak je zkouším a opravuju •(přestože autorka píše, že jí tento styl připadá triviální, je podpořen tezí, že nejvíce se naučíme to, co někoho sami učíme) •učení a školu si oblíbit, neříkat si „musím“, ale „chci“ •učení se před zrcadlem •podpořit učení tím, že si dám večer před zkouškou všechny učební materiály pod polštář •motivační píseň horizon.png … A PŘÍSPĚVEK ODE MNE HTTP://WWW.MOTOLKOMIX.CZ horizon.png ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST vs. NEÚSPĚŠNOST horizon.png CO SE DĚJE, ZAŽÍVÁ-LI ŽÁK OPAKOVANĚ NEÚSPĚCH? • horizon.png JAK PŮSOBÍ RŮZNÉ PROSTŘEDKY UDRŽUJÍCÍ KÁZEŇ? •Co to udělá se žákem? • Co udělá s ostatními? • Co to udělá se mnou? • horizon.png PÁR POZNÁMEK K DOMÁCÍM ÚKOLŮM 1.Domácí úkol by měl mít odborný charakter, nemá to být vyprávění o dětství ani prostá úvaha. 2.Dodržujte zadané téma a nepřetvářejte ho. 3.Pokud píšete úkol rukou, dodržujte alespoň základní „štábní kulturu“ – bez oškubaného kraje, na papíře, kam se text vejde, a není psán i po okraji apod. Říkáte tím nejen něco o sobě, ale také, co i myslíte o mně. 4.Pište, prosím, do pravého horního rohu číslo Vaší studijní skupiny = lichý týden 9.20 – 05, 10.15 – 06, sudý týden 9.20 – 11, 10.15 – 12 •Děkuji. horizon.png 3. DOMÁCÍ ÚKOL 1.Přečtěte si výběr Vašich odpovědí na otázku „Proč se určení mění v mučení?“ a vyberte si jednu odpověď, s níž nesouhlasíte, připadá Vám sporná, a napište, proč s ní nesouhlasíte a jak jinak to podle vás je. 2.Shlédněte video: http://youtu.be/8nORiQmLu-4 •Následně popište a vysvětlete, jak „funguje“ takové chování učitele ve třídě. Jak působí na třídu, jak na dotčeného žáka. V ukázce si všimněte i změny v pozici žáka vyjádřené jeho neverbální komunikací. •V popisu mi nejde o to, abyste popsali, co osoby dělají, to vidíme, ale jak působí na ostatní jejich jednání. horizon.png 4. DOMÁCÍ ÚKOL •Navrhněte 3 fungující metody či strategie napomáhající k udržení kázně ve třídě (či jiné skupině dětí, kterou pedagogicky vedete). •U každé metody popište, jak funguje, jak a čím působí na žáka/y, jaké jsou její výhody a nevýhody. •Pokud máte s metodou zkušenosti, ať už jako ten, kdo ji aplikuje, či ten, na kom byla aplikována, zmiňte je.