ÚVOD DO PROBLEMATIKY TECHNICKÉ KRESLENÍ – PRAVIDLA A ZÁSADY Technická grafika Úvod Technická grafika Teoretické znalosti Logické myšlení Praktické dovednosti Z historie —Počátky zobrazovaní předmětů, nástrojů a jednoduchých mechanismů sahají do prvopočátků vývoje člověka. — —Rozvoj techniky v 16. století - období renesance. —Vzestup městských států a doba —geniálního vynálezce Leonarda da Vinci —(15. dubna 1452 Anchiano u Vinci – —2. května 1519 Cloux u Amboise). Z historie —Teze – konstrukce vrtulníku a letadla. skenovat0008.jpg skenovat0009.jpg Z historie —Stroj na řezání závitů, —astronomická studie. skenovat0011.jpg skenovat0012.jpg Současnost —Technické výkresy zhotovené pomocí rýsovacích pomůcek. —Technické výkresy zhotovené pomocí speciálního SW na počítači (CAD). — —Technický výkres vytvořený jako: —Náčrt – ztvárnění návrhu bez ohledu na zásady TK. —Originál – vytvořený pomocí pomůcek při dodržení norem TK. —Kopie – rozmnožený originál nebo výstup výkresu zhotoveného pomocí CAD z tiskárny. — — Současnost —Výkres zhotovený v CAD. Technické kreslení —Srozumitelnost a přehlednost výkresové dokumentace není zaručena samovolně, ale existují soubory určitých pravidel a předpisů. —Tyto pravidla jsou zahrnuta samostatným oborem, který se nazývá normalizace. —Normy mohou být: —Státní (ČSN), —Celoevropské (EN), —Mezinárodní (ISO). Výkresový list — — — — — — — — Výkresový list obsahuje: popisové pole, kreslící plochu ohraničenou rámečkem, (souřadnicovou síť), značky pro oříznutí a středící značky. — 005.jpg Technické kreslení — 007.jpg Pravoúhlé promítání –v 1. kvadrantu — — — — — — — — 011.jpg Pravidla zobrazování ØPočet obrazů volíme co nejmenší (ale takový aby bylo těleso úplně zobrazeno. ØPro umisťování a zobrazování pohledů platí pravidla pravoúhlého promítání. ØHlavní pohled (zepředu) by měl co nejvíce vystihovat tvar předmětu. ØPředmět by měl být zobrazen ve funkční poloze nebo v poloze vhodné pro výrobu. — Pohledy — Pohledy dle zvolené metody promítání se neoznačují – sdružené pohledy. — Pohledy neodpovídající metodě promítání se musí označit – nesdružené pohledy (na obr. pohled A). — 013.jpg Zobrazování — Rozvinutý pohled se používá pro zobrazení předmětů: -Zhotovených ohýbáním (viz. obr) -Se zakřiveným povrchem skenovat0001.jpg Řezy — skenovat0003.jpg Zásady kótování — Kótovací čáry se kreslí rovnoběžně s kótovaným rozměrem nebo jako kruhový oblouk. Kótovací čáry se nemají protínat, nesmí splývat s jinou čarou (osou, hranou). 015.jpg Provedení kót — — — 014.jpg Kótování — 019.jpg Závěr — Doporučená literatura: —[1] Kletečka, J., Fořt, P. Technické kreslení. Brno: Computer Press, 2007, 252 s. —[2] Svoboda, P. a kol. Základy konstruování. Brno: Cerm, 2008, 234 s. —[3] Drastík, F. Technické kreslení podle mezinárodních norem I. Ostrava: Montanex, 1994, 228 s.