Metody a techniky PD Dotazník Pozorování Portfolio Literatura nGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207s. ISBN 80-85931-79-6. nKALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. s. 185-250. ISBN 80-7178-253-X. nSPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-7178-544-X. n Metody a techniky PD nMetoda (řeč. meta + odos = cesta k) nzpůsob, jak dosáhnout předem stanoveného cíle nprostřednictvím vědomé a plánované činnosti; záměrný a systematický postup n n nTechnika nkonkretizace (operacionalizace) metody n nDiagnostické metody = metody pedagogického výzkumu n nKvantitativní přístup (nestrannost, odstup) zjišťuje, jak je jev v populaci rozložen, distribuován; statistické metody n nKvalitativní přístup (vcítění se, přiblížení; cílem je proniknout do situace, popsat ji a porozumět jí) »beletrie psaná pod přísahou« n Třídění metod nI. Zaměřené na dítě: nna jednoho žáka nna skupinu žáků n nII. Zaměřené na dospělé: nučitelé nrodiče nna sebe v roli učitele n(autodiagnostika) n Úkoly pro samostudium nVytvořit si soubor druhů dotazníků, které se sešly ve skupině, na základě toho vyvodit strukturu dotazníku, typy otázek atd. nVybrat si (sestrojit vlastní) pozorovací nástroj a vyzkoušet si ho na praxi. nProhlédnout si ve třídě portfolio, zaznamenat si, jak se s ním pracuje s ohledem na hodnocení žáků. nSestavit didaktický test. n I. Dotazník nZpůsob kladení otázek a získávání písemných nodpovědí; písemný rozhovor; získání mnoha údajů v nkrátkém čase. n nStandardizovaný nVlastní (riziko) n Struktura dotazníku 1.Vstupní část (hlavička, vysvětlení cílů, pokyny k vyplnění) 2.Vlastní otázky (logika řazení: jednoduché otázky → těžké otázky → důvěrnější otázky → faktografické otázky) 3.Poděkování Způsob kladení otázek nUzavřené otázky nOtevřené otázky nPolouzavřené/polootevřené otázky n nŠkálované otázky (kvantitativní zachycení kvality sledovaného jevu; tří nebo pětistupňová škála; rizikem je subjektivita hodnocení jednotlivých hodnotitelů). Škály nKategoriální (stále-velmi často-často-občas-nikdy) nNumerické (1-5; u každého čísla uvést, co znamená) nGrafické (názorné vyjádření, např. na přímce) n Zásady tvorby dotazníku nSrozumitelně formulované otázky. nNeutrální znění otázek. nZvážit vhodnost formy vzhledem k věku respondentů, složitosti zkoumaného problému atd. nVyplnění by mělo trvat nejdéle 30 minut. Oblasti užití dotazníku nVztah ke školnímu prostředí. nMotivace žáků (psychologické dotazníky). nRodinné prostředí. nVolný čas, zájmy. nHodnotová orientace (test tří přání). II. Pozorování nJedna z nejstarších metod; přirozená interakce mezi nučitelem a žákem (co vidím, co slyším). n nBěžné pozorování – Diagnostické pozorování (zacílení pozornosti na sledovaný jev) Typologie pozorování nKrátkodobé nDlouhodobé n nIndividuální nSkupinové n nStrukturované (kategorie, pozorovací nástroj) nNestrukturované n Předmět pozorování nTřída (vzájemné vztahy, úloha jednotlivců) nŽák (chování) 1.Sociální chování (potřeba kontaktu; vést, nechat se vést; účast na životě třídy) 2.Chování ve výuce (pozornost; zájem; vytrvalost; úroveň myšlení; samostatnost) 3.Chování o přestávce (pohyb; komunikace; činnosti; navazování kontaktu) 4.Chování v náročných situacích (neúspěch, konflikt; trest) 5.Chování mimo školu (akce se školou; volný čas) n Techniky pozorování nPedagogický deník (vzorky událostí; terénní zápisky) nPozorovací archy (mapa třídy; arch záznamu činnosti) nPozorovací systémy (Ned A. Flanders) Pozorovací systémy nStandardizované (tj. propracované a ověřené). nPopis pozorovaných kategorií. nZpůsob identifikace kategorií. nZpůsob záznamu kategorií. nZpůsob vyhodnocení kategorií. n nKategorie kognitivní (učitel vysvětluje učivo; klade kognitivní otázku) nAfektivní (učitel chválí žáka; obviňuje) nPsychomotorické (učitel stojí u tabule, sklání se k žákovi) nZáznam trvání kategorie nZáznam výskytu kategorie n nIntervalový záznam (kódování) nPřirozený záznam (kódování) III. Portfolio (it.; portefeuille, fr.) nSoubor prací za delší časové období; složka nejdůležitějších dokladů žákovy práce (dokumentační portfolio); forma životopisu. nvolné nstrukturované (část povinná, část volitelná) n nPřínos: nIndividuální vztahová norma hodnocení (autentické hodnocení; autonomní hodnocení) nUčitel − rodiče n n n n nDěkuji za pozornost.