Portfolio – zkušenost ze ZŠ Nížkovice (vypracovala Šárka Valentová, 371946, Učitelství pro 1. st. ZŠ) Každé portfolio má na začátku šanonu dětmi vypsaná kritéria: 1) uspořádání (volí si každý sám) 2) úprava + čistota 3) 2 - 3 práce hodnotím 4) dodržet termín. Obsahuje: projekty (popis, různé úkoly, sebereflexe: Potěšilo mě…, Překvapilo mě…, Chybělo mi…, atd.), dále pracovní listy, testy, texty písní (AJ, HV), různé jiné texty s úkoly, přílohy k učivu atd. Žáci si věci do portfolia dávají o přestávkách nebo ve volné chvíli. Práce s portfoliem a informační knížkou: Mají na to vyhraněnou část hodiny (1x za týden, nebo 1x za 14 dnů. Učitel se ptá, co si žáci pamatují z celého týdne. Pouze jim napovídá a formuluje méně srozumitelné odpovědi žáků. Užití informačních knížek (sebehodnocení): Žáci si sami ve zkratce zapíší, co zvládli (učitel jim to shrne a předepíše na tabuli). Sebehodnocení obsahuje na horní části listů škálu se zkratkami ve čtvercích (JN- ještě neumím, Č- částečně, O- občas, Ú- úplně) a žáci si vybarví příslušný čtverec podle toho, jak dané učivo zvládají. Hodnocení portfolií: Žáci mají za úkol prohlédnout si všechny své pracovní listy a vybrat 1- 2 práce (podle věku žáků). Vybrané práce si žáci ohodnotí (1. třída − hodnocení pomocí „smajlíků“, starší žáci – hodnocení pomocí celých vět). Na samolepící papírek napíší, proč si danou práci vybrali, poté vrací šanon s portfoliem zpátky na místo. Některé děti si ještě před vrácením portfolio upraví a dodají tam některé další listy. Ta portfolia, která mají žáci ve třídě, jsou sběrná. Na konci roku si každý žák vybere nejméně 10 ohodnocených prací ze svého sběrného portfolia a vznikne prezentační portfolio. Poté si žáci sednou do kruhu a hodnotí si navzájem prezentační portfolia, přičemž sledují kritéria. Učitel z portfolií jen vychází a výsledná známka z portfolia je zahrnuta do osobního rozvoje žáka.