Pozorování Pozorovací archy (příklady) 1. Mapa třídy Je to schéma rozmístění žáků ve třídě. Někdy se do mapy zakresluje i nábytek, který je v učebně. Dá se do ní zaznamenat např. * Komunikace učitele s jednotlivými žáky (při každém kontaktu učitele s žákem se na ikoně, označující jeho lavici, udělá čárka). Určí se tím zóna dominantní aktivity učitele. * Pohyb učitele a žáků ve třídě během vyučování. Výsledkem je přehled drah učitele a žáků, je možno vyvodit hlavní dráhy. * Individuální pomoc učitele žákům (míra individuální péče a podpory). 2. Arch záznamu činnosti učitele a žáka Zaznamenává se do něj výskyt jednotlivých činností Příklad 1: (návrh kognitivních kategorií pozorování s ohledem na Bloomovu taxonomii kognitivních cílů, podle J. Kratochvílové) Třída: Hodina: Datum pozorování: Jméno učitele: Cíl pozorování: Učební činnost žáků Frekvence Vyjmenování a popis faktů Vyjmenování a popis procesů a způsobů činnosti Reprodukce definic, pravidel, vzorců Třídění Srovnávání a rozlišování Zjišťování vztahů mezi fakty Dokazování a ověřování Rozbor a skladba (analýza a syntéza) Příklad 2: Třída: Hodina: Datum pozorování: Jméno učitele: Cíl pozorování: Učební činnost učitele Frekvence Motivace Opakování Evokace (co už víš?) Výklad, vysvětlování Zkoušení Kladení otázek Nastolení problémových úkolů Diskuse, rozhovor Brainstorming Zadání samostatné práce Zadání domácích úkolů